Pies andaluzyjski / Un chien andalou (1929)

Film

Czas trwania: 16 min.

Opis

Pies andaluzyjski, film surrealistyczny z 1929 roku, to jeden z najbardziej kontrowersyjnych i wpływowych dzieł w historii kina. Debiut reżyserski Luisa Buñuela i Salvadora Dalí składa się z kilku niepowiązanych tematycznie scen, które mają na celu wywołać u widza poczucie niepokoju i szoku.

Film rozpoczyna się od sceny, w której mężczyzna trzyma na sznurku obciętą dłoń. Następnie widzimy, jak mężczyzna i kobieta spacerują po pustej ulicy. Kobieta jest ubrana w białą suknię, a mężczyzna w czarny garnitur. W pewnym momencie mężczyzna przecina brzytwą oko kobiety.

Kolejne sceny są równie niepokojące. Widzimy, jak mężczyzna bawi się szkieletem, jak kobieta idzie po ulicy, a za nią ciągnie się długi ogon, jak dwóch mężczyzn kopie w piasku, a z ziemi wyłaniają się dwa rozkładające się ciała osłów.

Film kończy się sceną, w której mężczyzna i kobieta siedzą na plaży. Mężczyzna wyciąga z piasku ślimaka i wkłada mu do ust różę.

Interpretacje

Fabuła Psa andaluzyjskiego jest otwarta na interpretację. Można ją odczytywać jako metaforę ludzkiej seksualności, lęków lub nieświadomości. Film można też interpretować jako surrealistyczny sen, który nie ma żadnego konkretnego znaczenia.

Wydźwięk

Pies andaluzyjski to film, który wywołał wiele kontrowersji. Niektórzy widzowie uznali go za dzieło sztuki, inni za obrazoburcze i obsceniczne. Film został zakazany w wielu krajach, a w niektórych miejscach do dziś nie jest pokazywany.

Wpływ

Pies andaluzyjski miał ogromny wpływ na rozwój kina surrealistycznego. Był inspiracją dla wielu innych filmów, w tym Antychryst (1970) Larsa von Triera czy Salo, czyli 120 dni Sodomy (1975) Piera Paola Pasoliniego.

Ocena

Pies andaluzyjski to film, który nie jest dla każdego. Jest to dzieło trudne do zrozumienia i odbioru, ale jednocześnie fascynujące i niezapomniane. Film Buñuela i Dalí to prawdziwy klasyk kina, który nadal inspiruje i szokuje widzów.

Oto kilka dodatkowych szczegółów, które można dodać do opisu filmu:

  • Film został nakręcony w czarno-białej technice, co potęguje jego oniryczny charakter.
  • Muzyka do filmu została skomponowana przez Richarda Wagnera.
  • W filmie wystąpili sami twórcy, Luis Buñuel i Salvador Dalí.

Oto kilka przykładów synonimów, które można wykorzystać w opisie filmu:

  • „Początki kina surrealistycznego” można zastąpić zwrotem „pionierskie dzieło kina surrealistycznego”.
  • „Oniryczna opowieść” można zastąpić zwrotem „nierealna historia”.
  • „Składająca się z kilku niepowiązanych tematycznie scen” można zastąpić zwrotem „składa się z kilku niespójnych epizodów”.
  • „Mająca na celu zaszokowanie widza” można zastąpić zwrotem „ma wywołać u widza poczucie niepokoju i szoku”.

Oto przykłady zmiany szyku zdania:

  • „Oglądamy zatem człowieka trzymającego na sznurku obciętą dłoń” można zastąpić zdaniem „Człowiek trzyma na sznurku obciętą dłoń – to tylko jeden z wielu szokujących obrazów w filmie”.
  • „Zbliżenie rozcinanego brzytwą oka” można zastąpić zdaniem „Oko kobiety jest przecinane brzytwą w zbliżeniu – to jeden z najbardziej znanych kadrów w historii kina”.
  • „Dwa fortepiany, wewnątrz których znajdują się rozkładające ciała osłów” można zastąpić zdaniem „Wśród wielu niepokojących obrazów w filmie pojawiają się też dwa fortepiany, wewnątrz których znajdują się rozkładające ciała osłów”.

Mam nadzieję, że ten opis spełnia Twoje oczekiwania.

Baner Zlukaj Film

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Luis Buñuel
scenariusz Luis Buñuel, Salvador Dali
gatunek Surrealistyczny, Niemy, Krótkometrażowy
produkcja Francja
premiera 6 czerwca 1929 (Światowa) 25 listopada 2011 (Polska premiera kinowa)

Pies andaluzyjski to czarno-biały, szesnastominutowy film niemy z 1929 roku, debiut hiszpańskiego reżysera Luisa Buñuela. Scenariusz do filmu napisał Buñuel wraz z Salvadorem Dalí. Film składa się z kilku niepowiązanych tematycznie scen, które mają na celu zaszokowanie i sprowokowanie widza.

Opowieść

Film rozpoczyna się sceną, w której mężczyzna (Pierre Batcheff) i kobieta (Simone Mareuil) spacerują po plaży. Nagle mężczyzna wyjmuje brzytwę i przecina kobiecie oko. Krew spływa po jej twarzy i tworzy kształt chmury.

W następnej scenie mężczyzna trzyma na sznurku obciętą dłoń. Wrzuca ją do studni, a następnie spuszcza do niej kamień. Dłoń zostaje rozerwana na strzępy.

Potem widzimy, jak mężczyzna i kobieta siedzą na łóżku. Mężczyzna wyciąga z kieszeni pająka i wrzuca go kobiecie do uszu. Kobieta krzyczy z bólu i zaczyna się trząść.

W kolejnych scenach widzimy, jak mężczyzna i kobieta spacerują po lesie. Nagle mężczyzna zostaje rozjechany przez samochód.

Film kończy się sceną, w której mężczyzna i kobieta stoją na plaży. Kobieta trzyma na rękach dziecko. Dziecko ma głowę owada.

Interpretacje

Opowieść w Psie andaluzyjskim jest pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji i surrealistycznych obrazów. Film można interpretować na wiele różnych sposobów.

Jedną z interpretacji jest ta, że film przedstawia sen. Sceny w filmie są pełne symboliki i metafor. Na przykład, rozcięte oko może symbolizować utratę niewinności lub świadomości.

Inna interpretacja jest taka, że film jest metaforą ludzkiej seksualności i agresji. Scena, w której mężczyzna przecina kobiecie oko, może symbolizować akt gwałtu.

Jeszcze inna interpretacja jest taka, że film jest po prostu próbą wywołania szoku i sprowokowania widza. Buñuel i Dalí byli surrealistami, a ich celem było łamanie konwencji i szokowanie publiczności.

Wpływ

Pies andaluzyjski jest jednym z najważniejszych filmów w historii kina. Film ten zapoczątkował nurt kina surrealistycznego i wywarł duży wpływ na innych twórców filmowych.

Film ten jest często cytowany i analizowany przez krytyków filmowych. Jest to film, który wciąż fascynuje i inspiruje widzów.

Omówienie

Pies andaluzyjski to film, który nie pozostawia widza obojętnym. Film jest pełen szokujących i surrealistycznych obrazów, które mogą być trudne do zrozumienia. Jednak film ten jest również niezwykle oryginalny i innowacyjny. Jest to film, który łamie konwencje i wymyka się wszelkim definicjom.

Film ten jest bez wątpienia dziełem sztuki, które zasługuje na to, aby być obejrzane. Jest to film, który może być interpretowany na wiele różnych sposobów, a każdy widz może znaleźć w nim coś dla siebie.

Aktor Postać
Mężczyzna
Młoda dziewczyna
Mężczyzna w prologu
Seminarzysta
Gruby seminarzysta
Hermafrodyta
Seminarzysta
Młody mężczyzna
Mężczyzna z wózkiem
Mężczyzna z wózkiem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *