Listonosz zawsze dzwoni dwa razy / The Postman Always Rings Twice (1981)
Film
Czas trwania: 2 godz. 2 min.
Opis
Listonosz zawsze dzwoni dwa razy to amerykański dramat kryminalny z 1981 roku, w reżyserii Boba Rafelsona. Film jest adaptacją powieści Jamesa M. Caina pod tym samym tytułem.
Akcja filmu rozgrywa się w latach 30. XX wieku w Kalifornii. Frank Chambers (Jack Nicholson) jest bezrobotnym włóczęgą, który przybywa do małego miasteczka. Przypadkowo poznaje Corę Papadakis (Jessica Lange), piękną żonę właściciela przydrożnej gospody, Nicka Papadakisa (John Colicos).
Cora jest znudzona swoim małżeństwem z dużo starszym od siebie mężczyzną. Frank jest przystojny i uwodzicielski, a między dwojgiem szybko rodzi się namiętny romans. Cora i Frank postanawiają zamordować Nicka, aby po jego śmierci móc być razem.
Pierwsza próba morderstwa kończy się niepowodzeniem. Nick przeżył, a Frank zostaje uznany za jego wybawiciela. Kochankowie są załamani, ale nie zamierzają się poddać. Podejmują kolejną próbę, która tym razem okazuje się skuteczna.
Frank i Cora są przekonani, że dokonali idealnego morderstwa. Nikt nie podejrzewa ich o dokonanie zbrodni. Jednak los ma dla nich inny plan.
Bohaterowie
Frank Chambers to bezrobotny włóczęga z więzienną przeszłością. Jest przystojny, uwodzicielski, ale też bezwzględny i nieprzewidywalny. Frank jest gotów na wszystko, aby osiągnąć swój cel, nawet na zbrodnię.
Cora Papadakis to piękna, ale nieszczęśliwa kobieta. Jest żoną dużo starszego od siebie mężczyzny, Nicka. Cora czuje się uwięziona w swoim małżeństwie, nie ma poczucia wolności. Zakochanie w Franku daje jej nadzieję na nowe życie.
Nick Papadakis to grecki imigrant, właściciel przydrożnej gospody. Jest energiczny, przedsiębiorczy, ale też porywczy i nieprzewidywalny. Nick jest zazdrosny o Cora, nie dowierza jej.
Motyw zbrodni
Motywem zbrodni w filmie jest miłość. Cora i Frank są zakochani w sobie, ale nie mogą być razem, bo są małżeństwem z innymi osobami. Zabójstwo Nicka jest dla nich jedyną szansą na wspólne życie.
Motyw zemsty
Można też interpretować zbrodnię jako akt zemsty Cory na Nicku. Cora czuje się przez niego uwięziona, nie może być sobą. Zabójstwo męża jest dla niej aktem wyzwolenia.
Motyw fatalizmu
Film kończy się na smutnym i pesymistycznym akordzie. Frank i Cora są ukarani za swoje zbrodnie. Ich miłość kończy się tragedią.
Filmowe motywy
Droga
Motyw drogi jest jednym z najważniejszych w filmie. Frank i Cora spotykają się na drodze. Ich miłość rodzi się w podróży. Droga jest symbolem losu, który łączy ich i rozdziela.
Miłość
Miłość jest kolejnym ważnym motywem w filmie. Miłość Cory i Franka jest namiętna, ale też destrukcyjna. Jest przyczyną zbrodni, a w końcu prowadzi do tragedii.
Zemsta
Motyw zemsty pojawia się w filmie w kontekście zbrodni Franka i Cory. Cora może być motywowana chęcią zemsty na mężu, który ją uwięził.
Fatalizm
Motyw fatalizmu pojawia się w filmie w kontekście losu Franka i Cory. Ich miłość jest skazana na porażkę, a oni sami są ukarani za swoje zbrodnie.
Ocena
Listonosz zawsze dzwoni dwa razy to klasyczny film noir, który zachwyca świetnymi kreacjami aktorskimi, mroczną atmosferą i niezapomnianym zakończeniem. Film jest studium miłości, zbrodni i fatalizmu.