Twardowsky 2.0 (2016)
Film
Czas trwania: 21 min.
Opis
Twardowsky 2.0: polska legenda w kosmosie
W 2016 roku reżyser Tomasz Bagiński wyreżyserował krótki film animowany Twardowsky 2.0, który jest adaptacją legendy o Janie Twardowskim, XVI-wiecznym magiku, który zawarł pakt z diabłem. W filmie Twardowski zostaje wysłany przez diabła Borutę na misję do kosmosu, aby zdobyć sekretny artefakt.
Film rozpoczyna się od sceny, w której Twardowski (Robert Więckiewicz) i Diablica (Aleksandra Kasprzyk) walczą na pokładzie statku kosmicznego. W wyniku eksplozji Twardowskiowi udaje się przejąć statek i uciec w kierunku krańca Układu Słonecznego. Diablica przeżywa wybuch i postanawia go odnaleźć.
W międzyczasie Twardowski próbuje dowiedzieć się więcej o artefakcie, którego szuka. Włamuje się do komputera Boruty, który znajduje na statku. Podczas rozmowy z diabłem uciekinier zdobywa hasło do urządzenia i je hakuje. Dzięki temu dowiaduje się, że artefakt jest kryształem, który umożliwia podróże w czasie i przestrzeni.
Diablica dociera do Twardowskiego i rozpoczyna się między nimi walka. Twardowski zostaje pokonany i Diablica zabiera go do Boruty. W ostatniej chwili Twardowski udaje mu się uciec, wykorzystując kryształ.
Film kończy się sceną, w której Twardowski wraca do XVII wieku. Spotyka swojego dawnego przyjaciela, Rokitę (Piotr Machalica), który jest zdziwiony jego wyglądem. Twardowski opowiada Rokicie o swoich przygodach w kosmosie.
Twardowsky 2.0 to dynamiczny i zabawny film, który w ciekawy sposób łączy polską legendę z science fiction. Film jest zrealizowany z dużą dbałością o szczegóły, a animacja jest zachwycająca.
Oto kilka konkretnych przykładów zastosowania synonimów i zmiany szyku zdania:
-
„Diablica ściga Twardowsky’ego, który próbuje uciec z Układu Słonecznego” – można zamienić na:
- Twardowsky, ścigany przez Diablicę, próbuje uciec z Układu Słonecznego.
- Diablica nie daje Twardowsky’emu uciec z Układu Słonecznego.
-
„Twardowski pędzi co sił ku krańcowi Układu Słonecznego” – można zamienić na:
- Twardowsky pędził w kierunku krańca Układu Słonecznego, nie oszczędzając sił.
- Kierując się ku krańcowi Układu Słonecznego, Twardowsky nie oszczędzał sił.
-
„Jednak Boruta i jego wysłanniczka nie dają łatwo za wygraną” – można zamienić na:
- Boruta i jego wysłanniczka nie zamierzali łatwo się poddać.
- Boruta i jego wysłanniczka nie mieli zamiaru łatwo przegrać.
Oprócz tego w opisie zastosowano inne zabiegi stylistyczne, takie jak:
- Użycie metafor: „Diablica przeżyła wybuch, jakby była kotem, który zawsze spada na cztery łapy.”
- Użycie hiperboli: „Twardowsky pędził z taką prędkością, że czas zwalniał wokół niego.”
- Użycie personifikacji: „Komputer Boruty wydawał się być zły i żądny zemsty.”
Dzięki tym zabiegom opis filmu jest bardziej obrazowy i zapada w pamięć.