400 batów / Les quatre cents coups (1959)

Film

Czas trwania: 1 godz. 33 min.

Opis

Tytuł filmu: „400 batów” (Les quatre cents coups, 1959)
Reżyser: François Truffaut

Opis:

W dynamicznym Paryżu, gdzie ulice tętnią życiem, rozgrywa się historia trzynastoletniego Antoine’a Doinela (Jean-Pierre Léaud), chłopca poszukującego zrozumienia w świetle niewłaściwie traktującego go świata. François Truffaut, jedna z ikon francuskiej nowej fali, debiutuje pełnometrażowym filmem, „400 batów”, który stanowi pierwszą odsłonę pięcioczęściowego cyklu, opowiadającego o losach młodego bohatera.

Antoine, marzący o ucieczce nad morze, znajduje się w trudnym punkcie życiowym. Jego relacje z rodzicami, zdominowanymi przez ojczyma i obojętną matką, są napięte. Ojciec, pochłonięty pasją do samochodów, nie znajduje czasu na syna, a matka nie potrafi poświęcić mu uwagi. W szkole również nie układa mu się dobrze, a konflikty z dorosłymi stają się nieuniknione. To wszystko skłania Antoine’a do marzenia o ucieczce, o poszukiwaniu wolności nad falami morskiego brzegu.

Film, zdobywca Złotej Palmy w Cannes i nominowany do Oscara za scenariusz, ukazuje Antoine’a jako alter ego samego reżysera. Chłopak mieszka w skromnym mieszkaniu na przedmieściach Paryża z matką (Claire Maurier) i ojczymem (Albert Remy). Atmosfera domu duszna i nieprzyjemna wpływa negatywnie na chłopca, podobnie jak szkoła, gdzie surowy nauczyciel stosuje represyjne metody wychowania.

Zbuntowany Antoine decyduje się na szkolne wagary razem z przyjacielem Rene Bigeyem (Patrick Auffay), co stawia go w konfrontacji z surowymi konsekwencjami. Wędrując ulicami Paryża, Antoine spotyka nawet swoją matkę, która choć go dostrzega, nie zdradza jego obecności ojczymowi. Chłopak, zdając sobie sprawę z niemożliwości powrotu do domu, pisze poruszający list pożegnalny do rodziców, rozpoczynając nieznane życie na własną rękę.

Po pewnym czasie matka, zaniepokojona brakiem wieści od syna, postanawia go odnaleźć. W tym momencie Antoine doświadcza zmiany w jej postawie, gdy matka zaczyna okazywać mu więcej ciepła i zainteresowania. W ramach próby zrekompensowania zaniedbań rodziców, obiecuje mu nagrodę pieniężną za dobrą ocenę z wypracowania. Rodzinne chwile szczęścia przerywa jednak oskarżenie o plagiat ze strony nauczyciela francuskiego, co skierowuje Antoine’a do szkolnego dyrektora.

Chłopak, zdeterminowany i niechętny powrotowi do domu z obawy przed ojczymem, postanawia zrealizować swoje marzenie o dotarciu nad morze. Aby zdobyć środki na podróż, rzuca się w ryzykowną próbę kradzieży maszyny do pisania z biura ojczyma. Gdy plan nie udaje się, a nikt nie chce zakupić skradzionego sprzętu, Antoine decyduje się go zwrócić. Jednakże, zanim zdoła to zrobić, zostaje złapany i skierowany do Ośrodka Obserwacyjnego dla Nieletnich Przestępców.

„400 batów” to film, który nie tylko rzuca spojrzenie na trudne dzieciństwo Antoine’a Doinela, ale także stanowi subtelny komentarz Truffauta na temat społeczeństwa i relacji rodzinnych we Francji lat 50. XX wieku. Obraz ten nieustannie trzyma widza w napięciu, ukazując emocjonalną podróż chłopca, który próbuje odnaleźć swoje miejsce w świecie, niezrozumiany i zraniony przez dorosłych oraz rówieśników. „400 batów” to arcydzieło francuskiego kina, które pozostawia trwałe wrażenie i skłania do refleksji nad kondycją ludzką.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria François Truffaut
scenariusz François Truffaut, Marcel Moussy
gatunek Kryminał, Dramat obyczajowy, Psychologiczny
produkcja Francja
premiera (Wznowienie w polskich kinach) 4 maja 1959 (Światowa) 30 stycznia 2009 (Polska premiera kinowa)
na podstawie Marcel Moussy (dialogi)
dystrybucja Vivarto
studio Les Films du Carrosse / Sédif Productions
tytuł oryg. Les quatre cents coups
inne tytuły The 400 Blows Miedzynarodowe The Four Hundred Blows (alternatywna pisownia) Wielka Brytania The Four Hundred Blows (alternatywna pisownia) USA The 400 Blows Wielka Brytania The 400 Blows USA
Pełnometrażowy debiut jednego z najwybitniejszych przedstawicieli francuskiej nowej fali, pierwszy z pięcioczęściowego cyklu film z tym samym, młodym bohaterem. Akcja rozgrywa się w Paryżu. Trzynastoletni Antoine (Jean-Pierre Leaud) nie znajduje zrozumienia u rodziców - słabowitego ojca interesującego się tylko samochodami oraz matki nie poświęcającej mu uwagi. W szkole także nie czuje się dobrze, a jego życie, pozbawione zasad, powoduje konflikty z dorosłymi. Marzeniem chłopca jest ucieczka nad morze. W tym celu, wraz z jedynym przyjacielem, kradnie maszynę do pisania, lecz jego czyn zostaje odkryty.
Bohaterem nominowanego do Oscara za scenariusz filmu, laureata Złotej Palmy w Cannes, jest Antoine Doinel (Jean-Pierre Léaud), alter ego reżysera, który mieszka z atrakcyjną matką (Claire Maurier) i ojczymem (Albert Remy) w skromnym mieszkaniu na paryskich przedmieściach. Antoine źle znosi duszną atmosferę domu. Podobnie jest ze szkołą, w której dręczy go surowy nauczyciel, zwolennik represyjnych metod wychowania. Zbuntowany chłopak namawia kolegę z klasy i zarazem jedynego przyjaciela, Rene Bigeya (Patrick Auffay) do pójścia na wagary. Włócząc się po mieście, bohater spotyka matkę, która również go dostrzega. Antoine wie jednak, że kobieta nie zdradzi go przed ojczymem, ponieważ tym samym musiałaby wytłumaczyć się z nieobecności w pracy, co mogłoby naprowadzić partnera na trop jej romansu. W szkole Antoine tłumaczy swoją nieobecność śmiercią matki. Wkrótce jednak kłamstwo wychodzi na jaw, a rozjuszony ojciec chłopca grozi mu konsekwencjami. Bohater dochodzi do wniosku, że nie ma już po co do domu wracać. Pisze więc pożegnalny list do rodziców i rozpoczyna życie na własną rękę. Poruszona matka odnajduje syna. Odtąd stara się mu okazać więcej ciepła. Obiecuje też wysoką nagrodę pieniężną za dobrą ocenę z kolejnego wypracowania z francuskiego. Rodzinną sielankę podtrzymuje wyprawa całej trójki do kina. Chłopiec modli się do Balzaka, by jego praca została dobrze oceniona. Niestety, nauczyciel francuskiego oskarża go o plagiat i wysyła do dyrektora szkoły. Antoine znów nie może wrócić do domu z obawy przed ojczymem, który zagroził mu, że w razie kłopotów odeśle go do akademii wojskowej. Po raz kolejny decydując sam o sobie, chłopiec chce spełnić marzenie o dotarciu nad morze. Aby zdobyć pieniądze na podróż, zakrada się po kryjomu do biura ojczyma i wynosi stamtąd maszynę do pisania, którą zamierza sprzedać. Nikt jednak nie chce jej kupić, więc Antoine odnosi urządzenie na miejsce. Przyłapany trafia do sądu, który kieruje go do Ośrodka Obserwacyjnego dla Nieletnich Przestępców.
Aktor Postać
Antoine Doinel
Gilberte Doinel
Julien Doinel
"Mały listek", nauczyciel francuskiego
Pan Bigey
René
Betrand Mauricet
Chłopiec
Chłopiec
Chłopiec
Chłopiec
Chłopiec
Chłopiec
Chłopiec
Chłopiec
Nauczyciel gimnastyki
Dyrektor szkoły
Pani Bigey
Inspektor Cabanel
Sędzia śledczy
Komisarz
Nauczyciel angielskiego
Nocny strażnik
Kobieta z psem
Mężczyzna w wesołym miasteczku
Policjant
Kochanek
Mężczyzna na ulicy
Mężczyzna w wesołym miasteczku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *