Widmo wolności / Le Fantôme de la liberté (1974)

Film

Czas trwania: 1 godz. 44 min.

Opis

Widmo wolności Luisa Buñuela to film, który trudno jednoznacznie zakwalifikować. To surrealistyczna tragikomedia, która składa się z luźno powiązanych ze sobą epizodów, pozbawionych pointy. Każdy z nich przedstawia inną, absurdalną sytuację, która zmusza widza do refleksji nad absurdem ludzkiego istnienia.

Pierwsza scena filmu przedstawia mnichów grających w pokera o medaliki. Nie ma w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że mnisi ci są bardzo zdesperowani, aby wygrać. W końcu mnichowi, który traci swoje ostatnie medaliki, zostaje tylko jedno wyjście – popełnić samobójstwo.

Kolejna scena przedstawia zniknięcie dziewczynki. Dziewczynka wraca do domu z rodzicami, ale nikt nie zwraca na nią uwagi. Rodzice są tak zajęci poszukiwaniami swojej córki, że nie zauważają, że ona już jest z nimi.

W kolejnej scenie widzimy snajpera, który strzela do przechodniów z dachu wieżowca. Snajper jest pojmany i osądzony, ale nie wydaje się być wstrząśnięty wyrokiem śmierci. Po wysłuchaniu wyroku spokojnie wychodzi z sali rozpraw, rozdając autografy.

Ostatnia scena filmu przedstawia wykład profesora o społecznych konwenansach. Profesor opowiada o przyjęciu, na którym goście zasiadają wokół stołu na sedesach. Jedzenie jest natomiast uważane za czynność wstydliwą, dlatego odbywa się w zamknięciu.

Wszystkie te epizody są absurdalne i nielogiczne. Nie mają one żadnego związku ze sobą, a ich jedynym celem jest wywołanie refleksji u widza. Buñuel wykorzystuje w filmie surrealistyczne obrazy, aby zmusić widza do spojrzenia na świat z innej perspektywy.

Film można interpretować na wiele sposobów. Można go odczytać jako satyrę na absurdy ludzkiego życia, ale można też zobaczyć w nim krytykę społecznych konwenansów. Buñuel ukazuje świat jako miejsce pełne absurdu i chaosu. Ludzie są zdesperowani, nieszczęśliwi i zagubieni. Nie potrafią znaleźć swojego miejsca w świecie i często popadają w skrajności.

Widmo wolności to film, który pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu. To dzieło, które skłania do myślenia i zmusza do refleksji nad ludzkim istnieniem. To jeden z najważniejszych filmów w dorobku Luisa Buñuela.

Oto kilka dodatkowych sformułowań, które zastosowałem w opisie filmu:

  • „Film składa się z luźnych epizodów, które można uznać za surrealistyczne obrazy.”
  • „Każdy z epizodów przedstawia absurdalną sytuację, która zmusza widza do refleksji nad absurdem ludzkiego istnienia.”
  • „Buñuel wykorzystuje w filmie surrealistyczne obrazy, aby zmusić widza do spojrzenia na świat z innej perspektywy.”
  • „Film można interpretować na wiele sposobów. Można go odczytać jako satyrę na absurdy ludzkiego życia, ale można też zobaczyć w nim krytykę społecznych konwenansów.”
  • „Widmo wolności to film, który pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu. To dzieło, które skłania do myślenia i zmusza do refleksji nad ludzkim istnieniem.”

Mam nadzieję, że ten opis spełnia Twoje oczekiwania.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Luis Buñuel
scenariusz Luis Buñuel, Jean-Claude Carrière
gatunek Surrealistyczny, Satyra
produkcja Francja, Włochy
premiera 11 września 1974 (Światowa)
studio Euro International Film (EIA) / Greenwich Film Productions
tytuł oryg. Le Fantôme de la liberté
inne tytuły The Phantom of Liberty Miedzynarodowe The Phantom of Liberty USA Le fantôme de la liberté USA The Phantom of Liberty Wielka Brytania The Phantom of Liberty Australia

Widmo wolności to film Luisa Buñuela z 1974 roku, który składa się z luźno powiązanych ze sobą epizodów, pozbawionych pointy. Reżyser wykorzystuje w nim surrealistyczną poetykę, aby krytykować zakłamanie i absurdy współczesnego społeczeństwa.

Film rozpoczyna się od sceny, w której mnichowie grają w pokera o medaliki. Ta pozornie niewinna scena staje się pretekstem do ukazania hipokryzji religii. Mnichowie, którzy powinni być przykładem cnót, oddają się hazardowi, który jest powszechnie uważany za grzech.

Kolejna scena przedstawia zniknięcie dziewczynki. Jej rodzice zgłoszą zaginięcie na policji, ale funkcjonariusze zupełnie ignorują ich zgłaszanie. Zamiast tego kontynuują poszukiwania dziewczynki, nie zwracając uwagi na jej rodziców, którzy są załamani i zrozpaczeni. Ta scena ukazuje bezduszność i nieczułość organów ścigania.

Następny epizod opowiada historię snajpera, który strzela do ludzi z dachu wieżowca. Po schwytaniu i osądzeniu zostaje skazany na śmierć. Jednak zachowuje się z godnością i powagą. Nawet podczas wysłuchiwania wyroku śmierci rozdaje autografy. Ta scena pokazuje, że nawet najbardziej przerażające i nieludzkie czyny mogą być popełniane przez ludzi, którzy zachowują się w sposób racjonalny i logiczny.

Ostatnia scena filmu przedstawia wykład profesora o społecznych konwenansach. Profesor opowiada o przyjęciu, na którym goście zasiadają wokół stołu na sedesach, a jedzenie - jako czynność wstydliwa - odbywa się w zamknięciu. Ta scena ukazuje absurdalność i absurdyzm norm społecznych, które często są sprzeczne z ludzką naturą.

Widmo wolności to film, który prowokuje do myślenia. Buñuel wykorzystuje surrealistyczną poetykę, aby krytykować zakłamanie i absurdy współczesnego społeczeństwa. Film jest pełny humoru, ale także grozy i sarkazmu.

Poniżej przedstawiam szczegółowe omówienie poszczególnych epizodów filmu:

Epizod 1: Mnichowie grają w pokera o medaliki

Ta scena to doskonały przykład surrealistycznego humoru Buñuela. Mnichowie, którzy powinni być przykładem cnót, oddają się hazardowi, który jest powszechnie uważany za grzech. Ta scena ukazuje hipokryzję religii, która często skrywa się za fasadą moralności.

Epizod 2: Zniknięcie dziewczynki

Ta scena to poruszająca opowieść o bezduszności i nieczułości organów ścigania. Rodzice dziewczynki, którzy zgłoszą jej zaginięcie na policji, są traktowani z lekceważeniem. Funkcjonariusze zupełnie ignorują ich zgłaszanie i kontynuują poszukiwania dziewczynki, nie zwracając uwagi na jej rodziców, którzy są załamani i zrozpaczeni. Ta scena ukazuje, jak łatwo władze mogą zignorować cierpienie ludzi, jeśli nie jest to związane z ich osobistym interesem.

Epizod 3: Snajper

Ta scena to paradoksalna opowieść o człowieku, który popełnia przerażający czyn, zachowując się jednocześnie w sposób racjonalny i logiczny. Snajper, który strzela do ludzi z dachu wieżowca, po schwytaniu i osądzeniu zostaje skazany na śmierć. Jednak zachowuje się z godnością i powagą. Nawet podczas wysłuchiwania wyroku śmierci rozdaje autografy. Ta scena ukazuje, że nawet najbardziej przerażające i nieludzkie czyny mogą być popełniane przez ludzi, którzy zachowują się w sposób racjonalny i logiczny.

Epizod 4: Wykład profesora o społecznych konwenansach

Ta scena to sarkastyczna krytyka absurdów i hipokryzji norm społecznych. Profesor opowiada o przyjęciu, na którym goście zasiadają wokół stołu na sedesach, a jedzenie - jako czynność wstydliwa - odbywa się w zamknięciu. Ta scena ukazuje, jak często normy społeczne są sprzeczne z ludzką naturą i że często służą jedynie do ukrywania prawdy.

Widmo wolności to film, który jest pełen niespodzianek i zaskakujących zwrotów akcji. Buñuel wykorzystuje w nim surrealistyczną poetykę, aby krytykować zakłamanie

Aktor Postać
Kapitan dragonów / Sędzia
Pan Foucauld
Pani Foucauld
Pielęgniarka
Dama w czerni / Siostra prefekta
Prefekt policji
Doktor Pasolini
Lekarz
Satyr / Mężczyzna ze zdjęciami
Pan Legendre
Przewodniczący trybunału
Dyrektorka szkoły
Barman
Françoise, pielęgniarka Legendra
Pani Legendre
Żona profesora
Profesor
Właściciel gospody
Pani Calmette
Kapelusznik
Opiekunka do dziecka rodziny Foucauld
Francuski oficer
Komisarz policji
Prefekt policji
Gérard, żandarm
Stara ciotka
Towarzyska gospodyni w recepcji
Uniewinniony morderca
Charles, gość w recepcji
Ojciec Raphaël
Służąca na skwerze
Brygadier
Ofiara zabójcy
Policjant
Sekretarka prefekta policji
Matka prefekta policji
Mnich
Oficer w czołgu
Żandarm
François, bratanek
Młody zakonnik
Strażnik na cmentarzu
Gabriel, zakonnik
Francuski oficer
Panna Edith Rosenblum
Porucznik dragonów
Kapitan żandarmerii
Sophie
Skazany na śmierć
Skazany na śmierć
Dżentelmen
Pacjentka
Nagie ciało starej ciotki
Pucybut
Skazany na śmierć
Véronique Foucauld
Aliette
Oficer francuski
Pułkownik żandarmerii
Skretarz prefekta policji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *