Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza (1989)

Film

Czas trwania: 2 godz. 9 min.

Opis

Film „Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza” (1989) w reżyserii Tadeusza Konwickiego stanowi wyjątkowy portret duchowy narodu polskiego, ukazany poprzez adaptację pierwszej ekranizacji dramatu „Dziady” autorstwa Adama Mickiewicza.

Rozpoczynając swoją opowieść, film przenosi nas na ziemię wileńską, gdzie akcja rozgrywa się w przeddzień uroczystości Święta Zmarłych. W opuszczonej posiadłości pojawia się widmo Poety, które powraca, by odświeżyć wspomnienia młodzieńczej miłości do Maryli oraz ożywić dawne więzi z konspiracyjnymi towarzyszami. W międzyczasie na pobliskim cmentarzu Guślarz inicjuje starożytną ceremonię „dziadów”. Gustaw, w towarzystwie księdza, oddaje się wspomnieniom minionych czasów, gdyż akcja przenosi nas kilkadziesiąt lat wstecz.

W dziele Konwickiego obserwujemy nie tylko kontrast między przeszłością a teraźniejszością, lecz także głęboki portret polskiej duszy, ucieleśniony w postaciach jego bohaterów. Widmo Poety symbolizuje nie tylko samego Mickiewicza, lecz także jego idee i dążenia, które nadal żyją w narodzie. Przemierza on krainę wspomnień, zatopioną w melancholii i tęsknocie, pragnąc odświeżyć uczucia związane z młodością i rewolucyjnym zapałem.

Konwicki mistrzowsko posługuje się narracją, przemieszczając widza między różnymi czasami i przestrzeniami, co pozwala na głębsze zrozumienie zarówno dramatu jednostki, jak i losów narodu. Przemieniając historię w symboliczną podróż przez kulturową pamięć, reżyser stawia przed widzem pytania o tożsamość narodową, znaczenie tradycji oraz konflikty między wolnością a lojalnością.

Wnikliwie kreowane postaci, takie jak Gustaw czy Maryla, stają się inkarnacją ducha czasów, które przemijają, oraz świadectwem walki o niepodległość i godność. Ich losy splatają się z historią Polski, tworząc niepowtarzalną opowieść o bohaterstwie i poświęceniu. Gustaw, jako archetyp buntownika, nie tylko odzwierciedla dążenia młodego pokolenia do wolności, ale także konfrontuje się z własnymi ograniczeniami moralnymi i egzystencjalnymi.

Przez pryzmat losów bohaterów, film ukazuje także rozterki społeczeństwa polskiego, jego walkę z uciskiem i dążenie do samorealizacji. Ksiądz, jako symbol instytucji kościelnej, reprezentuje konserwatywne wartości i stabilizację, które często kolidują z pragnieniem zmian i postępu, widocznym w postawie Gustawa.

Sceneria filmu, osnutą wokół opuszczonej posiadłości i tajemniczego cmentarza, doskonale oddaje atmosferę tajemnicy i nostalgii, jak również symbolizuje upływ czasu i przemijanie. Dzięki zręcznemu posługiwaniu się światłem i muzyką, Konwicki potęguje napięcie emocjonalne, wprowadzając widza w hipnotyzujący trans.

„Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza” to nie tylko adaptacja literackiego arcydzieła, lecz także głęboka refleksja nad tożsamością narodową i kondycją człowieka. Wnikliwie wykreowane postacie oraz bogata symbolika sprawiają, że ten film pozostaje niezapomnianym dziełem sztuki, które inspiruje do refleksji nad wartościami i przemijaniem.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Tadeusz Konwicki
scenariusz Tadeusz Konwicki
gatunek Dramat
produkcja Polska
premiera 15 lipca 1989 (świat)
na podstawie Adam Mickiewicz "Dziady" (sztuka)
studio Studio Filmowe Perspektywa
data produkcji 1989
tytuł oryg. Lawa. Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza
inne tytuły Lawa (tytuł skrócony) Polska
Pierwsza ekranizacja "Dziadów" Adama Mickiewicza. Akcja rozpoczyna się na ziemi wileńskiej w przeddzień Święta Zmarłych. W zrujnowanym dworku zjawia się widmo Poety. Powrócił on w rodzinne strony, by przeżyć na nowo młodzieńczą miłość do Maryli i wspomnieć dawnych druhów z grupy konspiracyjnej. W tym czasie na pobliskim cmentarzu Guślarz zaczyna pradawną ceremonię "dziadów". Gustaw wraz z księdzem wspominają dawne czasy. Akcja przenosi się kilkadziesiąt lat wstecz.
Aktor Postać
Pustelnik-Gustaw / Duch / Gustaw-Konrad / Poeta
Gustaw - Konrad
Guślarz
Anioł Stróż / Archanioł
Maryla, miłość Gustawa / Dziewczyna na dziadach / Dziewica / Anioł / Kobieta w "Nocy Dziadów"
Senator
Widmo na dziadach / Belzebub w "Śnie Senatora"
Rollisonowa w scenie "Balu u Senatora"
Jan Sobolewski w "Scenie Więziennej"
Członek Chóru na dziadach
Diabeł I w "Śnie Senatora"
Literat I w "Salonie Warszawskim"
Sanitariuszka na dziadach / Księżna w scenie "Balu u Senatora"
Ksiądz / Mężczyzna w "Salonie Warszawskim"
Pelikan w scenie "Balu u Senatora"
Literat IV w "Salonie Warszawskim"
Cichowski
Adolf w "Scenie Więziennej"
Lokaj w scenie "Balu u Senatora"
Hrabia w "Salonie Warszawskim"
Dama II w "Salonie Warszawskim"
Gubernatorowa w scenie "Balu u Senatora"
Diabeł II w "Śnie Senatora"
Gość na balu u Senatora
Jacek w "Scenie Więziennej"
Kmitowa w scenie "Balu u Senatora"
Lokaj w scenie "Balu u Senatora"
Dziewczyna na dziadach / Dama I w "Salonie Warszawskim" / Anioł w scenie egzorcyzmów księdza Piotra
Dama na balu u Senatora
Drugi Hrabia w "Salonie Warszawskim"
Kapral w "Scenie Więziennej"
Gość na balu u Senatora
Dziad
Literat II w "Salonie Warszawskim"
Mistrz Ceremonii w "Salonie Warszawskim"
Członek Chóru na dziadach
Jeden z młodych w "Salonie Warszawskim"
Adam Suzin w "Scenie Więziennej"
Ksiądz Lwowicz w "Scenie Więziennej"
Żołnierz w scenie "Balu u Senatora"
Wysocki w "Salonie Warszawskim"
Justyn Pol w scenie "Balu u Senatora"
Sowietnikowa w scenie "Balu u Senatora"
Sekretarz Senatora
Oficer Wyższy w "Salonie Warszawskim"
Lokaj na balu u Senatora
Ksiądz Piotr
Panna w "Salonie Warszawskim"
Dama na balu u Senatora
Dama na balu u Senatora
Francuz
Dama na balu u Senatora
Adolf w "Salonie Warszawskim"
Bestużew na "Balu u Senatora"
Tomasz Zan w "Scenie Więziennej" / Członek Chóru Młodzieży w "Widowisku"
Car w "Śnie Senatora"
Kamerjunkier w "Salonie Warszawskim" / Mężczyzna w salonie w "Śnie Senatora"
Gośc na balu u Senatora
Dama na balu u Senatora
Skazaniec, brat Jacka z opowieści Jana Sobolewskiego
Zenon Niemojewski w "Salonie Warszawskim"
Literat III w "Salonie Warszawskim"
Adam Gurowski w "Salonie Warszawskim"
Ludwik Nabielak w "Salonie Warszawskim"
Oficer Rosyjski w scenie "Balu u Senatora"
Lokaj na balu u Senatora
Dama na balu u Senatora
Jenerał w "Salonie Warszawskim"
Jakub w "Scenie Więziennej"
Jenerałowa w scenie "Balu u Senatora"
Żegota w "Scenie Więziennej"
Antoni Frejend w "Scenie Więziennej"
Jan Jankowski w "Scenie Więziennej"
Młoda Dama w "Salonie Warszawskim"
Dama na balu u Senatora
Kamerdyner w "Salonie Warszawskim"
Panna w scenie "Balu u Senatora" / Anioł w scenie egzorcyzmów księdza Piotra
Bajkow w scenie "Balu u Senatora"
Doktor w scenie "Balu u Senatora"
Członek Chóru w "Widowisku" / Feliks Kołakowski w "Scenie Więziennej"
Mężczyzna grający w karty w scenie "Balu u Senatora" / Kozak
Adiutant Cara w "Śnie Senatora"
Tańczący na balu u Senatora / Starosta na balu u Senatora
Mężczyzna grający w karty w scenie "Balu u Senatora"
Mężczyzna grający w karty w scenie "Balu u Senatora"
Gośc na balu u Senatora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *