Przygoda / L’avventura (1960)

Film

Czas trwania: 2 godz. 23 min.

Opis

Przygoda (1960) to film włoskiego reżysera Michelangelo Antonioniego, stanowiący pierwszą część jego trylogii neapolitańskiej. Opowiada historię grupy młodych ludzi, którzy podczas rejsu jachtem na bezludną wyspę tracą jedną z członkiń swojej grupy. Wątek ten jest pretekstem do stworzenia głębokiego studium psychologicznego postaci, ukazania ich wewnętrznych rozterek i kryzysu wartości.

Akcja filmu rozpoczyna się w Rzymie, gdzie grupa młodych ludzi, należących do wyższych sfer, planuje rejs jachtem po Wyspach Liparyjskich. W skład grupy wchodzą: Anna (Lea Massari), jej kochanek Sandro (Gabriele Ferzetti), jej przyjaciółka Claudia (Monica Vitti), oraz ich znajomi: Giulia (Dominique Blanchar), książę Goffredo (Giovanni Petrucci) i dziennikarka Gloria Perkins (Dorothy De Poliolo).

W trakcie rejsu grupa zatrzymuje się na jednej z wysp, aby odpocząć i zwiedzić okolicę. Anna i Sandro oddalają się od reszty grupy, aby przejść się po plaży. Gdy wracają, Anny nie ma. Wszyscy zaczynają ją szukać, ale bezskutecznie.

Rozpoczyna się pięć dni poszukiwań Anny. Grupa wraca do Rzymu, ale nadal nie ma żadnych wieści o zaginionej. Wszyscy są pogrążeni w rozpaczy i niepewności. Anna była dla nich wszystkim: kochanką, przyjaciółką, siostrą. Jej zniknięcie powoduje, że zaczynają się zastanawiać nad swoimi własnymi życiem i wartościami.

Sandro jest zrozpaczony. Nie może pogodzić się z myślą, że Anna może być martwa. Zaczynają mu się nasuwać wątpliwości, czy naprawdę ją kochał. Claudia jest również zszokowana i zagubiona. Anna była dla niej najbliższą przyjaciółką, a teraz nagle zniknęła. Zaczyna się zastanawiać, czy ich przyjaźń była prawdziwa.

Wszyscy członkowie grupy zaczynają się zmieniać. W ich życiu pojawia się niepewność i chaos. Zaczyna się odchodzenie od dotychczasowych wartości i porządku.

W końcu, po pięciu dniach poszukiwań, Anna zostaje znaleziona. Jest żywa i zdrowa, ale nie pamięta, co się z nią stało. Jest obojętna na to, co się wokół niej dzieje. Nie chce rozmawiać z Sandro, ani z Claudią.

Przyjazd Anny nie przynosi oczekiwanej radości. Wszyscy członkowie grupy są zdezorientowani i nie wiedzą, jak się zachować. Anna jest jakby obca. Nie pasuje już do ich świata.

Film kończy się sceną, w której Anna i Sandro spacerują po rzymskich ulicach. Są razem, ale nie są szczęśliwi. Anna wciąż nie pamięta, co się z nią stało, a Sandro wciąż nie może pogodzić się z jej zniknięciem.

Przygoda to film o wieleznacznym i otwartym zakończeniu. Można go interpretować na wiele sposobów. Niektórzy widzowie widzą w nim opowieść o kryzysie wartości i upadku tradycyjnych instytucji, takich jak małżeństwo i rodzina. Inni widzą w nim metaforę duchowej podróży, w której bohaterowie muszą zmierzyć się ze swoją własną egzystencją.

Film jest również znakomitym przykładem stylu filmowego Antonioniego. Charakteryzuje się on długimi ujęciami, oszczędnym dialogiem i skupieniem na psychologii postaci. Antonioni stworzył film, który jest zarówno piękny, jak i poruszający. Jest to jedno z najważniejszych dzieł kina europejskiego XX wieku.

Oto kilka kluczowych wątków i motywów, które pojawiają się w filmie:

  • Zniknięcie Anny jest pretekstem do stworzenia głębokiego studium psychologicznego postaci. Wątek ten pozwala Antonioniowi na pokazanie wewnętrznych rozterek i kryzysu wartości bohaterów.
  • Kryzys wartości jest jednym z najważniejszych tematów filmu. Antonioni pokazuje, jak bohaterowie, reprezentujący wygodne i dostatnie życie, zaczynają wątpić w swoje wartości i sens istnienia.
  • Duchowna podróż jest kolejną interpretacją filmu. Można go zobaczyć jako metaforę duchowej podróży, w której bohaterowie muszą zmierzyć się ze swoją własną egzystencją.

Przygoda to film, który nadal jest aktualny i poruszający. Jest to dzieło

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Michelangelo Antonioni
scenariusz Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra
gatunek Melodramat, Psychologiczny
produkcja Francja, Włochy
premiera 15 maja 1960 (Światowa)
studio Cino del Duca (koprodukcja) / Produzioni Cinematografiche Europee (P.C.E.) / Societé Cinématographique Lyre
tytuł oryg. L'avventura
inne tytuły The Adventure Wielka Brytania

Przygoda / L'avventura (1960) to włosko-francuski dramat filmowy w reżyserii Michelangelo Antonioniego. Film jest pierwszą częścią trylogii, na którą składają się również Noc (1961) i Zaćmienie (1962). We wszystkich nich główną rolę odegrała ówczesna muza reżysera, Monica Vitti.

Akcja filmu rozgrywa się w latach 60. XX wieku. Grupa młodych, dobrze sytuowanych Rzymian urządza sobie wycieczkę łodzią na bezludną, wulkaniczną wyspę blisko wybrzeża Sycylii. W grupie znajdują się:

  • Anna (Lea Massari), która jest narzeczoną Sandro (Gabriele Ferzetti);
  • Claudia (Monica Vitti), przyjaciółka Anny;
  • Giulia (Dominique Blanchar), matka Sandro;
  • Książę Goffredo (Giovanni Petrucci), przyjaciel Sandro;
  • Dziennikarz Zuria (Renato Pinciroli).

Podczas pobytu na wyspie Anna oddala się od grupy i znika bez śladu. Sandro, Claudia i pozostali członkowie grupy podejmują poszukiwania, ale bezskutecznie.

Przygoda jest filmem o kryzysie tożsamości i relacji międzyludzkich. Anna, która znika na początku filmu, symbolizuje brak sensu i celu w życiu bohaterów. Jej zaginięcie zmusza ich do konfrontacji z własnymi lękami i niepewnością.

Film jest utrzymany w stylu neorealizmu. Antonioni wykorzystuje długie ujęcia i oszczędną narrację, aby stworzyć atmosferę tajemniczości i niepewności. Obrazy wyspy są piękne i melancholijne, a jednocześnie niepokojące.

Przygoda była przyjęta przez krytyków z entuzjazmem. Film otrzymał nagrodę Złotej Palmy na festiwalu filmowym w Cannes w 1960 roku. Jest uznawany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina.

Omówienie głównych wątków filmu

Zagadka zaginięcia Anny

Zagadka zaginięcia Anny jest centralnym wątkiem filmu. Antonioni nie wyjaśnia, co się z nią stało. Możliwe, że utonęła, została porwana lub po prostu postanowiła zniknąć. Niepewność co do jej losu budzi w widzach niepokój i fascynację.

Kryzys tożsamości

Przygoda jest filmem o kryzysie tożsamości. Bohaterowie są zamożni i wykształceni, ale nie znajdują sensu w swoim życiu. Anna, która znika na początku filmu, jest symbolem tego kryzysu. Jej zaginięcie zmusza pozostałych bohaterów do konfrontacji z własnymi lękami i niepewnością.

Relacje międzyludzkie

Przygoda jest również filmem o relacjach międzyludzkich. Bohaterowie są ze sobą związani, ale ich relacje są oparte na powierzchownych emocjach. Zaginięcie Anny wystawia te relacje na próbę.

Obrazy wyspy

Obrazy wyspy, na której rozgrywa się akcja filmu, są piękne i melancholijne, a jednocześnie niepokojące. Wyspa jest symbolem samotności i izolacji. Bohaterowie, którzy przybywają na wyspę, znajdują się w obcym i nieprzyjaznym środowisku.

Ocena filmu

Przygoda to film trudny i wymagający od widza zaangażowania. Film jest pełen symboliki i metafor, które można interpretować na wiele sposobów. Antonioni stworzył film, który porusza ważne tematy i pozostawia widza z mnóstwem pytań bez odpowiedzi.

Film jest uznawany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Jest to film, który wywarł duży wpływ na rozwój kina europejskiego.

Aktor Postać
Anna
Sandro
Claudia
Giulia
Księżna
Gloria Perkins
Książę Goffredo
Dziennikarz Zuria
Ojciec Anny
Raimondo
Corrado
Patrizia
Fotograf
Stary mężczyzna na wyspie
Ettore

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *