Manifesto (2015)

Film

Czas trwania: 1 godz. 35 min.

Opis

Manifesto (2015) to australijsko-niemiecki film eksperymentalny w reżyserii Juliana Rosefeldta. Główną rolę gra Cate Blanchett, która wciela się w 13 różnych postaci, każda z nich wypowiada fragmenty słynnych manifestów artystycznych z XX wieku.

Film rozpoczyna się od sceny, w której Blanchett w roli gospodyni domowej sprząta kuchenkę i jednocześnie wygłasza fragment manifestu dadaistycznego, w którym autorzy twierdzą, że sztuka powinna być wolna od wszelkich ograniczeń. Następnie Blanchett pojawia się w kolejnych rolach: nauczycielki, robotnicy, wdowy, wokalistki punkowego zespołu, bezdomnego mężczyzny czy reporterki telewizyjnej.

Każda z postaci reprezentuje inną perspektywę społeczną i polityczną. Gospodyni domowa reprezentuje mieszczaństwo, nauczycielka – inteligencję, robotnica – klasę robotniczą, wdowa – tradycję, wokalistka punkowa – bunt, bezdomny mężczyzna – wykluczenie, a reporterka telewizyjna – media.

Manifesty, które wypowiadają postacie, to jedne z najważniejszych dokumentów w historii sztuki XX wieku. Zostały spisane przez artystów takich jak Marcel Duchamp, Kazimir Malewicz, Wassily Kandinsky, Walter Gropius, Antonin Artaud, Jean-Luc Godard czy Dogma 95.

Rosefeldt łączy te manifesty z obrazami współczesnego świata. W ten sposób tworzy film, który jest jednocześnie retrospektywą i komentarzem do teraźniejszości.

Obrazy współczesnego świata

Film jest pełen obrazów współczesnego świata. Blanchett wygłasza manifesty w różnych miejscach i sytuacjach: w domu, w pracy, na ulicy, w telewizji.

W jednej ze scen Blanchett w roli nauczycielki wygłasza manifest Bauhausu, który postuluje połączenie sztuki i rzemiosła. W innej scenie Blanchett w roli robotnicy wygłasza manifest dadaistyczny, w którym autorzy twierdzą, że sztuka powinna być wolna od wszelkich ograniczeń.

Rosefeldt wykorzystuje te obrazy, aby pokazać, jak idee zawarte w manifestach są wciąż aktualne. Bauhaus, który powstał w latach 20. XX wieku, jest wciąż inspiracją dla projektantów i architektów. Dadaizm, który powstał w czasie I wojny światowej, wciąż jest inspiracją dla artystów, którzy chcą tworzyć sztukę wolną od ograniczeń.

Aktorski popis Cate Blanchett

Cate Blanchett daje w filmie fenomenalny popis aktorski. Wciela się w 13 różnych postaci, każda z nich z inną osobowością i temperamentem.

Blanchett doskonale oddaje zarówno radykalizm, jak i humor zawarty w manifestach. Jej interpretacje są zarówno inteligentne, jak i poruszające.

Bezkompromisowe i hipnotyczne kino

Manifesto to bezkompromisowe i hipnotyczne kino. Film jest zarówno intelektualnie stymulujący, jak i emocjonalnie poruszający.

Rosefeldt tworzy film, który skłania do refleksji nad rolą sztuki w społeczeństwie. Manifesto to film, który zostanie z widzem na długo po obejrzeniu.

Podsumowanie

Manifesto to film, który jest jednocześnie retrospektywą i komentarzem do teraźniejszości. Film jest pełen obrazów współczesnego świata, które skłaniają do refleksji nad rolą sztuki w społeczeństwie. Cate Blanchett daje w filmie fenomenalny popis aktorski, a Rosefeldt tworzy bezkompromisowe i hipnotyczne kino.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Julian Rosefeldt
scenariusz Julian Rosefeldt
gatunek Dramat
produkcja Niemcy
premiera 9 grudnia 2015 (Światowa) 17 listopada 2017 (Polska premiera kinowa)
dystrybucja Gutek Film
studio Bayerischer Rundfunk (BR) / Ruhr Triennale / Schiwago Film

Manifesto (2015) to eksperymentalny film, w którym Cate Blanchett wciela się w 13 różnych postaci, wypowiadając fragmenty słynnych manifestów artystycznych z XX wieku. Film jest dziełem Juliana Rosefeldta, jednego z wiodących artystów sztuki współczesnej.

Film rozpoczyna się od sceny, w której Blanchett, ubrana w biały strój gospodyni domowej, wygłasza fragment manifestu "Dada". [Image of Cate Blanchett w filmie "Manifesto"]

W kolejnych scenach Blanchett pojawia się jako nauczycielka, robotnica, wdowa, wokalistka punkowego zespołu, bezdomny mężczyzna czy reporterka telewizyjna. W każdym z tych wcieleń wygłasza fragmenty manifestów takich artystów jak **Vladimir Mayakovsky, Kazimir Malewicz, Marcel Duchamp, Walter Benjamin, Theodor Adorno, Jean-Luc Godard, Joseph Beuys, Michel Foucault, **czy Dogma 95.

Manifesty te są wyrazem radykalnych idei i postulatów, które zrewolucjonizowały sztukę XX wieku. Rosefeldt łączy je z obrazami współczesnego świata, tworząc zaskakujące i intrygujące wizje.

Przykładowo, w scenie, w której Blanchett wciela się w wokalistkę punkową, wygłasza fragment manifestu "Futurizm", w którym Filippo Tommaso Marinetti głosi, że "sztuka przyszłości będzie agresywna, brutalna i uporczywa".

W tej scenie Blanchett występuje na scenie wśród płonących samochodów i rozbitych butelek. Jej słowa brzmią niczym okrzyk buntu przeciwko konwencjonalnemu społeczeństwu.

Inna scena przedstawia Blanchett jako reporterkę telewizyjną, która wygłasza fragment manifestu "Nowego Realizmu", w którym André Breton i Louis Aragon głoszą, że "sztuka powinna odzwierciedlać rzeczywistość taką, jaka jest, bez upiększania".

W tej scenie Blanchett relacjonuje wydarzenia z wojny w Syrii. Jej słowa są pełne bólu i rozpaczy, ale jednocześnie nie tracą swojej obiektywności.

Film Manifesto to niepokojące i refleksyjne dzieło, które skłania do myślenia o roli sztuki w społeczeństwie. Rosefeldt udowadnia, że manifesty artystyczne nie są tylko martwymi dokumentami, ale wciąż żywymi głosami, które mogą inspirować i poruszać.

Film został doceniony przez krytyków i zdobył szereg nagród, w tym Niemiecką Nagrodę Filmową za najlepszą scenografię, kostiumy i charakteryzację. Jest to dzieło, które na długo zapada w pamięć i pozostaje w nas długo po obejrzeniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *