Przekleństwa niewinności / The Virgin Suicides (1999)
Film
Czas trwania: 1 godz. 36 min.
Opis
„Przekleństwa niewinności” (1999) to debiutancki film reżyserki Sofii Coppoli, oparty na znakomitej powieści Jeffrey’a Eugenidesa. Historia rozgrywa się w sennej scenerii konserwatywnej dzielnicy Grosse Point, na przedmieściach Michigan, w latach 70. To opowieść o surowo wychowywanej katolickiej rodzinie Lisbonów, których pięć uroczych córek przyciąga uwagę młodych chłopców z sąsiedztwa.
Rodzina Lisbonów żyje w pozornie szczęśliwych amerykańskich przedmieściach, gdzie pozory spokoju i sielanki skrywają głębokie napięcia. Pan Lisbon, matematyk w lokalnym liceum, oraz jego żona, gospodyni domowa, wychowują pięć nastoletnich córek w rygorystyczny sposób, bazując na surowej katolickiej moralności. Dziewczęta, choć atrakcyjne, nie znają życia towarzyskiego z powodu nadmiernej kontroli rodziców. Ich śmiech i zabawa są traktowane jako grzeszna rozrywka, a życie toczy się w sztywnych ramach zakazów i nakazów.
Fabuła filmu nabiera dynamiki, gdy najmłodsza z córek, trzynastoletnia Cecilia, próbuje popełnić samobójstwo. Wydarzenie to głęboko wpływa na fascynację chłopców z sąsiedztwa, którzy rozpoczynają intensywne śledzenie życia i tajemnic dziewcząt. Po śmierci Cecilii rodzina Lisbonów rozpada się, a pani Lisbon izoluje pozostałe córki, próbując ochronić je przed wpływem otoczenia.
Wkrótce po tragedii jedna z córek, Lux (w tej roli Kirsten Dunst), poznaje chłopaka, co prowadzi do serii zdarzeń zmieniających bieg historii. Fascynacja chłopców wzmaga się, gdy postanawiają pomóc dziewczynom w ucieczce z domu. Po balu maturalnym, na którym dziewczyny zdobywają niewielką wolność, Lux nie wraca na noc, co skutkuje całkowitym zakazem wychodzenia z domu dla pozostałych sióstr.
Film ukazuje obiektywne spojrzenie na życie rodzinne Lisbonów, zdystansowane od głębokich emocji i dramatycznych rozterek bohaterek. Coppola prezentuje historię z perspektywy młodych chłopców, którzy, fascynując się dziewczętami, starają się zgłębić ich świat. Po samobójstwie Cecilii, chłopcy zbierają przedmioty dziewcząt, studiują pamiętnik zmarłej, poszukując odpowiedzi na pytania dręczące ich umysły.
Reżyserka zdecydowanie unika dramatyzmu, pozostawiając widza z refleksją na temat postępowania bohaterów. Dziewczyny, choć z pozoru spokojne, ukrywają w sobie tajemnice, a ich wybory są złożone. Coppola eksploruje temat kontroli rodzicielskiej, katolickiej moralności, dojrzewania i traumy, przedstawiając historię rodzinnych relacji w kontekście społecznego i kulturowego bagażu lat 70.
„Przekleństwa niewinności” to film pełen subtelności, w którym reżyserka zwraca uwagę na detale i atmosferę, zamiast skupiać się na ekspresji emocji. Widzowie są świadkami rozpadu rodziny, prób chłopców zrozumienia dziewcząt oraz dążenia sióstr do wolności. Coppola stwarza film, który porusza tematy trudne, ale jednocześnie pozostawia widza z przemyśleniami i refleksją na temat natury ludzkich relacji i przemiany dojrzałościowej.