Zawieście czerwone latarnie / Da hong deng long gao gao gua (1991)

Film

Czas trwania: 2 godz. 5 min.

Opis

Zawieście czerwone latarnie to film chińskiego reżysera Zhanga Yimou, który opowiada historię czterech żon Chen Zuoqiana, głowy wpływowej rodziny w Chinach w latach 20. XX wieku.

Song Lian, dziewiętnastoletnia dziewczyna z biednej rodziny, zostaje żoną Chena po śmierci swojego ojca. Wie, że jako jedna z wielu żon męża będzie musiała walczyć o jego względy. Po przybyciu do domu męża Song Lian zostaje przedstawiona pozostałym żonom: Zhaodi, Meigui i Fengjie. Każda z nich ma swój własny dom i dziedziniec. Co wieczór przed drzwiami wybranki zostaje powieszona czerwona latarnia, co oznacza, że to właśnie ona spędzi noc z Chenem.

Song Lian jest młoda i naiwna. Nie rozumie, dlaczego jej mąż ma aż cztery żony. Próbuje zdobyć jego miłość, ale Chen jest nieczuły na jej uczucia. Song Lian coraz bardziej staje się zgorzkniała i zrezygnowana.

Zhaodi jest najstarszą żoną Chena. Jest inteligentna i przebiegła. Wie, jak manipulować mężem, aby zdobyć jego względy.

Meigui jest najmłodszą żoną Chena. Jest piękna i uwodzicielska. Jest gotowa na wszystko, aby zdobyć miłość męża.

Fengjie jest najbiedniejszą żoną Chena. Jest cicha i nieśmiała. Nie ma szans na zdobycie miłości męża.

Żony Chena żyją w ciągłej rywalizacji. Każda z nich chce zdobyć względy męża i zapewnić sobie bezpieczeństwo. Ich życie jest pełne intryg, zazdrości i nienawiści.

Film jest sugestywnym obrazem patriarchalnego społeczeństwa chińskiego. Przedstawia on świat, w którym kobiety są traktowane jak przedmioty. Są one własnością mężów i nie mają żadnych praw.

Zawieście czerwone latarnie to film piękny i poruszający. Jest to obraz o miłości, zazdrości i przetrwaniu.

Oto kilka dodatkowych szczegółów, które można uwzględnić w opisie filmu:

  • Akcja filmu rozgrywa się w północnych Chinach w latach 20. XX wieku.
  • Film jest oparty na powieści Su Tonga o tym samym tytule.
  • Film otrzymał wiele nagród, w tym nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

Oto kilka synonimów, które można wykorzystać w opisie filmu:

  • Song Lian można zastąpić imionami: Songlin, Songlan lub Songling.
  • Chen Zuoqian można zastąpić imionami: Chen Zuoqian, Chen Zuogian lub Chen Zuogian.
  • Zhaodi można zastąpić imionami: Zhaoyi, Zhaoyi lub Zhaoyi.
  • Meigui można zastąpić imionami: Meigui, Meigui lub Meigui.
  • Fengjie można zastąpić imionami: Fengjie, Fengjie lub Fengjie.

Oto kilka przykładów, jak można zmienić szyk zdania w opisie filmu:

  • Zamiast „Song Lian wychodzi za mąż” można napisać „Małżeństwo Song Lian jest wymuszone”.
  • Zamiast „Song Lian powoli poznaje zwyczaje mieszkańców” można napisać „Song Lian musi nauczyć się żyć w nowym środowisku”.
  • Zamiast „Oznacza to, że właśnie z nią Chen spędzi noc” można napisać „Czerwona latarnia oznacza, że Chen wybrał tę żonę”.

Oczywiście, ostateczny wygląd opisu zależy od indywidualnych preferencji. Można dodać lub usunąć informacje, a także zmienić ich kolejność.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Yimou Zhang
scenariusz Ni Zhen
gatunek Dramat
produkcja Chiny, Hongkong, Tajwan
premiera września 1991 (Światowa)
boxoffice $2 603 061 w USA
na podstawie Su Tong (powieść)
studio Century Communications / China Film Co-Production Corporation / ERA International /
tytuł oryg. Da hong deng long gao gao gua
inne tytuły Raise the Red Lantern Miedzynarodowe Raise the Red Lantern Wielka Brytania Raise the Red Lantern USA

Zawieście czerwone latarnie to film chiński z 1991 roku w reżyserii Zhanga Yimou, oparty na powieści Żony i konkubiny Su Tonga. Akcja filmu rozgrywa się w Chinach w latach 20. XX wieku. Główną bohaterką jest Songlian, dziewiętnastoletnia dziewczyna, która po śmierci ojca zostaje poślubiona przez Chena Zuoqiana, głowę bogatej rodziny. Chen ma już trzy żony, a każda z nich mieszka w osobnym domu na terenie jego posiadłości.

Songlian przybywa do nowego domu z nadzieją na znalezienie miłości i szczęścia. Jednak szybko przekonuje się, że jej pozycja jest bardzo słaba. Chen jest despotycznym mężem, który traktuje swoje żony jak własność. Żony zaś są ze sobą skonfliktowane i zaciekle walczą o względy męża.

Każdego wieczoru przed domem wybranej przez Chena żony zapalana jest czerwona latarnia. To symbol władzy i przywilejów, które otrzymuje kobieta na jedną noc. Żony są gotowe na wszystko, by ta latarnia zapłonęła przed ich drzwiami.

Songlian, początkowo nieśmiała i pełna nadziei, stopniowo staje się coraz bardziej cyniczna i bezwzględna. Dołącza do gry o względy męża, wykorzystując swoją młodość i urodę. Jednak nawet jej nie wystarczy, by zdobyć jego miłość.

**Film Zawieście czerwone latarnie to poruszająca opowieść o kobiecej dojrzewaniu, o walce o miłość i władzę, a także o brutalnej rzeczywistości Chin w okresie feudalizmu.

Opis filmu

Film rozpoczyna się sceną śmierci ojca Songlian. Dziewczyna jest zrozpaczona, ale wie, że musi znaleźć sposób na utrzymanie się. Decyduje się poślubić Chena Zuoqiana, bogatego mężczyznę, który jest w stanie zapewnić jej bezpieczeństwo i dostatnie życie.

Songlian przybywa do domu Chena jako czwarta żona. Od razu zostaje wciągnięta w świat intryg i rywalizacji. Żony Chena zaciekle walczą o jego względy, ponieważ każda z nich chce być jedyną, która spędzi z nim noc.

Songlian początkowo jest zaskoczona tym, co widzi. Nie podoba jej się rywalizacja między kobietami, ani to, że Chen traktuje je jak przedmioty. Jednak z czasem zaczyna rozumieć, że to jest jedyny sposób na przeżycie w tym świecie.

Songlian zaczyna stosować się do zasad panujących w domu Chena. Uczy się, jak flirtować z mężem, jak zadbać o jego potrzeby i jak rywalizować z innymi żonami. Stopniowo staje się coraz bardziej przebiegła i bezwzględna.

Songlian zdobywa względy Chena i zostaje jego ulubioną żoną. Jednak nawet to nie daje jej szczęścia. Chen jest wciąż despotyczny i nieczuły, a Songlian zaczyna czuć się coraz bardziej pusta i samotna.

Motywy

Miłość

Miłość to jeden z najważniejszych motywów w filmie Zawieście czerwone latarnie. Songlian przybywa do domu Chena z nadzieją na znalezienie miłości i szczęścia. Jednak szybko przekonuje się, że jej pozycja jest bardzo słaba, a Chen jest despotycznym mężem, który traktuje swoje żony jak własność.

Songlian próbuje zdobyć miłość Chena, ale jej starania są bezskuteczne. Chen jest niezdolny do miłości i nie potrafi docenić prawdziwych uczuć.

Władza

Władza to kolejny ważny motyw w filmie. Żony Chena są uzależnione od jego względów. Ta, która zostanie wybrana na noc, zyskuje władzę i przywileje.

Żony są gotowe na wszystko, by zdobyć władzę. Używają intryg, manipulacji i nawet przemocy.

Czynniki zewnętrzne

Czynniki zewnętrzne również odgrywają ważną rolę w filmie. Chiny w latach 20. XX wieku to kraj feudalny, w którym kobiety są traktowane jak własność.

To właśnie te czynniki zewnętrzne sprawiają, że życie Songlian jest tak trudne. Ona, jak i inne żony Chena, są ofiarami patriarchal

Zawieście czerwone latarnie to film chińskiego reżysera Zhanga Yimou, który opowiada historię czterech żon bogatego feudała żyjących w latach 20. XX wieku w Chinach.

Akcja filmu rozpoczyna się w roku 1920. Po śmierci ojca młoda dziewczyna o imieniu Songlian jest zmuszona poślubić Chen Zuoqiana, głowę wpływowej rodziny. Chen ma już trzy żony, każda z nich mieszka w oddzielnym domu na terenie wielkiego zamku.

Songlian przybywa do domu męża pełna obaw. Wie, że w tym świecie kobiety są traktowane jak przedmioty, a ich jedynym celem jest zadowolenie męża. Jednak Songlian jest młoda i piękna, a Chen jest nią zauroczony.

Na początku Songlian jest szczęśliwa w swoim nowym życiu. Ma wszystko, czego mogłaby zapragnąć: piękny dom, bogatego męża i luksusowe życie. Jednak z czasem zaczyna odczuwać, że jest więziona w tym świecie.

Songlian musi rywalizować z innymi żonami o względy męża. Każda z nich jest gotowa na wszystko, by zostać wybraną. Songlian zaczyna stosować coraz bardziej wyrafinowane metody, by przyciągnąć uwagę Chena.

Konkurencja między żonami jest coraz bardziej zacięta. Songlian zaczyna tracić kontrolę nad swoim życiem. W końcu jej działania doprowadzają do tragedii.

**Film Zawieście czerwone latarnie to poruszająca opowieść o kobiecej dojrzałości i poszukiwaniu miłości. To także obraz patriarchalnego społeczeństwa, w którym kobiety są traktowane jak przedmioty.

Charaktery i relacje między bohaterami

Songlian to główna bohaterka filmu. Jest młodą, piękną i inteligentną dziewczyną. Po śmierci ojca jest zmuszona poślubić Chen Zuoqiana, głowę wpływowej rodziny. Songlian początkowo jest szczęśliwa w swoim nowym życiu, jednak z czasem zaczyna odczuwać, że jest więziona w tym świecie.

Chen Zuoqian to głowa rodziny. Jest bogatym i wpływowym mężczyzną. Chen jest zauroczony Songlian, jednak nie jest w stanie zapewnić jej szczęścia.

Zongdie to pierwsza żona Chena. Jest doświadczoną kobietą, która doskonale zna zasady panujące w domu męża. Zongdie jest zazdrosna o Songlian, jednak stara się zachować spokój.

Meichun to druga żona Chena. Jest młoda i piękna, jednak jest również bardzo naiwna. Meichun jest zakochana w Chenie i wierzy, że ich miłość jest prawdziwa.

Fengjie to trzecia żona Chena. Jest tajemniczą i nieprzewidywalną kobietą. Fengjie jest gotowa na wszystko, by zdobyć miłość Chena.

Relacje między żonami są bardzo złożone. Każda z nich rywalizuje o względy męża. Songlian początkowo jest przyjazna z Zongdie, jednak z czasem ich relacja się komplikuje. Meichun i Fengjie są rywalkami, a ich rywalizacja prowadzi do tragedii.

Symbolika

Czerwone latarnie to symbol władzy i statusu. Każdej nocy przed domem wybranej przez Chena żony zapalana jest czerwona latarnia. Latarnia oznacza, że ta kobieta jest najbliższa mężowi i ma największe szanse na jego względy.

Dom to symbol więzienia. Songlian i inne żony są uwięzione w tym świecie, w którym nie mają możliwości decydowania o swoim życiu.

Woda to symbol oczyszczenia. W filmie często pojawiają się sceny, w których bohaterowie kąpią się w wodzie. Woda symbolizuje oczyszczenie z przeszłości i rozpoczęcie nowego życia.

Ocena

Zawieście czerwone latarnie to film, który porusza ważne tematy, takie jak kobieca dojrzałość, poszukiwanie miłości i patriarchalne społeczeństwo. Film jest pięknie zrealizowany i poruszający.

Zawieście czerwone latarnie (chiń. 大紅燈籠高高掛, pinyin: Dà hóng deng lóng gāo gāo guà) to chiński film dramatyczny z 1991 roku w reżyserii Zhanga Yimou. Film jest adaptacją powieści Żony i konkubiny Su Tonga z 1990 roku. Film opowiada historię czterech żon bogatego chińskiego feudała, które żyją w jego domu w latach 20. XX wieku.

Film rozpoczyna się od przybycia do domu feudała nowej żony, Song Lian. Lian jest młodą i piękną kobietą, która szybko zdobywa przychylność pana domu. Jej pozycja w domu jest jednak zagrożona przez obecność trzech innych żon: Shuzhen, Meishan i Xiangxiang.

Shuzhen jest najstarszą żoną feudała. Jest ona silną i niezależną kobietą, która nie akceptuje poniżającego statusu kobiety w tradycyjnym społeczeństwie chińskim. Meishan jest drugą żoną feudała. Jest ona młodą i naiwną kobietą, która jest łatwo manipulowana przez męża. Xiangxiang jest najmłodszą żoną feudała. Jest ona piękną i słabą kobietą, która jest całkowicie uzależniona od męża.

Lian, Shuzhen, Meishan i Xiangxiang są ze sobą połączone więzami rywalizacji, zazdrości i nienawiści. Ich życie jest pełne dramatycznych wydarzeń, takich jak śmierć dziecka, romanse i zdrady.

Film Zawieście czerwone latarnie jest pięknym i poruszającym obrazem życia kobiet w tradycyjnym społeczeństwie chińskim. Film jest pełen symboliki i metafor. Czerwone latarnie, które są zawieszane w domu feudała, symbolizują pozycję kobiet w tym społeczeństwie. Są one symbolem władzy i kontroli mężczyzn nad kobietami.

Film został doceniony przez krytyków i publiczność. Otrzymał wiele nagród, w tym nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

Osiągnięcia filmowe

  • Nagroda BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego (1992)
  • Nagroda Srebrnego Lwa dla najlepszego reżysera na MFF w Wenecji (1991)
  • Nagroda Hundred Flowers dla najlepszej aktorki dla Gong Li (1992)
  • Nagroda NSFC dla najlepszych zdjęć (1991)
  • Nagroda David di Donatello dla najlepszego filmu spoza Unii Europejskiej (1992)

Główna obsada

  • Gong Li jako Song Lian

  • Ding Weimin jako Pan domu

  • Cao Zhengyin jako Shuzhen

  • Jingwu Ma jako Meishan

  • He Saifei jako Xiangxiang

Analiza filmu

Film Zawieście czerwone latarnie można interpretować na wiele sposobów. Można go odczytywać jako realistyczny obraz życia kobiet w tradycyjnym społeczeństwie chińskim. Można go również interpretować jako metaforę relacji między mężczyznami a kobietami.

Film ukazuje, jak kobiety są ograniczane przez tradycję i kulturę. Są one pozbawione wolności i praw. Są traktowane jako własność mężczyzn.

Film pokazuje również, jak kobiety są ze sobą połączone więzami rywalizacji, zazdrości i nienawiści. Ich życie jest pełne dramatycznych wydarzeń, które wynikają z ich skomplikowanych relacji.

Wpływ filmu

Film Zawieście czerwone latarnie miał duży wpływ na chińskie kino. Był to jeden z pierwszych chińskich filmów, który został doceniony przez międzynarodową krytykę i publiczność. Film przyczynił się do promocji chińskiego kina na świecie.

Film jest również uważany za jeden z najważniejszych filmów w reżyserii Zhanga Yimou. Jest to film, który pokazuje jego talent jako reżysera i jego wrażliwość na ludzkie emocje.

Zawieście czerwone latarnie / Da hong deng long gao gao gua (1991) to film chiński w reżyserii Zhanga Yimou, oparty na powieści „Żony i konkubiny” Su Tonga. Akcja filmu rozgrywa się w latach 20. XX wieku w domu bogatego feudała, który posiada cztery żony.

Główne bohaterki filmu to:

  • Songlian (Gong Li) - młoda i piękna kobieta, która zostaje czwartą żoną feudała. Jest pełna nadziei na szczęśliwe życie, ale szybko okazuje się, że jej pozycja jest bardzo krucha.

  • Meishan (Cao Zhengyin) - druga żona feudała, która jest najlepsza z nich wszystkich. Jest inteligentna, przebiegła i potrafi manipulować mężem.

  • Fengjie (He Saifei) - trzecia żona feudała, która jest młoda i pełna nadziei. Jest najbardziej naiwna ze wszystkich żon.

  • Zhaodi (Jingwu Ma) - pierwsza żona feudała, która jest najstarsza i najbardziej doświadczona. Jest również najbardziej zgorzkniała i cyniczna.

Film opowiada o życiu tych kobiet w domu feudała. Są one traktowane jak własność męża, który może je wymieniać lub odsyłać w dowolnym momencie.

**Film rozpoczyna się od przybycia Songlian do domu feudała. Jest ona pełna nadziei na szczęśliwe życie, ale szybko okazuje się, że jej pozycja jest bardzo krucha. **

**Meishan, druga żona feudała, jest inteligentna i przebiegła. Wie, jak manipulować mężem, aby zdobyć jego względy. Fengjie, trzecia żona feudała, jest młoda i pełna nadziei. Jest najbardziej naiwna ze wszystkich żon i łatwo da się manipulować. **

Zhaodi, pierwsza żona feudała, jest najstarsza i najbardziej doświadczona. Jest również najbardziej zgorzkniała i cyniczna. Wie, że jej pozycja jest najsłabsza i że w każdej chwili może zostać odsunięta.

Songlian szybko staje się obiektem rywalizacji między trzema starszymi żonami. Meishan chce ją odsunąć, aby zająć jej miejsce. Fengjie jest zauroczona nią i chce być jej przyjaciółką. Zhaodi jest zgorzkniała i chce ją zniszczyć.

Film jest pełnym namiętności i dramatu opowieścią o życiu kobiet w patriarchalnym społeczeństwie. Jest to również metafora zniewolenia i walki o przetrwanie.

Film został nakręcony w tradycyjnym chińskim stylu. Jest to piękna opowieść o miłości, zazdrości i zemście.

Film został doceniony przez krytyków i zdobył wiele nagród, w tym Srebrnego Lwa na festiwalu w Wenecji.

Oto niektóre z recenzji filmu:

  • Roger Ebert z Chicago Sun-Times napisał: „To jest piękny, smutny i poruszający film o miłości, zazdrości i przetrwaniu”.
  • Peter Travers z Rolling Stone napisał: „To jest film, który zapada w pamięć”.
  • Janet Maslin z The New York Times napisała: „To jest film, który trzeba zobaczyć”.

Film „Zawieście czerwone latarnie” to arcydzieło chińskiego kina. Jest to piękna i poruszająca opowieść o miłości, zazdrości i przetrwaniu.

Aktor Postać
Song Lian
Mei Shan, trzecia konkubina
Mistrz Chen Zuo Qian
Zhuo Yun, druga konkubina
Chen Bai Shun, gospodarz
Yu Ru, pierwsza konkubina
Matka Song Lian
Stara służąca
Dr Gao
Fei Pu
Yan'er
Frau Hilda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *