Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000)

Film

Czas trwania: 1 godz. 39 min.

Opis

Tytuł filmu: „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000)”
Reżyser: Krzysztof Zanussi

W filmie „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową,” reżyser Krzysztof Zanussi przenosi nas w świat skomplikowanych relacji, introspekcji oraz konfrontacji ze śmiercią. Tomasz Berg, dojrzały lekarz, staje w obliczu swojej własnej nieuleczalnej choroby, co stawia go w dramatycznej sytuacji, prowadząc do refleksji nad życiem, miłością i moralnością.

Historia rozpoczyna się w średniowiecznej Francji, gdzie na planie filmowym odtwarzana jest scena z przeszłości, a mistyczny zakonnik próbuje uratować skazańca od egzekucji. Ta inscenizacja przypomina, że życie i śmierć są nieodłącznie ze sobą związane, a narracja przenosi nas do współczesności, gdzie Tomasz Berg (Zbigniew Zapasiewicz) odkrywa swoją własną niemożliwą do uniknięcia śmiertelność.

Tomasz, inteligentny i ekscentryczny lekarz, po diagnozie raka staje przed wyborem: czy walczyć o życie, czy zaakceptować nieuchronną śmierć. Jego postawa staje się pretekstem do zadawania fundamentalnych pytań o sens egzystencji. Zanussi ukazuje konflikt między racjonalizmem a emocjami, rozumem a pragnieniem przeżycia intensywnego życia przed końcem.

W świecie zbliżającego się końca Tomasz odważnie stawia czoło temu, co nieuniknione. Jego złożona osobowość, pełna sprzeczności, wychodzi na światło dzienne. Zbigniew Zapasiewicz w roli Tomasza kreuje postać złożoną, pełną sprzeczności i emocji. Jego desperacka próba przeżycia wszystkiego, czego dotąd unikał, prowadzi do serii zaskakujących decyzji, w tym próby zniszczenia miłości młodej pary czy prowadzenia nietypowej gry z młodym księdzem.

Główny bohater, mając świadomość swojej śmiertelności, próbuje zrozumieć, co tak naprawdę oznacza życie. Jego poszukiwania prowadzą do momentów absurdu, ale również do głębokiej refleksji. W życiu Tomasza pojawia się była żona Anna (Krystyna Janda), której prosi o pomoc finansową na ryzykowną operację. Jednak, pomimo wszelkich wysiłków, okazuje się, że jest już za późno na ratunek.

Film Zanussiego porusza nie tylko temat śmiertelnej choroby, ale również ukazuje, jak każdy człowiek radzi sobie z perspektywą śmierci. To nie tylko historia Tomasza, ale także uniwersalne spojrzenie na kruchość ludzkiego życia. W kontekście współczesnej cywilizacji, gdzie medycyna zdobywa coraz większe możliwości, „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” stawia pytania o granice technologii, moralności i ludzkiej egzystencji.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Krzysztof Zanussi
scenariusz Krzysztof Zanussi
gatunek Dramat
produkcja Polska
premiera lipca 2000 (Światowa) 8 września 2000 (Polska premiera kinowa)
dystrybucja Syrena EG
studio Agencja Filmowa Telewizji Polskiej / Canal+ Polska / Jacques Le Glou Audiovisuel
tytuł oryg. Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową
inne tytuły Life As a Fatal Sexually Transmitted Disease Miedzynarodowe

Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową to film psychologiczny z 2000 roku w reżyserii Krzysztofa Zanussiego. Opowiada historię Tomasza Berga, 60-letniego lekarza, który dowiaduje się, że jest śmiertelnie chory.

Akcja filmu rozpoczyna się w średniowiecznej Francji. Na rynku ma być powieszony koniokrad. Święty Bernard z Clairvaux, założyciel zakonu Cystersów, prosi o odstąpienie od wykonania wyroku. Chce zabrać skazańca do klasztoru, przygotować do śmierci i dopiero potem wydać.

Następnie akcja przenosi się do współczesności. Tomasz Berg jest inteligentnym, ale cynicznym i wyrachowanym człowiekiem. Dowiaduje się, że ma raka i że nie ma nadziei na wyleczenie. Bliskość śmierci wyzwala w nim pragnienie, aby bezkarnie dokonać wszystkiego, czego dotąd sobie w życiu odmawiał.

Pod pozorem przyjaźni i pomocy Tomasz próbuje zniszczyć miłość młodej pary. Prowadzi grę z młodym księdzem, od którego chce uzyskać wyznanie niewiary. W końcu przygotowuje wszystko do samobójstwa.

Tomasz oczekuje jakiegoś znaku, który pokaże mu, jak iść dalej przez życie. Znak przychodzi niespodziewanie w szpitalnym pokoju.

Motyw choroby

Choroba jest głównym motywem filmu. Jest ona metaforą przemijania i śmierci. Tomasz Berg jest świadomy, że jego życie dobiega końca. Ta świadomość wyzwala w nim kryzys egzystencjalny.

Tomasz próbuje radzić sobie z chorobą na różne sposoby. Próbuje negocjować z Bogiem, prosząc o cud. Próbuje też uciec od rzeczywistości, pogrążając się w hedonizmie. Jednak żaden z tych sposobów nie przynosi mu satysfakcji.

Motyw poszukiwania sensu życia

Tomasz Berg jest człowiekiem, który nigdy nie zastanawiał się nad sensem życia. Żył w zgodzie z zasadą "carpe diem", ciesząc się chwilą obecną.

Choroba skłania go do refleksji nad swoim życiem. Tomasz zaczyna się zastanawiać, czy żył tak, jak powinien. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, które mu się dały?

Tomasz szuka odpowiedzi na te pytania w różnych źródłach. Próbuje rozmawiać z księdzem, ale ten nie potrafi mu pomóc. Próbuje też znaleźć odpowiedź w sobie samym, ale to też nie jest łatwe.

Motyw miłości

Miłość jest kolejnym ważnym motywem filmu. Tomasz Berg jest zgorzkniałym i cynicznym człowiekiem. Nie wierzy w miłość.

Jednak w szpitalu spotyka młodą parę, która jest zakochana. Tomasz zaczyna obserwować ich z ukrycia. Obserwacja ta budzi w nim nowe uczucia.

Tomasz zaczyna rozumieć, że miłość jest najważniejszą wartością w życiu. To miłość nadaje życiu sens.

Motyw sztuki

Film jest pełen nawiązań do sztuki. W filmie pojawia się wiele dzieł sztuki, zarówno dawnych, jak i współczesnych.

Jednym z najważniejszych dzieł sztuki w filmie jest film, który jest właśnie kręcony. Film ten opowiada o świętym Bernardzie z Clairvaux.

Film w filmie jest metaforą życia Tomasza Berga. Tomasz jest jak święty Bernard, który zbliża się do śmierci. Musi podjąć decyzję, jak chce żyć ostatnie chwile swojego życia.

Podsumowanie

Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową to film o poszukiwaniu sensu życia. Jest to film refleksyjny, który skłania do myślenia.

Film jest dobrze zrealizowany. Aktorzy grają przekonująco, a zdjęcia są piękne.

Film jest polecany wszystkim, którzy interesują się tematyką egzystencjalną.

Aktor Postać
Tomasz Berg
Anna, była żona Tomasza
Zakonnik Marek
Garderobiana Hanka
Filip, chłopak Hanki, student medycyny
Karol, obecny mąż Anny
Profesor
Piosenkarz - narkoman
Św. Bernard w filmie "Bernard i Abelard"
Koniokrad w filmie "Bernard i Abelard"
Starszy wioskowy w filmie "Bernard i Abelard"
Matka chorego muzyka
Chory muzyk
Pielęgniarka
Starszy lekarz w Paryżu
Asystentka dyrektora biura podróży
Asystent profesora na obchodzie
Sąsiadka Tomasza
Pracownik kostnicy
Sekretarka profesora
Dyrektor biura podróży
Lekarz
Salowa przemywająca Tomasza
Młodszy lekarz w Paryżu
Ranny kaskader na planie filmu "Bernard i Abelard"
Kierownik planu filmu "Bernard i Abelard"
Klapserka na planie filmu "Bernard i Abelard"
Kelnerka
Reżyser filmu "Bernard i Abelard"
Asystent profesora na zajęciach z patologii
Abelard w filmie "Bernard i Abelard"
Mężczyzna w kawiarni

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *