Metropolis (1927)

Film

Czas trwania: 2 godz. 33 min.

Opis

Metropolis – wizja przyszłości z dystansem

Film Metropolis Fritza Langa, nakręcony w 1927 roku, jest jednym z najważniejszych dzieł kina niemego i science fiction. Obraz przedstawia dystopijną wizję przyszłości, w której społeczeństwo jest podzielone na dwie kasty: uprzywilejowanych myślicieli i pracujących robotników.

Akcja filmu rozgrywa się w Metropolis, potężnym mieście przyszłości. Na powierzchni żyją myśliciele, którzy zarządzają miastem i korzystają z jego dobrodziejstw. W podziemiach natomiast pracują robotnicy, którzy są wykorzystywani i zmuszani do niewolniczej pracy.

Freder (Gustav Fröhlich), syn władcy Metropolis, Joha Fredersena (Alfred Abel), pewnego dnia odwiedza podziemia. Tam spotyka Marię (Brigitte Helm), kapłankę robotników. Freder zakochuje się w Marii i postanawia pomóc robotnikom w ich walce o lepsze życie.

Joh Fredersen, dowiedziawszy się o miłości syna do Marii, postanawia zniszczyć ich związek. Za zleceniem Fredersena szalony naukowiec Rotwang (Rudolf Klein-Rogge) konstruuje robota, który wyglądem przypomina Marię. Robot, zwany Futura, podburza robotników do buntu.

Rewolucja robotników zostaje stłumiona przez Fredersena. W wyniku walki miasto zostaje zniszczone, a robotnicy giną. Freder i Maria ratują się z ruin miasta.

Film Metropolis to dzieło o wiele bardziej złożone niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Obraz porusza wiele istotnych tematów, takich jak: konflikt między klasami społecznymi, znaczenie pracy ludzkiej, czy też problemy z technologią.

Jednym z najważniejszych wątków filmu jest konflikt między klasami społecznymi. W Metropolis społeczeństwo jest podzielone na dwie kast: uprzywilejowanych myślicieli i pracujących robotników. Myśliciele żyją w luksusie i dostatku, podczas gdy robotnicy są wykorzystywani i zmuszani do niewolniczej pracy.

Konflikt ten prowadzi do wybuchu rewolucji robotników. Robotnicy są zmęczeni swoim losem i chcą walczyć o lepsze życie. Rewolucja zostaje jednak stłumiona przez Fredersena, a robotnicy giną.

Kolejnym ważnym wątkiem filmu jest znaczenie pracy ludzkiej. W Metropolis robotnicy są wykorzystywani do wykonywania ciężkiej pracy. Fredersen uważa, że robotnicy są tylko narzędziami, które można bezlitośnie eksploatować.

Freder, który poznaje życie robotników, zaczyna rozumieć, jak ważna jest ich praca. Robotnicy są niezbędni do funkcjonowania miasta, a ich wysiłek jest doceniany przez Marię.

Metropolis to również film o problemach z technologią. W mieście przyszłości technologia jest bardzo rozwinięta, ale jest wykorzystywana w sposób nieodpowiedzialny. Fredersen wykorzystuje technologię do kontroli robotników i tłumienia buntów.

Film Metropolis jest dziełem, które porusza wiele istotnych tematów. Obraz jest wciąż aktualny i może być odczytywany na wiele różnych sposobów.

Ważnym elementem filmu jest jego scenografia. Metropolis jest przedstawione jako ogromne, futurystyczne miasto. Miasto jest podzielone na dwie części: powierzchnię i podziemia. Powierzchnia jest pełna luksusu i dostatku, podczas gdy podziemia są ciemnym i brudnym miejscem.

Film Metropolis jest również dziełem o wysokich walorach artystycznych. Obraz charakteryzuje się bogatą scenografią, kostiumami i choreografią. Film został nakręcony w ekspresjonistycznym stylu, który podkreśla atmosferę dystopii.

Metropolis to dzieło, które wywarło ogromny wpływ na kino. Film jest uważany za jeden z najważniejszych obrazów science fiction wszech czasów. Obraz był wielokrotnie cytowany i nawiązywany w innych filmach i dziełach sztuki.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Fritz Lang
scenariusz Fritz Lang / Thea von Harbou
gatunek Sci-Fi / Niemy
produkcja Niemcy
premiera 10 stycznia 1927 (świat)
boxoffice $1 236 166 w USA
na podstawie Thea von Harbou "Metropolis" (powieść)
dystrybucja Vivarto
studio Universum Film (UFA)
data produkcji 1927
tytuł oryg. Metropolis

Metropolis to niemiecki film science fiction z 1927 roku w reżyserii Fritza Langa. Jest to jeden z najsłynniejszych i najbardziej wpływowych filmów w historii kina.

Akcja filmu rozgrywa się w roku 2026 w metropolii podzielonej na dwie części: podziemia, gdzie żyją i pracują robotnicy, oraz powierzchnię, gdzie mieszkają i bawią się przedstawiciele elit.

Głównym bohaterem filmu jest Freder Fredersen, syn władcy miasta. Pewnego dnia Freder poznaje Marię, młodą kobietę, która opiekuje się dziećmi robotników. Między nimi rodzi się miłość.

Freder dowiaduje się o nędzy, w jakiej żyją robotnicy. Jest zszokowany tym, co widzi. Postanawia pomóc Marii w jej pracy i w walce o prawa robotników.

Tymczasem ojciec Fredera, Joh Fredersen, obawia się buntu robotników. Wspólnie ze szalonym naukowcem Rotwangiem stwarzają robota, który ma przypominać Marię. Robot ma podbudzić robotników do buntu.

Plan Fredersena się udaje. Robot podburza robotników do buntu, który przeradza się w rewoltę. Fredersen wykorzystuje sytuację i rozkazuje wojsku strzelanie do robotników.

Rewolucja zostaje stłumiona, ale miasto jest zniszczone. Freder i Maria zdają sobie sprawę, że nie można zbudować nowego świata na gruzach starego. Muszą znaleźć sposób, by połączyć ze sobą dwie kastowe: robotników i elitę.

Motywy i symbole

Podział na dwie kasty

Jednym z głównych motywów filmu jest podział społeczeństwa na dwie kasty: robotników i elitę. Robotnicy żyją w nędzy i ciężko pracują, aby utrzymać miasto. Elita natomiast żyje w luksusie i nie zwraca uwagi na cierpienie robotników.

Miłość

Miłość między Frederem i Marią jest symbolem nadziei na lepsze jutro. Maria jest symbolem sprawiedliwości i równości, a Freder jest symbolem nowej generacji, która chce zmienić świat.

Robot

Robot jest symbolem zagrożenia. Jest to produkt ludzkiej cywilizacji, który może zostać wykorzystany do zła.

Wojna

Wojna jest symbolem zniszczenia. Jest to wynik konfliktu między dwiema kastowymi, które nie potrafią się dogadać.

Pojednanie

Pojednanie między robotnikami i elitą jest symbolem nadziei na lepsze jutro. Jest to dowód na to, że ludzie mogą współpracować, aby stworzyć sprawiedliwy i równy świat.

Ocena

Metropolis to film, który stawia ważne pytania o przyszłość ludzkości. Film jest przestrogą przed niebezpieczeństwami, jakie niesie ze sobą podział społeczeństwa. Jest również wyrazem nadziei na lepsze jutro, w którym ludzie będą potrafili współpracować i żyć w harmonii.

Film jest również wizualnym arcydziełem. Ekspresjonistyczne sceny są pełne symboliki i wymowy. Film jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina.

Aktor Postać
Joh Fredersen
Freder, syn Joha
Twórca / Robot Futura / Śmierć / Siedem grzechów głównych / Maria
C.A. Rotwang, wynalazca
Szczupły mężczyzna
Josaphat
Grot, strażnik serca maszyny
George 11811
Pracująca kobieta
Syn w wiecznym ogrodzie
Kobieta z wiecznego ogrodu
Pracująca kobieta
Kobieta z wiecznego ogrodu
Kobieta z wiecznego ogrodu
Pracujący mężczyzna, który spowodował wybuch maszyny M
Pracujący mężczyzna
Dama w samochodzie / Kobieta z wiecznego ogrodu
Pracująca kobieta
Marinus
Pracujący mężczyzna
Pracująca kobieta
Jan
Pracujący mężczyzna
Przekonywujący wynalazca
Pracująca kobieta
Pracujący mężczyzna
Pracująca kobieta
Kobieta z wiecznego ogrodu
Mistrz ceremonii
Pracująca kobieta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *