Wielkie oczy / Big Eyes (2014)

Film

Czas trwania: 1 godz. 45 min.

Opis

„Wielkie Oczy” to film, który rzuca światło na fascynującą historię malarki Margaret Keane, ukazującą w nim dynamiczną walkę o tożsamość, uznanie i wyzwolenie spod uciążliwego jarzma despotycznego małżeńskiego związku. Ten obraz, zrealizowany przez jednego z wybitnych wizjonerów kina współczesnego, Tima Burtona, składa hołd nie tylko sztuce, ale również sile ludzkiej determinacji.

W latach sześćdziesiątych XX wieku, w czasach, gdy świat podziwiał intrygujące portrety dzieci i kobiet o tajemniczych, pociągających oczach, Walter Keane, ambitny malarz (Christoph Waltz), zdobywał serca widzów swoimi dziełami. Przełamując konwencje sztuki, zyskał ogromny sukces artystyczny, ale jak się okazuje, ten triumf ma mroczną stronę.

W filmie poznajemy prawdziwą geniusz malarski ukryty w cieniu – Margaret Keane (Amy Adams). Jej fascynujące obrazy, przedstawiające porzucone dzieci o „Wielkich Oczach”, stają się ikoną epoki. Jednak to nie ona cieszy się z uznania świata sztuki. Jej mąż, Walter, przedstawiany jako niezwykle ambitny i zdolny artysta, bezwzględnie przypisuje sobie autorstwo tych dzieł, oszukując całą społeczność artystyczną i światowy rynek sztuki.

Burton ukazuje pełną dramatyzmu historię tego małżeństwa, gdzie kreatywność i geniusz Margaret zostają zakneblowane przez despotycznego małżonka. Amy Adams wciela się w rolę bohaterki z determinacją i siłą, jakie są potrzebne do zmierzenia się z patriarchalnym społeczeństwem lat sześćdziesiątych, gdzie kobieta często pozostawała w cieniu męża. Christoph Waltz natomiast w mistrzowski sposób odgrywa rolę bezwzględnego oszusta, którego ambicje zdają się nie mieć granic.

Film nie tylko ukazuje skomplikowane relacje między małżonkami, ale również rzuca refleksyjne spojrzenie na mechanizmy władzy i manipulacji w świecie sztuki. Wielowątkowa fabuła przenika się z metaforami artystycznego tworzenia, gdzie prawdziwy talent zostaje przyćmiony przez chciwość i pychę. Burton wplata w narrację również elementy surrealizmu, co podkreśla jego unikalne spojrzenie na świat sztuki i ludzkiej psychiki.

„Wielkie Oczy” to nie tylko opowieść o walce o własną tożsamość artystyczną, ale także o emancypacji kobiety w sztuce i społeczeństwie. Margaret Keane staje się symbolem kobiecej siły i determinacji, która nie ulega presji patriarchalnych norm. Jej historia to również przypomnienie o tym, jak łatwo może dojść do zohydzenia prawdziwego talentu przez manipulacje i fałszywe ego.

Burton z wdziękiem balansuje między momentami dramatycznymi a subtelnym humorem, co nadaje filmowi charakterystyczny ton. Klimat lat sześćdziesiątych został doskonale oddany poprzez staranne rekonstrukcje kostiumów i scenografii. Muzyka, jak zawsze w filmach Burtona, pełni istotną rolę, tworząc niepowtarzalną atmosferę.

Niezwykle ważnym elementem filmu jest również dygresyjne spojrzenie na świat sztuki, gdzie prawda i autentyczność dzieła stają w opozycji do pustego chwytania za sławę i zysk. Burton nie unika krytyki instytucji artystycznych, ukazując je jako arenę, w której talent może być łatwo zohydzony przez machinacje i kłamstwa.

„Wielkie Oczy” to nie tylko opowieść o malarstwie i artystycznej pasji, ale również o ludzkich tragediach, które skrywają się za fasadą triumfu. Film ten skłania do refleksji nad ceną sukcesu i ceną, jaką płaci się za utrzymanie własnej integralności w świecie, gdzie pozory często przewyższają prawdę. Tim Burton, zawsze zafascynowany światem marzeń i tajemnic, tym razem przenosi nas w świat zmysłowej sztuki i walki o indywidualność. „Wielkie Oczy” to obraz, który wciąga widza nie tylko swoją wizualną estetyką, ale także głębokim przesłaniem, które długo pozostaje w pamięci.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Tim Burton
scenariusz Scott Alexander, Larry Karaszewski
gatunek Biograficzny, Dramat
produkcja USA
premiera 25 grudnia 2014 (Światowa) 2 stycznia 2015 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $27 229 444 na świecie$14 482 031 w USA$12 747 413 poza USA
budżet $10 000 000
dystrybucja Forum Film Poland
studio Weinstein Company, The (przedstawia) / Electric City Entertainment / Silverwood Films /
tytuł oryg. Big Eyes
inne tytuły Big Eyes (I) USA Big Eyes Nowa Zelandia Big Eyes Australia Big Eyes Szwajcaria
"Wielkie oczy" to film oparty na prawdziwej historii malarki Margaret Keane w reżyserii jednego z największych wizjonerów współczesnego kina – Tima Burtona ("Alicja w krainie czarów", "Mroczne cienie"). W rolach głównych występują nominowana do Oscara Amy Adams ("American Hustle") oraz zdobywca Oscara Christoph Waltz ("Django"). "Wielkie oczy" to jeden z najpoważniejszych kandydatów do Nagród Akademii w 2015 r. W latach sześćdziesiątych XX wieku świat zachwyca się intrygującymi portretami kobiet i dzieci o tajemniczych, wielkich oczach. Autorstwo obrazów przypisuje sobie niezwykle ambitny Walter Keane. Jednak za genialnymi pracami stoi żyjąca w jego cieniu żona Margaret. Kobieta walczy o prawdę, uznanie i wyzwolenie się spod wpływu bezwzględnego despoty oraz z roli, którą narzuca jej społeczeństwo.
Malarz Walter Keane (Waltz) rewolucjonizuje na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku sztuki plastyczne, odnosząc wielki artystyczny sukces, dzięki enigmatycznym wizerunkom porzuconych dzieci o wielkich oczach. Szokująca prawda wychodzi na jaw jakiś czas później. Otóż autorką intrygujących prac jest nie Keane, lecz jego żona Margaret (Amy Adams), a wzięty artysta jest oszustem, któremu udało się omamić cały świat.
Film oparty na prawdziwej historii z lat 60. XX wieku. Malarz Walter Keane odnosi światowy sukces, dzięki swoim wyjątkowym obrazom, przedstawiającym dzieci i kobiety z wielkimi oczami. Jednak to nie on jest prawdziwym autorem dzieł, a jego żona Margaret. Kobieta postanawia walczyć o siebie, prawdę i wyzwolenie od męża.
Aktor Postać
Margaret Keane
Walter Keane
Kolekcjonerka autografów
Prawnik Margaret
Cal Tjader
Prawnik Gannett
Prawnik Gannett
Pomocnik sądowy
Głodna klientka
Hipster
Hipsterka
Wstawiona kobieta
Wstawiony mężczyzna
Ksiądz
Mężczyzna w łazience
Plotkująca kobieta
Plotkująca kobieta
Wścibski koleś w galerii
Główny kelner Henri
Asystentka w galerii
Odwiedzająca galerię
Hipiska
Świadkowa Jehowy
Świadkowa Jehowy
Studentka
Studentka
Seksowna dziewczyna
Wczesny kupujący
Porządna kobieta
Porządna kobieta
Dick Nolan
Dee-Ann
Ruben
John Canaday
Enrico Banducci
Młoda Jane
Starsza Jane
Sędzia
Lily
Dino Olivetti
Dziewczyna Olivettiego
Dziewczyna Olivettiego
Szef w fabryce
Tata na pokazie artystycznym
Chłopak na pokazie artystycznym
Facet od nieruchomości
Kochanka
Porządna kobieta
Porządna kobieta
Porządna kobieta
Odwiedzająca galerię
Gospodarz programu telewizyjnego
Fanka
Fan
Snobistyczny artysta
Snobistyczny artysta
Bogaty mężczyzna
Lider miejski
Obeznany mężczyzna w Nowym Jorku
Mężczyzna z towarzystwa
Mężczyzna z towarzystwa
Pani Teasdale
DJ radiowy
Reporter
Reporter
Adwokat Gannett
Prezenter Art Today
Przyjaciel nastoletniej Jane
Bitnik rowerzysta
Fotograf
Bitnik
Pieszy
Bitnik
Szkicujący artysta na sali sądowej
Klient galerii sztuki
Pieszy
Bitnik rowerzysta
Klientka w barze
Pieszy
Inwestor
Kelner w kawiarni
Bitnik
Klient na wystawie sztuki
Bitnik
Klientka baru w Flirty Royal Hawaiian
Artysta w galerii sztuki
Klient na plaży i w hotelu
Bitnik
Muzyk
Bitnik
Facet na scenie w kawiarni
Klient baru
Sekretarka Canadaya w NY Times
Bitnik
Zwolennik
Mieszkanka San Francisco
Hipster klient w restauracji
Klientka w North Beach
Klient w North Beach
Klientka galerii sztuki
Azjatka
Bitnik
Mechanik
Bitnik
Klient bistro / Odwiedzający galerię
Klientka galerii sztuki / Przechodzień
Stara dama w parku
Mężczyzna patrzący na obraz
Piesza
Bitnik
Gość na gali / Przechodzień

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *