Metropolis (1927)
Film
Czas trwania: 2 godz. 33 min.
Opis
Metropolis – wizja przyszłości z dystansem
Film Metropolis Fritza Langa, nakręcony w 1927 roku, jest jednym z najważniejszych dzieł kina niemego i science fiction. Obraz przedstawia dystopijną wizję przyszłości, w której społeczeństwo jest podzielone na dwie kasty: uprzywilejowanych myślicieli i pracujących robotników.
Akcja filmu rozgrywa się w Metropolis, potężnym mieście przyszłości. Na powierzchni żyją myśliciele, którzy zarządzają miastem i korzystają z jego dobrodziejstw. W podziemiach natomiast pracują robotnicy, którzy są wykorzystywani i zmuszani do niewolniczej pracy.
Freder (Gustav Fröhlich), syn władcy Metropolis, Joha Fredersena (Alfred Abel), pewnego dnia odwiedza podziemia. Tam spotyka Marię (Brigitte Helm), kapłankę robotników. Freder zakochuje się w Marii i postanawia pomóc robotnikom w ich walce o lepsze życie.
Joh Fredersen, dowiedziawszy się o miłości syna do Marii, postanawia zniszczyć ich związek. Za zleceniem Fredersena szalony naukowiec Rotwang (Rudolf Klein-Rogge) konstruuje robota, który wyglądem przypomina Marię. Robot, zwany Futura, podburza robotników do buntu.
Rewolucja robotników zostaje stłumiona przez Fredersena. W wyniku walki miasto zostaje zniszczone, a robotnicy giną. Freder i Maria ratują się z ruin miasta.
Film Metropolis to dzieło o wiele bardziej złożone niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Obraz porusza wiele istotnych tematów, takich jak: konflikt między klasami społecznymi, znaczenie pracy ludzkiej, czy też problemy z technologią.
Jednym z najważniejszych wątków filmu jest konflikt między klasami społecznymi. W Metropolis społeczeństwo jest podzielone na dwie kast: uprzywilejowanych myślicieli i pracujących robotników. Myśliciele żyją w luksusie i dostatku, podczas gdy robotnicy są wykorzystywani i zmuszani do niewolniczej pracy.
Konflikt ten prowadzi do wybuchu rewolucji robotników. Robotnicy są zmęczeni swoim losem i chcą walczyć o lepsze życie. Rewolucja zostaje jednak stłumiona przez Fredersena, a robotnicy giną.
Kolejnym ważnym wątkiem filmu jest znaczenie pracy ludzkiej. W Metropolis robotnicy są wykorzystywani do wykonywania ciężkiej pracy. Fredersen uważa, że robotnicy są tylko narzędziami, które można bezlitośnie eksploatować.
Freder, który poznaje życie robotników, zaczyna rozumieć, jak ważna jest ich praca. Robotnicy są niezbędni do funkcjonowania miasta, a ich wysiłek jest doceniany przez Marię.
Metropolis to również film o problemach z technologią. W mieście przyszłości technologia jest bardzo rozwinięta, ale jest wykorzystywana w sposób nieodpowiedzialny. Fredersen wykorzystuje technologię do kontroli robotników i tłumienia buntów.
Film Metropolis jest dziełem, które porusza wiele istotnych tematów. Obraz jest wciąż aktualny i może być odczytywany na wiele różnych sposobów.
Ważnym elementem filmu jest jego scenografia. Metropolis jest przedstawione jako ogromne, futurystyczne miasto. Miasto jest podzielone na dwie części: powierzchnię i podziemia. Powierzchnia jest pełna luksusu i dostatku, podczas gdy podziemia są ciemnym i brudnym miejscem.
Film Metropolis jest również dziełem o wysokich walorach artystycznych. Obraz charakteryzuje się bogatą scenografią, kostiumami i choreografią. Film został nakręcony w ekspresjonistycznym stylu, który podkreśla atmosferę dystopii.
Metropolis to dzieło, które wywarło ogromny wpływ na kino. Film jest uważany za jeden z najważniejszych obrazów science fiction wszech czasów. Obraz był wielokrotnie cytowany i nawiązywany w innych filmach i dziełach sztuki.