Kanał (1956)

Film

Czas trwania: 1 godz. 35 min.

Opis

„Kanał” (1956), w reżyserii Andrzeja Wajdy, przenosi widzów w dramatyczne i tragiczne ostatnie chwile Powstania Warszawskiego, ukazując próbę przebicia się oddziału żołnierzy Armii Krajowej przez kanały, aby dotrzeć do broniącego się jeszcze Śródmieścia.

Akcja filmu rozgrywa się w okresie, gdy Warszawa była ogarnięta tragicznymi wydarzeniami Powstania Warszawskiego, a bohaterowie filmu, żołnierze AK, stawiają czoła niemieckiej okupacji i próbują przedostać się przez kanały, by wesprzeć walczące Śródmieście. Kompania porucznika Zadry, po nieudanej próbie przebicia się przez niemieckie pozycje, otrzymuje polecenie dotarcia do obszaru Śródmieścia, co wymaga zejścia do podziemnych kanałów.

„Kanał” jest filmem zrealizowanym w trudnych latach powojennych, stanowiącym swoiste dzieło sztuki, które otwierało nowy rozdział w polskim kinie. Scenariusz Jerzego Stefana Stawińskiego, oparty na własnych wojennych doświadczeniach, stanowił fundament dla tego filmowego arcydzieła. Opowieść o ostatnich godzinach życia żołnierzy AK, wchodzących w niewyobrażalne ryzyko, wypełniała studia filmowe w Łodzi podczas powstawania obrazu.

Głównym motywem filmu jest tragiczna próba przedostania się oddziału przez kanały, co staje się nie tylko fizycznym wyzwaniem, ale także metaforą walki i cierpienia. Decyzja o zejściu do podziemnych tuneli ukazuje Warszawę w obliczu niemieckiej okupacji, gdzie zwykli mieszkańcy muszą podjąć ekstremalne środki, by przetrwać.

Andrzej Wajda, reżyser „Kanału”, zdecydował się na autentyczną reprezentację wydarzeń, odsuwając od siebie pokusę gloryfikacji postaci powstańczych. Mroczna, kameralna sceneria kanałów, wypełnionych błotem i dramatycznym napięciem, staje się doskonałym tłem dla opowiedzenia historii żołnierzy w obliczu przewagi niemieckiego wroga.

Ścieżka dźwiękowa filmu, z wyrazistymi dźwiękami okaryny, strzałów i hałasem walki, tworzy atmosferę piekła, w jakim znaleźli się bohaterowie. Wajda zdecydowanie unika heroizacji postaci powstańczych, ukazując ich ludzką zranioność, strach i rozpacz.

Mimo krytyki ze strony widzów, którzy oczekiwali bardziej gloryfikującego obrazu, „Kanał” zdobył uznanie za granicą, zwłaszcza po otrzymaniu Nagrody Specjalnej Jury na MFF w Cannes w 1957 roku. Film stał się ważnym punktem zwrotnym w historii polskiego kina, otwierając drzwi dla kolejnych dzieł Wajdy i innych polskich reżyserów.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Andrzej Wajda
scenariusz Jerzy Stefan Stawiński
gatunek Dramat, Wojenny
produkcja Polska
premiera 20 kwietnia 1957 (Światowa i polska premiera kinowa)
na podstawie Jerzy Stefan Stawiński (opowiadanie)
studio Zespół Filmowy "Kadr"
tytuł oryg. Kanał
inne tytuły The Sewer (alternatywna pisownia) Miedzynarodowe They Loved Life Miedzynarodowe Kanal USA Kanal Wielka Brytania

Kanał (1956) to jeden z najważniejszych filmów w historii polskiego kina. Obraz Andrzeja Wajdy, oparty na opowiadaniu Jerzego Stefana Stawińskiego, opowiada o tragicznej próbie przedostania się oddziału żołnierzy Armii Krajowej do walczącego Śródmieścia w ostatnich dniach Powstania Warszawskiego.

Akcja filmu rozpoczyna się 25 września 1944 roku. Mokotów, jedna z dzielnic Warszawy, jest już w rękach Niemców. Oddział powstańczy porucznika Zadry, osłabiony walkami, podejmuje nieudaną próbę przebicia się przez pozycje niemieckie. W obliczu klęski Zadra wydaje rozkaz przejścia kanałami do Śródmieścia, gdzie powstańcy wciąż walczą.

[Image of Film Kanał (1956) reżysera Andrzeja Wajdy]

Podróż przez kanały jest niezwykle trudna i niebezpieczna. Żołnierze muszą przedzierać się przez wąskie i mroczne korytarze, pełne błota i śmieci. Towarzyszą im wszechobecne odgłosy walki, które dają do zrozumienia, że niebezpieczeństwo jest tuż obok.

W czasie wędrówki przez kanały powstańcy zbliżają się do siebie. Coraz bardziej widać, że są to ludzie z krwi i kości, z własnymi słabościami i marzeniami. Wśród nich jest podchorąży Korab, który zakochuje się w łączniczce Stokrotce. Ich miłość, osadzona w dramatycznych okolicznościach Powstania, jest symbolem nadziei i życia.

Film Wajdy nie jest laurkowym obrazem powstańców. Reżyser pokazuje ich bez lukru, ze wszystkimi ich słabościami i lękami. Nie oszczędza im również cierpień i śmierci. Dzięki temu "Kanał" jest niezwykle realistycznym i poruszającym obrazem wojny i ludzkiej kondycji.

Film spotkał się z mieszanym przyjęciem ze strony polskiej publiczności. Niektórzy widzowie zarzucali mu zbyt mroczny i pesymistyczny obraz Powstania. Dopiero sukces międzynarodowy, w tym Nagroda Specjalna Jury na MFF w Cannes, skłonił wielu Polaków do ponownego przemyślenia filmu Wajdy. Dziś "Kanał" jest powszechnie uznawany za jedno z najważniejszych dzieł polskiego kina.

Analiza filmowa

"Kanał" jest filmem o niezwykle sugestywnej warstwie wizualnej. Wajda wykorzystał w nim charakterystyczne dla siebie środki wyrazu, takie jak mroczna, przygnębiająca kolorystyka, wąskie kadry i oszczędna gra aktorska. Dzięki temu stworzył on obraz Warszawy, która jest miastem zrujnowanym i zdewastowanym.

Ważnym elementem filmu jest również muzyka. Przejmujące dźwięki okaryny, w połączeniu z odgłosami walki i tupotu nóg, tworzą w mrocznych, wypełnionych błotem tunelach niezwykły obraz piekła.

"Kanał" jest filmem, który porusza i wstrząsa. To obraz, który warto zobaczyć, aby zrozumieć, jak straszna była wojna.

Aktor Postać
Łączniczka "Stokrotka"
Podchorąży Jacek "Korab", dowódca plutonu
Porucznik "Mądry", zastępca "Zadry"
Porucznik "Zadra", dowódca kompanii
Kompozytor Michał
Sierżant "Kula", szef kompanii
"Smukły", zastępca "Koraba"
Łączniczka Halinka
Niemiec przy wylocie kanału
Porucznik "Gustaw"
Dziewczyna podająca wodę powstańcom
Polski żołnierz
Kobieta z urwaną nogą
"Zefir"
Kapitan "Zabawa"
Kobieta szukająca córki
"Mały"
Kobieta
Powstaniec
Powstaniec w kanale
Mężczyzna w studzience
Powstaniec
Powstaniec
Powstaniec
Powstaniec
Powstaniec
Półnagi powstaniec zepchnięty do kanału
Powstaniec
Powstaniec

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *