Okno na podwórze / Rear Window (1954)

Film

Czas trwania: 1 godz. 52 min.

Opis

W Nowym Jorku lat 50. XX wieku, fotoreporter L.B. ‚Jeff’ Jeffries (James Stewart) doznaje ciężkiego wypadku, unieruchamiając go na wózku inwalidzkim. Pozbawiony możliwości poruszania się, spędza większość dni w swoim skromnym mieszkaniu. W ciągu dnia jedyną odmianą jest wizyta pielęgniarki i spotkania z urodziwą konsultantką mody, w której zakochuje się bez pamięci. Jednak to okno wychodzące na podwórze staje się jego jedynym źródłem rozrywki. Tam, poprzez obserwację życia sąsiadów, Jeff staje się świadkiem ich codziennych problemów i dramatycznych sytuacji.

Jednym z najbardziej intrygujących punktów jego zainteresowania staje się para sąsiadów, Lars i Anna Thorwaldowie. Anna, schorowana małżonka Larsa, tajemniczo znika bez śladu. Jeff staje się świadkiem podejrzanych nocnych przechadzek męża oraz podejrzliwego czyszczenia noży. W pewnej chwili Lars opuszcza mieszkanie, niosąc ze sobą ciężką walizkę, co wzbudza niepokój w umyśle Jeffa. Przekonany, że Thorwald dopuścił się zbrodni, rozpoczyna własne śledztwo, przekonując swoją elegancką przyjaciółkę, Lisę (Grace Kelly), aby pomogła mu odkryć prawdę.

Historia rozwija się w rytmie monotonii życia Jeffa, który pomimo uwięzienia w domu, odnajduje fascynujące wydarzenia w otaczającym go świecie. Jego uwaga skupiona jest na Thorwaldach, a szczególnie na tajemniczym zniknięciu Anny. Jeff jest przekonany, że Lars zamordował swoją żonę, a walizka, którą wyniósł, zawiera ciało kobiety. Niemożność poruszania się sprawia, że staje się bezradny świadek potencjalnej tragedii.

Zaplet gęstnieje, gdy Jeffowi udaje się przekonać Lisę do współpracy w rozwiązaniu zagadki. Ich niebezpieczne śledztwo odkrywa coraz więcej niepokojących faktów, a atmosfera grozy wzrasta. Alfred Hitchcock zręcznie prowadzi widza przez labirynt podejrzeń i napięcia, budując atmosferę zagrożenia.

W miarę jak dochodzi do kolejnych niepokojących wydarzeń, Jeff coraz bardziej utwierdza się w przekonaniu, że Thorwald jest mordercą. Jego przykuty do wózka inwalidzkiego perspektywa staje się jednocześnie siłą i słabością. Z jednej strony umożliwia mu szczegółową obserwację sąsiadów, ale z drugiej sprawia, że jest bezsilny w obliczu rozwijającego się zagrożenia.

W kulminacyjnym punkcie filmu, gdy Jeff i Lisa odkrywają przerażającą prawdę, napięcie osiąga szczyt. Hitchcock mistrzowsko kieruje emocjami widza, prowadząc go przez labirynt zwątpienia i niepewności. Finale staje się jednym z najbardziej emocjonujących zakończeń w historii kina, pozostawiając widza z dreszczem emocji i zaskoczeniem.

„Okno na podwórze” to nie tylko thriller kryminalny, ale także psychologiczna studium postaci i społeczeństwa. Hitchcock zręcznie eksploruje tematy związane z prywatnością, obserwacją i ludzką ciekawością. James Stewart w roli Jeffa doskonale oddaje frustrację, bezsilność i determinację swojego bohatera. Grace Kelly dodaje filmowi elegancji i wdzięku jako Lisa, która nie tylko stanowi silne wsparcie dla Jeffa, ale również odgrywa kluczową rolę w rozwikłaniu tajemnicy.

„Okno na podwórze” to arcydzieło Alfreda Hitchcocka, które nie tylko trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty, ale także pozostawia widza z głębokim refleksyjnym spojrzeniem na naturę ludzkich relacji i obsesyjną potrzebę poznawania cudzych tajemnic. To film, który nie tylko zachwyca techniką filmową swojego czasu, ale również pozostaje ponadczasowym arcydziełem, warte oglądania przez kolejne pokolenia.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Alfred Hitchcock
scenariusz John Michael Hayes
gatunek Psychologiczny, Dreszczowiec
produkcja USA
premiera 4 sierpnia 1954 (Światowa)
boxoffice $37 034 579 na świecie$36 764 313 w USA$270 266 poza USA
budżet $1 000 000
na podstawie Cornell Woolrich (opowiadanie)
studio Paramount Pictures / Patron Inc.
tytuł oryg. Rear Window
inne tytuły Alfred Hitchcock's Rear Window (pełny tytuł) USA Alfred Hitchcock's Rear Window (pełny tytuł) Wielka Brytania
Kiedy fotograf L.B. 'Jeff' Jeffries (James Stewart) łamie nogę i zostaje przykuty do wózka inwalidzkiego, jego obsesją staje się obserwowanie życia prywatnego sąsiadów. Podejrzewając pewnego sprzedawcę o zamordowanie żony, Jeffries prosi swoją przyjaciółkę - bywającą w towarzystwie, elegancką kobietę (Grace Kelly) - aby pomogła mu ustalić rzeczywisty bieg wydarzeń. Wydarzeń, które doprowadzą do jednego z najbardziej emocjonujących zakończeń w historii filmu.
Fotoreporter Jeff (James Stewart) po złamaniu nogi całe dnie spędza w domu. Jedyną rozrywką dziennikarza jest obserwowanie życia lokatorów sąsiedniego domu. Szczególną uwagę zwraca on na państwa Thorwaldów - Larsa (Raymond Burr) i jego schorowaną małżonkę, Annę (Irene Winston). Pewnego dnia kobieta znika bez śladu. Gdy o drugiej w nocy Jeff dostrzega jej męża wynoszącego z domu ciężką walizkę, jest przekonany, że popełnił on morderstwo. Początkowo nikt w to nie wierzy.
Fotograf Jeff niefortunnie łamie nogę i na pewien czas zostaje unieruchomiony w domu. Czasami odwiedza go ukochana Lisa, ale przez większość dnia mężczyzna pozostaje samotny, więc z nudów obserwuje życie sąsiadów. Jego uwagę przykuwa małżeństwo Larsa i Anny Thorwaldów. Pewnej deszczowej nocy pan domu wychodzi z mieszkania z ogromną walizką. Jeff jest przekonany, że wyniósł w niej zwłoki swojej zamordowanej żony, z którą od dawna nie mógł się porozumieć. Umacnia się w swoich podejrzeniach, gdy przez kilka dni nie widzi pani Anny. Początkowo nikt nie wierzy w jego opowieści, biorąc je za wymysł bujnej wyobraźni chorego, znudzonego mężczyzny. Czy Jeff ma rację, czy państwo Thorwald to jednak przykładne małżeństwo, a pani Thorwald po prostu wyjechała do uzdrowiska?
Nowy Jork, lata 50. XX wieku. Fotograf Jeff (James Stewart) ulega poważnemu wypadkowi. Przez jakiś czas musi poruszać się na wózku inwalidzkim, dlatego całe dnie spędza w swoim niewielkim mieszkaniu. Jako że czerpie rozrywkę tylko z wizyt pielęgniarki i pięknej konsultantki mody, w której się zakochuje, jego jedynym hobby jest obserwowanie okna wychodzącego na podwórze i osób, które mieszkają w budynkach nieopodal. Na bieżąco obserwuje problemy, z którymi borykają się jego sąsiedzi. Dzięki temu z biegiem czasu staje się świadkiem dramatycznych wydarzeń i odkrywa, że jedna z sąsiadek nagle zaginęła. Nocne przechadzki jej męża i czyszczenie przez niego noży wzbudzają podejrzenia Jeffa.
Jeff ze złamaną nogą w gipsie z braku ciekawszego zajęcia gapi się w okna sąsiadów. Z coraz większym zaciekawieniem uczestniczy w prywatnym życiu świeżo poślubionej pary, młodej tancerki, znanego kompozytora, samotnej kobiety, czy też państwa Thorwaldów. Szczególne zainteresowanie reportera budzą ci ostatni. On jest mężczyzną w sile wieku, ona kobietą schorowaną, która z łóżka tyranizuje swego męża. Pewnego dnia pani Thorwald znika. Kiedy Jeff widzi o drugiej nad ranem Larsa wychodzącego z domu i dźwigającego ciężką walizę, zaczyna podejrzewać morderstwo. Dzieli się swymi spostrzeżeniami z pielęgniarką Stellą, ze swoją dziewczyną - wziętą modelką Lisą Fremont oraz kolegami. Jednak nikt początkowo nie chce uwierzyć w jego słowa.
Aktor Postać
L.B. "Jeff" Jefferies
Lisa Carol Fremont
Porucznik Thomas J. Doyle
Stella
Lars Thorwald
Panna "Samotne serce"
Autor piosenek
Panna Torso
Kobieta na schodach przeciwpożarowych
Mężczyzna na schodach przeciwpożarowych
Panna z aparatem słuchowym
Małżonek
Pani Anna Thorwald
Małżonka
Mężczyzna nakręcający zegar w pokoju muzycznym
Mężczyzna z lodem
Opalająca się kobieta
Spiker radiowy
Opalająca się kobieta
Choreografka z panną Torso
Tancerz z panną Torso
Policjant
Dziewczyna na przyjęciu
Dziewczyna na przyjęciu
Gospodarz domu nowożeńców
Detektyw
Mężczyzna z panną Torso
Detektyw
Mężczyzna z panną Lonelyheart
Mężczyzna z panną Torso
Kobieta z ptakiem
Carl
Detektyw
Policjant
Kobieta na przyjęciu trzymająca pudla
Detektyw
Wydawca Jeffa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *