Tokijska opowieść / Tōkyō Monogatari (1953)

Film

Czas trwania: 2 godz. 16 min.

Opis

„Tōkyō Monogatari” to monumentalne osiągnięcie Yasujiro Ozu, uznawanego za najbardziej japońskiego spośród japońskich reżyserów. Film z 1953 roku ukazuje podróż dwójki staruszków do Tokio, gdzie zamieszkują ich dorosłe dzieci. Mimo pozornej prostoty fabuły, siła tego wybitnego dzieła sztuki filmowej kryje się w mistrzowskiej realizacji, obejmującej wspaniałą grę aktorską, precyzyjne ustawienia kamery i wyjątkowy rytm opowiadania.

Historia rozpoczyna się od pary doświadczonych małżonków, Tomi (Chieko Higashiyama) i Shukishi (Chishû Ryû) Hirayamów, którzy zamieszkują urokliwą nadmorską japońską wioskę Onomichi. Ich najmłodsza córka Kyoko (Kyôko Kagawa) pracuje tam jako nauczycielka. Pomimo obecności w ich życiu trójki dorosłych dzieci, którzy rozsiedli się w różnych miastach, starsi Hirayamowie postanawiają wyruszyć w podróż do stolicy kraju, aby odwiedzić Koichiego (Sô Yamamura) i Kaneko (Haruko Sugimura). Zanim dotrą do celu, niespodziewanie zatrzymują się w Osace, aby odwiedzić syna Keiso (Shirô Osaka).

Po dotarciu do Tokio stajemy przed gorzką rzeczywistością. Wszystkie dzieci traktują wizytę rodziców jako uciążliwy obowiązek, przeszkadzający w realizacji codziennych planów. Ojciec i matka są dla nich problemem, który najlepiej rozwiązać, odsyłając ich do taniego hotelu. Jedyną osobą, która okazuje szczere zainteresowanie starszymi Hirayamami, jest owdowiała synowa Noriko (Setsuko Hara).

W miarę jak wizyta rodziców dobiega końca, dzieci zaczynają przemyślenia nad swoim postępowaniem. Nie tylko w kontekście tego konkretengo wyjazdu, lecz również w odniesieniu do całego swojego dorosłego życia. Ozu w sposób prosty, niemalże kronikarski, ukazuje życie trzech pokoleń Japończyków. Początkowe rozczarowanie i niespełnione nadzieje ustępują szybko zrozumieniu i pogodzeniu się ze zmianami, jakie przynosi życie. Film stawia pytania o naturę relacji rodzinnych, starzejącą się społeczność oraz wpływ czasu na wartość tradycji.

Wspaniałą moc „Tōkyō Monogatari” stanowi nie tylko jego głęboka treść, ale także sposób, w jaki Ozu ukazuje te tematy. Mistrzowskie posługiwania się kamerą, precyzja ujęć, subtelność psychologiczna i niezwykły rytm narracji sprawiają, że film ten zasługuje na uznanie jako arcydzieło sztuki filmowej. W porównaniu do kinematografii europejskiej, Ozu dzieli z Bergmanem, Olmim czy Rohmerem nie tylko subtelność psychologiczną, ale również zdolność ukazywania ludzkiego losu w sposób uniwersalny i niezapomniany.

Podczas podróży do Tokio, widzowie śledzą zmienne uczucia i oczekiwania starszych Hirayamów. Pragną zobaczyć, jak potoczyło się życie ich dzieci, czy osiągnęły szczęście, a także, czy wychowanie przełożyło się na to, by stały się porządnymi ludźmi. Wizyta u syna, lekarza pediatry, oraz u córki, która prowadzi własny zakład fryzjerski, otwiera przed nimi drzwi do różnych światów, w których ich dzieci odnajdują się w roli dorosłych jednostek.

Jednak, jak to często bywa, rzeczywistość okazuje się inna niż oczekiwania. Syn, uznawany za lekarza domowego, nie spełnia pokładanych w nim nadziei, a córka, po ślubie, staje się bardziej oschła i skąpa. Paradoksalnie, najcieplejszym przyjęciem cieszy się synowa, która pomimo tragicznych wydarzeń w swoim życiu zachowuje godność i optymizm. Ozu z wielką wrażliwością przedstawia proces starzenia się, zmiany relacji międzypokoleniowych i odchodzenia od marzeń młodości.

„Tōkyō Monogatari” jest nie tylko filmem o rodzinie i relacjach międzyludzkich, ale także subtelnie ukazuje społeczne zmiany, jakim podlega Japonia w latach powojennych. Znikające rozczarowanie Hirayamów i niespełnione nadzieje przeradzają się w spokojną refleksję nad ludzkim losem i nieuchronnymi przemianami, które przynosi bieg życia. Ozu w niezwykle prosty sposób dotyka uniwersalnych tematów, sprawiając, że „Tōkyō Monogatari” staje się arcydziełem, które przetrwało próbę czasu i nadal porusza widzów na całym świecie.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Yasujirô Ozu
scenariusz Yasujirô Ozu, Kôgo Noda
gatunek Dramat
produkcja Japonia
premiera (Wznowienie w polskich kinach) 3 listopada 1953 (Światowa) 29 października 2010 (Polska premiera kinowa)
dystrybucja Gutek Film
studio Shôchiku Eiga
tytuł oryg. Tōkyō Monogatari
inne tytuły Tokyo Story Miedzynarodowe Their First Trip to Tokyo Miedzynarodowe Tokyo Story USA Tokyo Story Australia
"Tokijska opowieść" to czołowe osiągnięcie Yasujiro Ozu, uznawanego za "najbardziej japońskiego z japońskich reżyserów". Fabuła filmu jest prosta: starsi już rodzice wybierają się do Tokio, by odwiedzić swoje dzieci. Niestety, młodzi ludzie, zbyt zaabsorbowani własnymi sprawami, nie poświęcają im czasu. Siła tego wybitnego dzieła sztuki filmowej płynie z jego mistrzowskiej realizacji - wspaniałej gry aktorskiej, precyzyjnych ustawień kamery, wyjątkowego rytmu opowiadania. "W kinie europejskim z podobną subtelnością psychologiczną spotykamy się u Bergmana, Olmiego czy Rohmera" - pisał Tadeusz Sobolewski w "Kinie".
Dziadkowie udają się w podróż do Tokio. Pragną odwiedzić swoje dorosłe dzieci i wnuki. Są ciekawi jak ułożyło im się życie, czy są szczęśliwi, wreszcie czy udało im się wychować je na porządnych ludzi. Udają się z wizytą do syna, lekarza pediatry, córki prowadzącej swój zakład fryzjerski i synowej, która straciła męża (ich syna) na wojnie. Po kilku dniach do głosu dochodzą żal i zawiedzione ambicje rodziców. Syn okazuje się zwykłym lekarzem domowym, a córka po ślubie stała się oschła i skąpa. Paradoksalnie najcieplejsze przyjęcie spotkało ich ze strony synowej, która mimo ciężkiego losu zachowała godność i optymizm. Ozu w prosty niemal kronikalny sposób odmalowuje życie Japończyków z trzech pokoleń. Początkowa krytyka młodych ludzi ustępuje szybko zrozumieniu i pogodzeniu się ze zmianami jakie przyniosło życie. Znika rozczarowanie i niespełnione nadzieje, a pojawia się spokój i ciepła refleksja nad ludzkim losem i zmianami jakie przynosi życie.
Starsze i doświadczone małżeństwo, Tomi (Chieko Higashiyama) i Shukishi (Chishû Ryû) Hirayamowie, mieszka w nadmorskiej japońskiej wiosce Onomichi wraz ze swoją najmłodszą córką Kyoko (Kyôko Kagawa), która pracuje jako nauczycielka. Para ma jeszcze troje dorosłych dzieci, które wyprowadziły się do innych miast. Małżonkowie nie widzieli ich od dłuższego czasu i w związku z tym postanawiają pojechać do stolicy kraju, żeby odwiedzić Koichiego (Sô Yamamura) i Kaneko (Haruko Sugimura). W drodze do Tokio niespodziewanie zatrzymują się w Osace i wstępują do swojego syna Keiso (Shirô Osaka). Gdy docierają do celu swojej podróży, odkrywają, że wszystkie ich dzieci traktują wizytę rodziców jak przykry obowiązek. Ojciec i matka stanowią dla nich problem w realizacji codziennych planów, wolą odesłać ich do taniego hotelu niż spędzić z nimi czas. Jedyną osobą, która wykazuje zainteresowanie Tomi i Shukishim, jest ich owdowiała synowa Noriko (Setsuko Hara). Gdy odwiedziny rodziców się kończą, dzieci zaczynają przemyślenia nad swoim zachowaniem - nie tylko w kontekście tego wyjazdu, ale całego swojego dorosłego życia.
Aktor Postać
Shukishi Hirayama
Tomi Hirayama
Noriko Hirayama
Shige Kaneko
Koichi Hirayama
Kyôko Hirayama
Sanpei Numata
Kurazo Kaneko
Kobieta z kawiarni Oden
Pracownik kolei
Fumiko Hirayama, żona Koichiego
Keizo Hirayama
Klientka salonu piękności
Pomoc w salonie piękności
Klientka salonu piękności
Minoru Hirayama, syn Koichiego
Geshuku no seinen
Yone Hattori
Sąsiadka Noriko
Osamu Hattori
Isamu Hirayama, syn Koichiego
Sąsiad Shukichi Hirayama
Wpływowy mężczyzna
Posterunkowy
Szef Noriko
Urzędnik
Pokojówka z zajazdu
Pokojówka z zajazdu
Członek zespołu muzycznego
Lekarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *