Żyć własnym życiem / Vivre sa vie: Film en douze tableaux (1962)

Film

Czas trwania: 1 godz. 20 min.

Opis

Żyć własnym życiem to jeden z najważniejszych filmów francuskiej Nowej Fali, wyreżyserowany przez Jeana-Luca Godarda. Składa się z dwunastu epizodów, które przedstawiają losy młodej kobiety imieniem Nana, która zrywa z dotychczasowym życiem i zaczyna się prostytuować.

Nana to piękna i młoda kobieta, która mieszka w Paryżu. Pracuje jako ekspedientka w sklepie z płytami, ale nie jest z tego zadowolona. Zarabia mało, a jej związek z Paulem, dziennikarzem, nie daje jej satysfakcji. Pewnego dnia Nana postanawia zerwać z dotychczasowym życiem i zarabiać na siebie prostytucją.

Początkowo Nana jest przekonana, że będzie w stanie kontrolować sytuację i w każdej chwili może odejść od sutenera. Jednak szybko okazuje się, że jest to bardzo trudne. Nana uzależnia się od pieniędzy i narkotyków, a jej życie staje się coraz bardziej chaotyczne.

Film Godarda jest ważnym dokumentem społecznym, który ukazuje trudną sytuację kobiet zmuszonych do prostytucji. Jest to również poruszająca historia o samotności i poszukiwaniu własnej tożsamości.

W filmie Godard zastosował wiele nowatorskich zabiegów formalnych, które miały na celu stworzenie realistycznego i autentycznego obrazu rzeczywistości. Używał m.in. niekonwencjonalnego montażu, narracji fragmentarycznej oraz nieprofesjonalnych aktorów.

Nana to jeden z najbardziej znanych i cenionych filmów francuskiej Nowej Fali. Jest to dzieło, które porusza ważne tematy społeczne i porusza widza swoją autentycznością.

Oto szczegółowy opis filmu:

Epizod 1

Nana mieszka w niewielkim mieszkaniu w Paryżu. Pracuje jako ekspedientka w sklepie z płytami, ale zarabia mało. Ma syna, który mieszka na prowincji z jej rodzicami. Jej związek z Paulem, dziennikarzem, nie daje jej satysfakcji.

Epizod 2

Nana spotyka się z Paulem w parku. Rozmawiają o ich związku. Nana jest znudzona i nieszczęśliwa.

Epizod 3

Nana spotyka się z przyjaciółką, Elisabeth. Elisabeth jest prostytutką. Nana opowiada jej o swoich problemach.

Epizod 4

Nana idzie do kina. Po wyjściu z kina jest zaczepiona przez obcego mężczyznę. Przyjmuje jego zaproszenie do hotelu.

Epizod 5

Nana zostaje prostytutką. Pracuje dla sutenera o imieniu Luigi.

Epizod 6

Nana spotyka się z Paulem. Paul jest zaskoczony jej wyglądem. Nana opowiada mu o swojej decyzji.

Epizod 7

Nana zostaje aresztowana przez policję. Jest przesłuchiwana przez komisarza.

Epizod 8

Nana wychodzi z aresztu. Luigi płaci kaucję.

Epizod 9

Nana spotyka się z Paulem. Paul próbuje przekonać ją do odejścia od Luigiego.

Epizod 10

Nana zostaje uzależniona od narkotyków.

Epizod 11

Nana spotyka się z Luigim. Luigi proponuje jej, że kupi jej mieszkanie.

Epizod 12

Nana spotyka się z Paulem. Paul jest załamany jej decyzją.

Koniec

Film Godarda to poruszająca historia o samotności i poszukiwaniu własnej tożsamości. Nana to kobieta, która jest zdezorientowana i nie wie, co chce od życia. Próbuje różnych rzeczy, ale nie znajduje swojego miejsca w świecie.

Film jest również ważnym dokumentem społecznym, który ukazuje trudną sytuację kobiet zmuszonych do prostytucji. Nana to jedna z wielu kobiet, które są wykorzystywane i poniżane. Jej historia jest ostrzeżeniem przed niebezpieczeństwami, jakie niesie ze sobą prostytucja.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Jean-Luc Godard
scenariusz Jean-Luc Godard, Marcel Sacotte
gatunek Dramat
produkcja Francja
premiera 20 września 1962 (Światowa)
na podstawie Marcel Sacotte (książka) / Jean-Luc Godard (materiały do scenariusza, historia)
studio Les Films de la Pléiade / Pathé Consortium Cinéma
tytuł oryg. Vivre sa vie: Film en douze tableaux
inne tytuły Vivre sa vie Miedzynarodowe Vivre sa vie USA My Life to Live USA Vivre sa vie Wielka Brytania

Żyć własnym życiem

Jean-Luc Godard, 1962

Nana, młoda kobieta z Paryża, jest znudzona swoim życiem. Zarabia mało, płaci alimenty na syna, a jej związek z dziennikarzem Paulem nie daje jej szczęścia. Pewnego dnia, kiedy ma już dość, postanawia spróbować czegoś nowego.

Nana zaczyna pracować jako prostytutka. Początkowo jest to dla niej przygoda, ale z czasem staje się coraz bardziej uzależniona od pieniędzy i łatwego życia.

Nana wikła się w coraz bardziej niebezpieczne sytuacje. Trafia do więzienia, a jej sutenerzy traktują ją jak towar.

Nana próbuje odzyskać kontrolę nad swoim życiem, ale jest to coraz trudniejsze. Jej los jest tragiczny, ale jednocześnie pokazuje, jak łatwo może zginąć wolność i godność człowieka.

Nana jest typową bohaterką kina nowofalowego. Jest młoda, piękna i niezależna, ale jednocześnie jest bezradna wobec sił, które ją otaczają.

Film Godarda jest opowieścią o upadku człowieka. To gorzki obraz świata, w którym pieniądze i władza są ważniejsze niż ludzkie życie.

Ważne wątki

  • Nana jako bohaterka kina nowofalowego
  • Kobieta w świecie mężczyzn
  • Upadek człowieka
  • Krytyka społeczeństwa konsumpcyjnego

Nana jako bohaterka kina nowofalowego

Nana jest typową bohaterką kina nowofalowego. Jest młoda, piękna i niezależna, ale jednocześnie jest bezradna wobec sił, które ją otaczają.

Kino nowofalowe to ruch artystyczny, który powstał we Francji w latach 50. XX wieku. Jego twórcy, tacy jak Godard, François Truffaut czy Jean-Pierre Melville, chcieli stworzyć nowy rodzaj kina, który byłby bardziej realistyczny i świeży.

Nana spełnia wszystkie cechy bohaterki kina nowofalowego. Jest młoda i atrakcyjna, ale jednocześnie jest nieszczęśliwa i zagubiona. Jest niezależna, ale jednocześnie jest zależna od mężczyzn i pieniędzy.

Kobieta w świecie mężczyzn

Nana to również opowieść o kobiecie w świecie mężczyzn. Nana jest silna i niezależna, ale jednocześnie jest uwikłana w patriarchalne struktury społeczne.

Kobiety w filmach nowofalowych często są przedstawiane jako ofiary mężczyzn i społeczeństwa. Są wykorzystywane i krzywdzone, a ich głos nie jest słyszalny.

Nana nie jest wyjątkiem. Jest wykorzystywana przez mężczyzn, którzy chcą jej zabrać jej wolność i godność.

Upadek człowieka

Żyć własnym życiem to również opowieść o upadku człowieka. Nana to kobieta, która ma wszystko, czego mogłaby zapragnąć: jest młoda, piękna i ma pieniądze. Jednak wszystko to nie daje jej szczęścia.

Nana staje się prostytutką, aby zdobyć pieniądze i sławę. Jednak to nie przynosi jej oczekiwanych rezultatów. Wręcz przeciwnie, jej życie staje się coraz bardziej skomplikowane i niebezpieczne.

Krytyka społeczeństwa konsumpcyjnego

Żyć własnym życiem to również krytyka społeczeństwa konsumpcyjnego. Nana jest ofiarą tego społeczeństwa. Jest materialistką, która pragnie mieć wszystko, co najlepsze.

Nana płaci za swoje pragnienia wysoką cenę. Traci wolność, godność i zdrowie.

Podsumowanie

Żyć własnym życiem to jeden z najważniejszych filmów francuskiej Nowej Fali. Jest to gorzkie i poruszające dzieło, które ukazuje tragiczny los człowieka, który próbuje odnaleźć się w świecie, który jest dla niego zbyt trudny.

Aktor Postać
Dziennikarz
Młody człowiek
Nana Kleinfrankenheim
Luigi
Elisabeth
Szef
Raoul
Paul
Yvette
Dimitri
Filozof
Klient
Kelnerka w kawiarni
Policjant
Mężczyzna w kinie
Arthur
Żołnierz
Włoch
Konsjerżka
Ranny mężczyzna
Głos kochanka czytającego opowiadanie Poe'go
Mężczyzna przy szafie grającej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *