Pogarda / Le mépris (1963)

Film

Czas trwania: 1 godz. 42 min.

Opis

Pogarda to francusko-włoski dramat filmowy z 1963 roku w reżyserii Jean-Luca Godarda, zrealizowany na podstawie powieści pod tym samym tytułem autorstwa Alberta Moravii. Film opowiada o rozpadzie małżeństwa scenarzysty Paula i jego żony Camille, którego związek zostaje wystawiony na ciężką próbę podczas realizacji filmu na podstawie Odysei Homera.

**Akcja filmu rozpoczyna się w Rzymie, gdzie Paul Javal (Michel Piccoli) i jego żona Camille (Brigitte Bardot) mieszkają w ekskluzywnym apartamencie. Paul jest uznanym scenarzystą, a Camille popularną modelką i aktorką. Pewnego dnia, Paul otrzymuje propozycję od amerykańskiego producenta filmowego Jeremy’ego Prokoscha (Jack Palance), aby poprawił scenariusz do ekranizacji Odysei Homera, którą ma wyreżyserować Fritz Lang (w roli samego siebie). Prokosch jest przekonany, że Paul jest jedynym, kto może zrozumieć i oddać na ekranie wielkość i głębię dzieła Homera.

Paul początkowo odrzuca propozycję, ale ostatecznie decyduje się ją przyjąć, gdy Prokosch oferuje mu wysoką gażę. Para wyjeżdża na Capri, gdzie trwają zdjęcia do filmu.

Na planie filmowym Paul szybko orientuje się, że Prokosch ma zupełnie inne wyobrażenia o Odysei niż on sam. Prokosch chce zrobić z filmu tanią sensację, pełną krwi i seksu. Paul jest oburzony takim podejściem i próbuje przekonać Langa, aby zmienił koncepcję filmu.

Camille, która towarzyszy mężowi na planie, obserwuje z rosnącym zobojętnieniem, jak ich związek się rozpada. Wraz z postępem prac nad filmem, Paul coraz bardziej pogrąża się w swojej pracy, a Camille coraz bardziej oddala się od niego.

Ostatecznie, w dniu premiery filmu, Paul i Camille postanawiają się rozwieść. Paul zostaje z Prokoschem i resztą ekipy filmowej, a Camille wyjeżdża z Capri.

**Film Pogarda to studium rozpadu małżeństwa i kryzysu wartości. Godard wykorzystuje historię Paula i Camille do refleksji nad naturą sztuki, kina i współczesnego świata.

Film jest bogaty w metafory i symbole. Odyseusa można odczytywać jako metaforę sztuki, która jest niczym podróż w głąb ludzkiej duszy. Prokosch symbolizuje amerykański kapitalizm, który podporządkowuje sobie sztukę i czyni ją narzędziem komercji. Camille symbolizuje sztukę samą w sobie, która jest piękna, ale jednocześnie nieprzystosowana do brutalnego świata.

Film jest również interesującym eksperymentem formalnym. Godard wykorzystuje w nim nowatorskie techniki filmowe, takie jak ruchoma kamera, montaż kolażowy i stosowanie off-u. Dzięki temu film zyskuje na wyrazistości i wnosi nowy wymiar do klasycznej historii miłosnej.

Pogarda to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Jest to dzieło głębokie, poruszające i niepokojące, które nadal pozostaje aktualne po wielu latach od premiery.

Oto kilka dodatkowych szczegółów, które można dodać do opisu filmu:

  • Film kręcono w Rzymie i na wyspie Capri.
  • W filmie występują również: Giorgia Moll jako Francesca Vanini, asystentka Langa, oraz Jean-Luc Godard jako asystent reżysera Langa.
  • Film otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 1963 roku.

Można również zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Film jest krytyką komercjalizacji sztuki.
  • Film ukazuje kryzys wartości w nowoczesnym świecie.
  • Film jest refleksją nad naturą miłości.

Oczywiście, ostateczny kształt opisu zależy od tego, jakie aspekty filmu chce się podkreślić.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Jean-Luc Godard
scenariusz Jean-Luc Godard
gatunek Dramat obyczajowy
produkcja Francja, Włochy
premiera 29 października 1963 (Światowa)
boxoffice $1 078 408 na świecie$1 062 078 w USA$16 330 poza USA
budżet $900 000
na podstawie Alberto Moravia (powieść)
dystrybucja Vision Film Distribution
studio Compagnia Cinematografica Champion (koprodukcja) / Les Films Concordia / Rome Paris Films
tytuł oryg. Le mépris
inne tytuły Contempt Miedzynarodowe Contempt USA Le Mépris Wielka Brytania

Pogarda to francusko-włoski dramat filmowy z 1963 roku w reżyserii Jean-Luca Godarda, zrealizowany na podstawie powieści pod tym samym tytułem autorstwa Alberta Moravii. Film opowiada o rozpadzie małżeństwa scenarzysty Paula Javala i jego żony Camille.

Akcja filmu rozpoczyna się w Rzymie, gdzie Paul i Camille mieszkają w eleganckiej willi. Paul jest cenionym scenarzystą, który pracuje nad adaptacją Odysei Homera. Camille jest atrakcyjną kobietą, która prowadzi swobodne życie towarzyskie.

Pewnego dnia do Rzymu przybywa amerykański producent filmowy Jeremy Prokosch. Prokosch oferuje Paulowi duże pieniądze za napisanie nowego scenariusza do filmu o Odyseu. Paul początkowo odmawia, ale ostatecznie godzi się na propozycję Prokoscha.

Zdjęcia do filmu realizowane są na wyspie Capri. Paul i Camille towarzyszą Prokoschowi w trakcie prac nad produkcją. Szybko okazuje się, że Prokosch jest człowiekiem bez skrupułów, który traktuje filmowców jak przedmioty.

Paul jest zszokowany zachowaniem Prokoscha. W jego oczach film przestaje być sztuką, a staje się jedynie produktem komercyjnym. Camille, z kolei, zaczyna rozumieć, że jej mąż jest człowiekiem słabym i bezradnym.

W trakcie pobytu na Capri Paul i Camille oddalają się od siebie. Ich związek zostaje wystawiony na ciężką próbę. Camille zaczyna romansować z młodym reżyserem, który pracuje przy filmie.

W finale filmu Paul i Camille rozstają się. Camille wyjeżdża z Capri z młodym reżyserem, a Paul zostaje sam.

Pogarda to film o miłości, zdradzie i rozpadzie małżeństwa. Jest to także film o kryzysie sztuki i jej roli w społeczeństwie.

Film Godarda jest dziełem o bogatej warstwie symbolicznej. Odwołuje się on do mitologii greckiej, a także do filozofii Nietzschego.

Odyseu jest symbolem klasycznej sztuki, która jest niszczona przez komercjalizację. Jeremy Prokosch jest symbolem współczesnego świata, który jest żądny zysku i pozbawiony wartości.

Pogarda to film, który wciąż jest aktualny. Jest to dzieło, które porusza ważne kwestie związane z naturą sztuki i jej miejscem w świecie.

Oto kilka konkretnych przykładów zastosowania synonimów i zmiany szyku zdań w opisie filmu:

  • "Studium rozpadu małżeństwa scenarzysty Paula i jego żony Camille." - Zamiast "studium" można użyć słowa "analiza" lub "opowieść". Zamiast "rozpadu" można użyć słowa "rozkład" lub "rozbieżność".
  • "W trakcie najeżonej przeszkodami produkcji filmowej ich związek zostaje wystawiony na ciężką próbę." - Zamiast "najeżonej przeszkodami" można użyć słowa "skomplikowanej" lub "trudnej". Zamiast "zostaje wystawiony na ciężką próbę" można użyć słowa "zostaje poddany próbie" lub "zostaje wystawiony na próbę".

Oto przykładowe zdanie z zmienionym szykiem:

  • "Paul i Camille rozstają się w finale filmu." - Zamiast "Paul i Camille rozstają się" można użyć słowa "rozstanie Paula i Camille następuje w finale filmu".

Wszystkie te zmiany sprawiają, że opis filmu jest bardziej bogaty i wyrazisty.

Aktor Postać
Camille Javal
Paul Javal
Jeremy Prokosch
Francesca Vanini
Asystent reżysera Langa
Operator
Syrena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *