Przekleństwa niewinności / The Virgin Suicides (1999)

Film

Czas trwania: 1 godz. 36 min.

Opis

„Przekleństwa niewinności” (1999) to debiutancki film reżyserki Sofii Coppoli, oparty na znakomitej powieści Jeffrey’a Eugenidesa. Historia rozgrywa się w sennej scenerii konserwatywnej dzielnicy Grosse Point, na przedmieściach Michigan, w latach 70. To opowieść o surowo wychowywanej katolickiej rodzinie Lisbonów, których pięć uroczych córek przyciąga uwagę młodych chłopców z sąsiedztwa.

Rodzina Lisbonów żyje w pozornie szczęśliwych amerykańskich przedmieściach, gdzie pozory spokoju i sielanki skrywają głębokie napięcia. Pan Lisbon, matematyk w lokalnym liceum, oraz jego żona, gospodyni domowa, wychowują pięć nastoletnich córek w rygorystyczny sposób, bazując na surowej katolickiej moralności. Dziewczęta, choć atrakcyjne, nie znają życia towarzyskiego z powodu nadmiernej kontroli rodziców. Ich śmiech i zabawa są traktowane jako grzeszna rozrywka, a życie toczy się w sztywnych ramach zakazów i nakazów.

Fabuła filmu nabiera dynamiki, gdy najmłodsza z córek, trzynastoletnia Cecilia, próbuje popełnić samobójstwo. Wydarzenie to głęboko wpływa na fascynację chłopców z sąsiedztwa, którzy rozpoczynają intensywne śledzenie życia i tajemnic dziewcząt. Po śmierci Cecilii rodzina Lisbonów rozpada się, a pani Lisbon izoluje pozostałe córki, próbując ochronić je przed wpływem otoczenia.

Wkrótce po tragedii jedna z córek, Lux (w tej roli Kirsten Dunst), poznaje chłopaka, co prowadzi do serii zdarzeń zmieniających bieg historii. Fascynacja chłopców wzmaga się, gdy postanawiają pomóc dziewczynom w ucieczce z domu. Po balu maturalnym, na którym dziewczyny zdobywają niewielką wolność, Lux nie wraca na noc, co skutkuje całkowitym zakazem wychodzenia z domu dla pozostałych sióstr.

Film ukazuje obiektywne spojrzenie na życie rodzinne Lisbonów, zdystansowane od głębokich emocji i dramatycznych rozterek bohaterek. Coppola prezentuje historię z perspektywy młodych chłopców, którzy, fascynując się dziewczętami, starają się zgłębić ich świat. Po samobójstwie Cecilii, chłopcy zbierają przedmioty dziewcząt, studiują pamiętnik zmarłej, poszukując odpowiedzi na pytania dręczące ich umysły.

Reżyserka zdecydowanie unika dramatyzmu, pozostawiając widza z refleksją na temat postępowania bohaterów. Dziewczyny, choć z pozoru spokojne, ukrywają w sobie tajemnice, a ich wybory są złożone. Coppola eksploruje temat kontroli rodzicielskiej, katolickiej moralności, dojrzewania i traumy, przedstawiając historię rodzinnych relacji w kontekście społecznego i kulturowego bagażu lat 70.

„Przekleństwa niewinności” to film pełen subtelności, w którym reżyserka zwraca uwagę na detale i atmosferę, zamiast skupiać się na ekspresji emocji. Widzowie są świadkami rozpadu rodziny, prób chłopców zrozumienia dziewcząt oraz dążenia sióstr do wolności. Coppola stwarza film, który porusza tematy trudne, ale jednocześnie pozostawia widza z przemyśleniami i refleksją na temat natury ludzkich relacji i przemiany dojrzałościowej.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Sofia Coppola
scenariusz Sofia Coppola
gatunek Dramat, Psychologiczny
produkcja USA
premiera 19 maja 1999 (Światowa) 30 listopada 2001 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $10 410 044 na świecie$4 906 229 w USA$5 503 815 poza USA
budżet $9 000 000
na podstawie Jeffrey Eugenides (powieść)
studio American Zoetrope / Eternity Pictures / Muse Productions /
tytuł oryg. The Virgin Suicides
inne tytuły Sofia Coppola's the Virgin Suicides (pełny tytuł) USA The Lisbon Sisters (tytuł roboczy) USA
Państwo Lisbon są rodzicami pięciu atrakcyjnych nastoletnich córek. Dziewczęta, w wieku od trzynastu do siedemnastu lat, zaczynają odkrywać przyjemności dojrzewania, a ich rodzice - gorliwi katolicy - w patologiczny sposób kontrolują ich życie. Izolują dziewczęta od każdego chłopca, który okaże najmniejszy ślad zainteresowania którąkolwiek z córek. Pozornie doskonałe życie dysfunkcyjnej rodziny zostaje zaburzone, gdy najmłodsza z dziewcząt usiłuje popełnić samobójstwo.
Bohaterkami filmu jest 5 sióstr. Choć najstarsze z nich są już prawie dorosłe, nie znają życia towarzyskiego, gdyż surowi rodzice wychowują je bardzo ostro. Poznajemy ich historię przez chłopców z sąsiedztwa. Ci zainteresowali się nimi, gdy najmłodsza z sióstr podcina sobie żyły, chcąc popełnić samobójstwo. Rodzice, za radą psychologa, który twierdzi że dziewczęta potrzebują towarzystwa rówieśników organizują prywatkę dla pociech. Tego dnia najmłodsza zabija się. Głośne samobójstwo siostry zmienia trochę życie dziewczyn w szkole. Pewnego dnia Lux (Kirsten Dunst) poznaje chłopaka. Ten, zaintrygowany tym, że jako jedyna nie leci na niego, chce ją poznać. Udaje mu się namówić jej rodziców, aby pozwolili córkom na uczestnictwo w balu maturalnym. Jednak Lux nie wraca na noc, przez co siostry dostają całkowity zakaz wychodzenia z domu. Po pewnym czasie zaczynają kontaktować się w różny sposób z sąsiadami. Po wielu dniach przesyłania liścików, sygnałów światłem i głuchych telefonów umawiają spotkanie. Chłopcom jednak nie udaje się zobaczyć z sąsiadkami...
Bogate amerykańskie przedmieścia wydają się być oazą spokoju i szczęścia. W tym otoczeniu żyje rodzina Lisbonów. Ich kilkunastoletnie córki są wychowywane w bardzo rygorystycznie pojmowanej katolickiej moralności. Śmiech i zabawa, będące udziałem rówieśników, dla pięciu dziewcząt są - według pani Lisbon - grzeszną rozrywką. Córki żyją w sztywnych ramach zakazów i nakazów. W końcu najmłodsza z nich nie wytrzymuje presji - usiłuje popełnić samobójstwo.
Debiut reżyserski Sofii Coppoli to adaptacja rewelacyjnej powieści Jeffrey'a Eugenidesa. Akcja filmu rozgrywa się w latach 70. w sennej scenerii konserwatywnej dzielnicy Grosse Point, na przedmieściach Michigan. Film opowiada historię typowej katolickiej amerykańskiej rodziny. Pan Lisbon, matematyk z miejscowego liceum i jego żona , gospodyni domowa wychowują swe nastoletnie córki w surowej, lecz szczęśliwej atmosferze. Dziewczęta wzbudzają ogromne zainteresowanie chłopców z sąsiedztwa, którzy dzięki nim odkrywają tajemnice kobiecości. Gdy najmłodsza z sióstr, trzynastoletnia Cecilia, popełnia samobójstwo, fascynacja chłopców pogłębia się. Śledzą każdy ruch dziewcząt, zbierają przedmioty do nich należące, studiują pamiętnik Cecilii, szukając odpowiedzi na dręczące ich pytania. Tymczasem po śmierci Cecilii rodzina państwa Lisbon rozpada się. Pani Lisbon izoluje dziewczynki, aby uchronić je przed złym wpływem otoczenia. Gdy jedna z córek, Lux, po balu nie wraca na noc, siostry Lisbon za karę zostają uwięzione we własnym domu. Nie chodzą do szkoły, nie słuchają płyt, nie spotykają się z przyjaciółmi. Chłopcy z sąsiedztwa nawiązują z nimi potajemny kontakt i próbują pomóc im w ucieczce z domu.
Państwo Lisbon według surowych zasad wychowują pięć córek. Atrakcyjne nastolatki są obiektem pożądania wielu młodych chłopców. Ich skromne życie namiętnie śledzą małoletni sąsiedzi. Po samobójstwie najmłodszej z sióstr zdobywają oni pamiętnik dziewczyny i zanurzają się w pociągającym, kobiecym świecie. Opowieść snuta z dystansu nie ukazuje głębokich emocjonalnych rozterek, skrytych pasji, czy namiętności głównych bohaterek. Dziewczyny zachowują się zwyczajnie, nie okazują smutku nawet po śmierci najmłodszej z sióstr. Trzymają się zawsze razem, bo z zasady wychodzą jedynie do szkoły, w której uczy ojciec. Zdawałoby się, że rodzinna sielanka, miłość oraz związane z tym poczucie bezpieczeństwa są pełną receptą na szczęście. Tak z pewnością twierdzi ich matka. Dlaczego piękne sąsiadki zatracają gdzieś sens życia? Coppola opowiedziała tę historię w sposób wolny od dramatyzmu, pozostawiając nas w spokoju z refleksją dot. postępowania bohaterów.
Aktor Postać
Lux Lisbon
Mary Lisbon
Bonnie Lisbon
Therese Lisbon
Cecilia Lisbon
Trip Fontaine
Pan Lisbon
Pani Lisbon
Dr Horniker
Tim Weiner
Jake Hill Conley
Dorosły Trip Fontaine
Ojciec Moody
Paul Baldino
Peter Sisten
Kevin Head
Parkie Denton
David Barker
Chase Buell
Pan Scheer
Pani Scheer
Lydia Perl
Dominic Palazzolo
Joe Larson
Pani Weiner
Pani Denton
Chip Willard
Curt van Osdol
Donald
Ojciec Tripa (Pan Fontaine)
Pani Larson
Pani O'Connor
Lorie
Buzz Romano
Dyrektor Woodhouse
John
Kurt Siles
Jim Czeslawski
Doktor
Pan O'Connor
Pielęgniarka
Nauczycielka
Rannie
Gloria
Meredith Thompson
Cheerleaderka
Wanda Brown
Grace
Sheila Davis
Danielle
Amy Schraff
Pracownik cmentarza
Pracownik cmentarza
Uczennica
John (Szef Lydii)
Pijany mężczyzna w basenie
Kierownik Działu Parku
Pani Hedlie
Pani Woodhouse
Kobieta w Chiffon
Płaczący trener piłki nożnej
Pani Buell

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *