Szatańskie tango / Sátántangó (1994)
Film
Czas trwania: 7 godz. 19 min.
Opis
Tytuł filmu „Szatańskie tango” (ang. „Sátántangó”), wyreżyserowanego przez utalentowanego Bélę Tarra w 1994 roku, zaprowadzi widza w podróż do zapadającego się kołchozu na węgierskiej Nizinie. To opus magnum Tarra, mistrza kina, który eksploruje głębokie obszary ludzkiej duszy, ukazując melancholię i bezsilność jednostek w obliczu postkomunistycznej rzeczywistości.
Akcja filmu rozwija się na odludziu, gdzie czas jakby się zatrzymał, a mieszkańcy prowadzą życie pełne monotonii i samotności. Wioska, odcięta od świata, staje się metaforą dla zdegradowanej wspólnoty, która tkwi w martwym punkcie historii. Bez złudzeń co do swojej sytuacji, ludzie tego opuszczonego miejsca szukają ucieczki w marzeniach, które pomagają im przetrwać codzienność.
W tle króluje postać tajemniczego bywalca, byłego współpracownika, którego mieszkańcy uznawali za zmarłego. Jego niespodziewane pojawienie się stawia przed nimi pytania o naturę rzeczywistości, zanurzając ich w wir emocji i niepewności. Czyż to nie on miał być Zbawicielem, na którego wszyscy czekali? Jego niespodziewany powrót staje się punktem zwrotnym dla całej społeczności, podsycając nadzieję na lepsze jutro.
W miarę jak historia rozwija się, Tarra ukazuje złożoność ludzkiej psychiki i potrzebę wiary w coś ponad materialną rzeczywistość. Mieszkańcy wioski, mimo wewnętrznych konfliktów i podziałów, zjednoczeni są w pragnieniu Zbawiciela, który miałby oczyścić ich grzeszną egzystencję. Opowieść ta staje się metaforą dla ogólnoludzkich tęsknot, które kierują naszymi działaniami w obliczu trudności i beznadziejności.
Narracja Bély Tarra w „Szatańskim tang” przypomina misternie układane puzzle, gdzie każda scena i dialog są jak kawałek większej układanki. Reżyser posługuje się precyzyjnymi, czasem wręcz hipnotyzującymi ujęciami, które przenoszą widza do dusznej atmosfery wioski. Długie, nieprzerwane sekwencje filmowe stanowią znak rozpoznawczy Tarra, pozwalając publiczności zanurzyć się głęboko w opowieść i doświadczyć jej w pełni.
W „Szatańskim tang” Béla Tarr wykorzystuje również symboliczną formę tańca jako narzędzia do wyrażenia ludzkich losów. Tango, znane z ekspresji uczuć i zawiłych relacji, staje się metaforą życia, które nieustannie toczy się naprzód, choć czasem zatacza kręgi. Tańcujący mieszkańcy wioski ilustrują nie tylko ich codzienne zmagania, ale także wspólną podróż ku nadziei, nawet gdy świat wokół nich rozpada się.
Głównym tematem filmu jest pytanie o sens egzystencji i poszukiwanie znaczenia w świecie pozbawionym perspektyw. Béla Tarr w „Szatańskim tang” nie daje łatwych odpowiedzi. Raczej prowokuje widza do refleksji nad kondycją ludzką, ukazując zarówno piękno, jak i brzydotę życia. Jego arcydzieło to głęboka medytacja nad kondycją ludzką, przedstawiona w formie hipnotyzującego, długometrażowego tańca przez mroczne obszary ludzkiej duszy.