Pociąg (1959)
Film
Czas trwania: 1 godz. 33 min.
Opis
„Pociąg” (1959) w reżyserii Jerzego Kawalerowicza to filmowe arcydzieło, które w kameralny sposób eksploruje ludzkie psychiki i intymne stany uczuciowe. Historia rozgrywa się w podróżującym z Warszawy na Hel pociągu, gdzie dwie przypadkowe dusze, Jerzy i Marta, zmuszone są dzielić przedział sypialny, choć początkowo oboje pragnęli samotności.
W centralnych rolach występują Leon Niemczyk jako Jerzy i Lucyna Winnicka jako Marta. Jerzy, chirurg, próbuje otrząsnąć się po traumie związanym ze śmiercią pacjentki na stole operacyjnym. Z kolei Marta, tajemnicza blondynka, nosi w sobie bolesne doświadczenia uczuciowe. Ich losy splatają się przypadkowo, gdy z braku miejsc w pociągu zmuszeni są podróżować wspólnie.
Opowieść ta toczy się w latach 50., a atmosfera filmu jest głęboko zakorzeniona w tamtej epoce. Przez okno pociągu przewijają się krajobrazy, ale równie ważne są podróżujące dusze, które zamykają się w przedziale sypialnym. To miejsce staje się areną dla psychologicznego pojedynku, gdzie uczucia, niechęć, a także szukanie bliskości mierzą się ze sobą.
Marta, początkowo uchodząca za szorstką i nieprzystępną, fascynuje Jerzego. To nieoczekiwane połączenie dwóch samotnych istnień w pociągu przeradza się w subtelny taniec emocji. Ich rozmowy, prowadzone w cieniu własnych dramatów, odsłaniają zakamarki ludzkiej psychiki i wprowadzają widza w intymny świat bohaterów.
Film, będąc studium psychologicznym, stawia pytania o samotność, przeżycia emocjonalne i ludzką potrzebę bliskości. W pewnym momencie ich podróż zostaje zakłócona przez pojawienie się milicji, szukającej mordercy. To wydarzenie rzuca światło na reakcje ludzkie w obliczu zagrożenia, ukazując także mroczne strony natury człowieka.
„Pociąg” Jerzego Kawalerowicza to nie tylko opowieść o przypadkowym spotkaniu w podróży, ale również spojrzenie na ludzką psychikę i kondycję społeczeństwa. Jego subtelna narracja, głębokie portrety postaci i doskonała gra aktorska sprawiają, że film ten zyskuje miano arcydzieła polskiego kina.