Śmierć w Wenecji / Morte a Venezia (1971)

Film

Czas trwania: 2 godz. 10 min.

Opis

Śmierć w Wenecji (1971) to film Luchino Viscontiego, będący adaptacją opowiadania Thomasa Manna pod tym samym tytułem. Akcja filmu toczy się w 1911 roku, a jego głównym bohaterem jest znany austriacki kompozytor Gustav von Aschenbach.

Aschenbach, który przeżywa zawodowy i osobisty kryzys, wyjeżdża do Wenecji, aby odpocząć i podreperować zdrowie. Wkrótce po przyjeździe do miasta zauważa kilkunastoletniego polskiego chłopca, Tadzia. Jego niewinność i uroda wywierają na artyście ogromne wrażenie. Aschenbach zaczyna obsesyjnie podążać za Tadziu, a jego fascynacja chłopcem powoli przeradza się w obsesję.

W tym samym czasie w Wenecji wybucha epidemia cholery. Władze miasta starają się ukryć ten fakt przed opinią publiczną, ale Aschenbach dowiaduje się o zagrożeniu. Mimo to nie chce opuszczać miasta, aby nie stracić z oczu Tadzia.

W miarę upływu czasu stan zdrowia Aschenbacha się pogarsza. Choroba postępuje, a on coraz bardziej pogrąża się w swojej obsesji. Ostatecznie umiera w samotności, patrząc na Tadzia, który bawi się na plaży.

Film Viscontiego to dzieło o złożonej i wieloznacznej wymowie. Można go interpretować jako opowieść o pięknie, śmierci, inicjacji, czy też o kryzysie wieku średniego.

W filmie Viscontiego piękno jest przedstawione jako coś nieuchwytnego, a jednocześnie niszczącego. Tadzio jest symbolem piękna w jego najczystszej postaci. Jest on młody, niewinny i pełen życia. Jego uroda przyciąga Aschenbacha jak magnes, ale jednocześnie prowadzi go do zguby.

Śmierć jest kolejnym istotnym motywem w filmie. Aschenbach wie, że jest chory, ale nie chce się poddać. Jego śmierć jest symbolem ostatecznego zwycięstwa piękna nad śmiercią.

Inicjacja to kolejny motyw, który można odnaleźć w filmie. Aschenbach wyrusza w podróż do Wenecji, aby odnaleźć siebie. Jego fascynacja Tadziu jest swoistą próbą inicjacyjną, która pozwala mu na poznanie samego siebie i odkrycie nowych wymiarów swojego życia.

Kryzys wieku średniego to kolejny temat, który można dostrzec w filmie. Aschenbach jest artystą, który osiągnął sukces, ale czuje się pusty i niespełniony. Jego fascynacja Tadziu jest swoistym aktem buntu przeciwko dorosłości i mieszczańskiej konwencji.

Film Viscontiego to dzieło, które porusza wiele ważnych tematów. Jest to film piękny, ale jednocześnie smutny i refleksyjny. Obraz ten pozostaje w pamięci na długo po jego obejrzeniu.

Oto kilka dodatkowych skojarzeń i refleksji, które można odnieść do filmu:

  • Wenecja jako miasto piękna i brzydoty. Miasto to jest jednocześnie symbolem piękna i upadku. Jest to miejsce, gdzie można znaleźć nieskończone piękno, ale również wszechobecną śmierć.
  • Aschenbach jako figura artysty. Aschenbach jest artystą, który poświęcił swoje życie poszukiwaniu piękna. Jego fascynacja Tadziu jest wyrazem jego pragnienia doskonałości.
  • Tadzio jako symbol niewinności i piękna. Tadzio jest symbolem niewinności i piękna w jego najczystszej postaci. Jest on tym, czego Aschenbach pragnie najbardziej, ale jednocześnie tym, co jest dla niego niedostępne.

Film Viscontiego to dzieło, które można interpretować na wiele różnych sposobów. Jest to film, który pozostaje w pamięci na długo po jego obejrzeniu.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Luchino Visconti
scenariusz Luchino Visconti, Nicola Badalucco
gatunek Dramat, Kostiumowy
produkcja Francja, Włochy
premiera 1 marca 1971 (Światowa) 23 lipca 2010 (Polska premiera kinowa)
na podstawie Thomas Mann (opowiadanie)
dystrybucja Vivarto
studio Alfa Cinematografica
tytuł oryg. Morte a Venezia
inne tytuły Death in Venice Miedzynarodowe Death in Venice Wielka Brytania Death in Venice USA Death in Venice Kanada Death in Venice Irlandia

Śmierć w Wenecji to film Luchino Viscontiego z 1971 roku, będący adaptacją opowiadania Thomasa Manna pod tym samym tytułem. Akcja filmu rozgrywa się w 1911 roku w Wenecji, gdzie znany kompozytor austriacki Gustav von Aschenbach spędza wakacje. Pewnego dnia zauważa kilkunastoletniego polskiego chłopca Tadzia, w którym zakochuje się bez pamięci.

Aschenbach to człowiek pogrążony w kryzysie twórczym i osobistym. Odczuwa znużenie i przygnębienie, a jego życie wydaje mu się puste i pozbawione sensu. Spotkanie z Tadzium budzi w nim nowe nadzieje i pragnienia. Chłopiec jest dla niego symbolem idealnego piękna, któremu Aschenbach poświęca się bez reszty.

W tle filmu rozgrywa się epidemia cholery, która pustoszy Wenecję. Aschenbach jest świadomy zagrożenia, ale nie chce opuszczać miasta, by nie stracić z oczu Tadzia. W końcu zostaje zarażony chorobą i umiera, patrząc na chłopca bawiącego się na plaży.

Motyw piękna

Jednym z najważniejszych motywów filmu jest piękno. Aschenbach jest artystą, dla którego piękno jest najwyższą wartością. W Tadzium dostrzega idealne piękno, które jest dla niego źródłem zachwytu i fascynacji. Chłopiec staje się dla niego symbolem młodości, niewinności i życia.

Piękno jest również symbolem śmierci. Aschenbach wie, że jego uczucie do Tadzia jest skazane na niepowodzenie. Chłopiec jest dla niego niedostępny, a jego piękno jest śmiertelne.

Motyw inicjacji

Podróż Aschenbacha do Wenecji można interpretować jako inicjację. Bohater wyrusza w podróż w poszukiwaniu prawdy o sobie i o świecie. Spotkanie z Tadzium jest dla niego punktem zwrotnym, który prowadzi go do przemiany.

Aschenbach zaczyna rozumieć, że piękno nie musi być owocem ludzkiej pracy. Może ono być darem, który otrzymujemy bez naszej zasługi. Rozumie również, że piękno jest nietrwałe i że śmierć jest nieunikniona.

Motyw dekadencji

Film Viscontiego można interpretować jako studium dekadencji. Wenecja, w której rozgrywa się akcja filmu, jest miastem upadłym i skazanym na zagładę. Epidemia cholery jest symbolem rozkładu i śmierci, które ogarnęły świat.

Aschenbach jest również postacią dekadencjalną. Jest człowiekiem samotnym i alienowanym, który nie może odnaleźć sensu życia. Jego uczucie do Tadzium jest niespełnione i skazane na niepowodzenie.

Ocena filmu

Śmierć w Wenecji to film wybitny, który należy do kanonu światowego kina. Visconti stworzył dzieło pełne poetyckiego piękna i głębokiego znaczenia. Film porusza uniwersalne tematy, takie jak piękno, śmierć i dekadencja.

Walory formalne

Film Viscontiego zachwyca swoimi walorami formalnymi. Obrazy Wenecji są przepiękne i pełne melancholii. Visconti wykorzystuje również efekty świetlne i muzyczne, aby stworzyć atmosferę tajemniczości i grozy.

Gra aktorska

Dirk Bogarde w roli Aschenbacha stworzył kreację, która przeszła do historii kina. Aktor doskonale oddał wewnętrzny rozdarcie i tragizm bohatera.

Podsumowanie

Śmierć w Wenecji to film, który warto zobaczyć. Jest to dzieło pełne piękna i mądrości, które porusza i zaciekawia.

Aktor Postać
Gustav von Aschenbach
Pani von Aschenbach
Matka Tadzia
Tadzio
Alfred
Fryzjer
Kierownik hotelu
Pracownik biura podróży
Młody Polak
Esmeralda
Guwernantka
Bezdomny
Pracownik hotelu
Angielska turystka
Rosyjska turystka
Łobuziak
Turystka w hotelu
Mała dziewczynka przy stole
Bogacz w hotelu
Mężczyzna, który zemdlał na stacji
Pracownik na stacji kolejowej
Starsza siostra Tadzia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *