Barwy ochronne (1976)

Film

Czas trwania: 1 godz. 36 min.

Opis

„Barwy ochronne” to film z 1976 roku w reżyserii Krzysztofa Zanussiego, wpisujący się w nurt „kina moralnego niepokoju” lat siedemdziesiątych. Opowiada o letnim obozie językowym, gdzie zderzają się dwie skrajnie różne osobowości – cyniczny docent Jakub Szelestowski (Zbigniew Zapasiewicz) i młody idealista, magister Jarosław Kruszyński (Piotr Garlicki).

Fabuła filmu skupia się na wydarzeniach podczas letniego obozu kół językoznawczych. Młody magister Kruszyński dopuszcza do konkursu studenckich prac naukowych spóźnioną dysertację Raczyka z Torunia, co stawia go w opozycji do rektora, znanego z niechęci do tamtejszego środowiska naukowego. Sytuację komplikuje entuzjastyczne przyjęcie pracy Raczyka przez młodzież, podczas gdy jury nagradza inną pracę, która jest myślowo miałka i pozbawiona polotu.

Film ukazuje przenikliwą analizę konformizmu polskiej inteligencji, odkrywając mechanizmy eliminacji wartościowych i uczciwych jednostek przez bezwzględnych karierowiczów. „Barwy ochronne” stają się metaforą całego społeczeństwa, przedstawiając świat, który jest karykaturą prawdziwych wartości, emocji i ideałów. Opowieść skupia się na konflikcie między dwiema postawami: cynicznego karierowicza Jakuba Szelestowskiego a idealistycznym Jarosławem Kruszyńskim.

W filmie widzowie są świadkami starcia dwóch antagonistów, których losy splatają się podczas letniego obozu naukowego. Szelestowski, inteligentny i przebiegły, wybrał drogę kariery obfitującej w moralne kompromisy. Jest cynicznym mędrcem, egoistą, ale jednocześnie nie pozbawionym buntu wobec własnej postawy. Jego przeciwnikiem jest Kruszyński, młody idealista pełen czystych intencji, który nie potrafi dostosować się do otaczającego go środowiska.

Film eksploruje temat konformizmu polskiej inteligencji, prezentując spór między moralnym konformistą a idealistą. Czołówkę obrazu otwiera animowana sekwencja przedstawiająca płazy i gady, symbolizujące brak charakteru i konformizm bohaterów filmu. Przez cały film unosi się cień prorektora, odrażającego snoba, który staje się groźną postacią ideowo-etycznego sporu między Jakubem a Jarosławem. Ich pojedynek staje się mało istotny wobec kaprysu prorektora, decydującego o zawodowym losie obu uczonych.

W trakcie letniego obozu dla językoznawców, zarysowuje się konflikt między dwoma pracownikami naukowymi o różnych postawach życiowych. Młody Kruszyński reprezentuje idealizm, podczas gdy starszy Szelestowski to cynik, który nieustannie próbuje pozbawić młodszego kolegę złudzeń na temat akademickiego środowiska i świata. Ich relacje ewoluują od konwenansów do otwartej wrogości, tworząc dynamiczny obraz konfrontacji dwóch światopoglądów.

„Barwy ochronne” to jeden z najważniejszych filmów „kina moralnego niepokoju”, poruszający problem konformizmu w polskiej inteligencji. Zbigniew Zapasiewicz w roli Szelestowskiego stworzył wyrazistą postać zdeprawowanego cynika, natomiast Piotr Garlicki jako Kruszyński przekonująco oddał obraz młodego idealisty. Film Zanussiego pozostaje klasykiem, który nadal porusza widzów, ukazując zawiłości ludzkiej natury i trudności związane z utrzymaniem własnych wartości w społeczeństwie konformizmu.

Baner Zlukaj Film

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Krzysztof Zanussi
scenariusz Krzysztof Zanussi
gatunek Dramat obyczajowy, Psychologiczny
produkcja Polska
premiera 28 stycznia 1977 (Światowa i polska premiera kinowa)
studio Studio Filmowe Tor
tytuł oryg. Barwy ochronne
inne tytuły Camouflage Wielka Brytania Camouflage USA
Trwa letni obóz kół językoznawczych. Kruszyński (Piotr Garlicki), młody magister, dopuszcza do konkursu studenckich prac naukowych spóźnioną dysertację niejakiego Raczyka (Eugeniusz Priwieziencew) z Torunia. Zdaje sobie sprawę, że naraża się rektorowi, który znany jest z niechęci do toruńskiego środowiska naukowego. Sytuację Kruszyńskiego pogarsza entuzjastycznie przyjęcie rozprawy Raczyka przez młodzież. Tymczasem jury nagradza inną pracę - myślowo miałką i bez polotu.
Przenikliwa analiza konformizmu polskiej inteligencji, odkrywająca mechanizmy i układy powodujące, że ludzie wartościowi i uczciwi są eliminowani przez tych bezwzględnych i przebiegłych, których jedyną drogą awansu jest przynależność do wpływowych koterii. Osią fabularną jest spór między dwoma postawami: karierowicza i moralnego konformisty oraz idealisty. Ten naukowy mikroświat jest zarazem metaforą całego polskiego społeczeństwa.
"Barwy ochronne" Krzysztofa Zanussiego są jednym z filmów "kina moralnego niepokoju" lat siedemdziesiątych. Czołówkę obrazu otwiera animowana sekwencja przedstawiająca płazy i gady, zwierzęta symbolizujące brak charakteru i konformizm bohaterów filmu. Świat, który obserwujemy, jest karykaturą prawdziwych wartości, emocji, ideałów. To opowieść o maskach, które przybieramy ze strachu lub zwykłego konformizmu. Fabuła filmu koncentruje się na starciu dwóch antagonistów: są nimi cyniczny doc. Jakub Szelestowski (Zbigniew Zapasiewicz) i idealistyczny mgr Jarosław Kruszyński (Piotr Garlicki). Obu poznajemy na obozie studenckim, gdzie odbywa się językoznawcza sesja naukowa. To terytorium, na którym zetrą się ze sobą dwie indywidualności i dwa sposoby widzenia świata. Który z przeciwników wyjdzie z tej walki zwycięsko?
Podczas studenckiego obozu naukowego okazuje się, że przedstawiciele studentów z Torunia zostali skreśleni z listy uczestników przez prorektora uczelni organizującej obóz. Obejmujący kierownictwo młody asystent Jarosław Kruszyński, mimo niechęci prorektora wobec uczelni toruńskiej, przyjmuje do konkursu spóźnioną pracę studenta z Torunia. To tylko początek szeregu dziwnych wydarzeń, o których prawidłowości próbuje przekonać Jarosława cyniczny docent Jakub Szelestowski.
Jeden z najważniejszych filmów "kina moralnego niepokoju", poruszający problem konformizmu polskiej inteligencji. Oś fabularną filmu stanowi konflikt między dwoma postawami. Wyrazicielem pierwszej jest docent Jakub Szelestowski (wielka kreacja Zbigniewa Zapasiewicza) - nie tylko bardzo inteligenty, ale i przebiegły. Świadomie wybrał drogę karierowicza, obfitującą w moralne kompromisy. Szelestowski to typ cynicznego mędrca, wyrachowanego egoisty, nie pozbawionego jednak odruchów buntu wobec własnej postawy Jego adwersarz, młody magister Jarosław Kruszyński (także znakomity Piotr Garlicki), nie może dostosować się do środowiska, z którym związał swe zawodowe losy. Idealistyczny, momentami naiwny, pełen czystych intencji jest zaprzeczeniem docenta. Nad oboma bohaterami unosi się jeszcze jak złowrogi cień osoba prorektora, odrażającego snoba o mentalności bazarowego cwaniaka. Wobec tej karykaturalnej, a jednocześnie groźnej postaci ideowo-etyczny spór Jakuba z Jarosławem okazuje się mało istotnym pojedynkiem pięknoduchów. Zawodowe losy obu uczonych nie zależą bowiem od wyniku ich filozoficznej batalii, tylko od kaprysu prorektora.
W trakcie letniego obozu dla językoznawców rozgrywa się konflikt pomiędzy dwoma pracownikami naukowymi, różniącymi się nie tylko wiekiem, ale i postawą życiową. Młody magister Kruszyński jest idealistą; z kolei starszy docent Szelestowski to cynik. Grany przez Zbigniewa Zapasiewicza Szelestowski jest postacią tak zdeprawowaną i charyzmatyczną, że powinien trafić do panteonu ekranowych czarnych charakterów, gdzie miałby za towarzystwo m.in. Dartha Vadera. Przez cały czas stara się pozbawić młodszego kolegę złudzeń na temat akademickiego środowiska i całego świata. Mężczyźni przechadzają się po ośrodku i jego sielskich okolicach, trzymając dłonie dystyngowanie założone za plecami i tocząc długie intelektualne dysputy. Z czasem w ich relacjach jest coraz mniej konwenansów, a coraz więcej otwartej wrogości. Film Krzysztofa Zanussiego to żelazny klasyk kina moralnego niepokoju. 
Aktor Postać
Jarosław Kruszyński
Jakub Szelestowski
Nelly Livington-Pawluk
Prorektor Bolesław
Docent Kiszewski z Wrocławia
Pan Józef
Pani Zofia
Przedstawiciel władz
Kierownik ośrodka
Studentka Maria Piechowiak
Student
Pan Franek
Pani Ania
Konrad Raczyk
Mariola, żona prorektora
Włoski uczestnik obozu
Docent
Dziewczyna z kuchni
Studentka
Studentka
Pani Magda
Student Grusznic
Kierowniczka dziekanatu
Akompaniator aktorki
Studentka
Student
Studentka
Studentka
Aktorka recytująca wiersze Baczyńskiego i Szymborskiej
Student
Student
Student
Studentka
Student
Student
Student
Student
Studentka w jadalni
Studentka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *