Śmierć i dziewczyna / Death and the Maiden (1994)

Film

Czas trwania: 1 godz. 43 min.

Opis

Film „Śmierć i dziewczyna” to mroczny thriller psychologiczny, którego akcja rozgrywa się w ustronnej hacjendzie w Ameryce Południowej. Reżyserem tego niezwykle intensywnego obrazu jest uznany twórca Roman Polański, a główne role grają Sigourney Weaver jako Paulina Escobar, Stuart Wilson jako Gerardo, i Ben Kingsley w roli tajemniczego gościa.

Paulina Escobar, była działaczka nielegalnej partii opozycyjnej, mieszka wraz z mężem Gerardo na odosobnionej hacjendzie. Jej przeszłość jest naznaczona okrutnymi torturami, którym poddawana była przez doktora Roberto Mirandę, przedstawiciela dawnego reżimu. Gdy Gerardo przyprowadza do domu nieznajomego gościa, Paulina słyszy jego głos i natychmiast rozpoznaje w nim swojego oprawcę sprzed lat. To chwila, w której budzą się dawne demony i narasta pragnienie zemsty.

Film rozpoczyna się od momentu, gdy Gerardo pojawia się w domu z tajemniczym towarzyszem, którego głos natychmiastowo trafia do uszu Pauliny. To dla niej powrót do traumatycznej przeszłości, do czasów, gdy była więziona i poddawana bestialskim torturom. Nieznajomy staje się kluczem do zakopanych bolesnych wspomnień, a dla Pauliny momentem decydującym o konieczności zemsty.

Paulina, wyczulona na dźwięki i głosy, rozpoznaje w przywiezionym przez męża gościu swojego dawnego oprawcę, doktora Mirandę. To dla niej szokujące odkrycie, które stawia ją przed dylematem: czy zemścić się na człowieku, który był sprawcą jej cierpień? Wybór staje się trudny, a atmosfera w filmie nasycona jest klaustrofobią, co dodatkowo podkreśla napięcie emocjonalne bohaterki.

Historia rozwija się w tempie gęstniejącej atmosfery klaustrofobii. Paulina, kobieta uwikłana w tragiczne wydarzenia przeszłości, musi zmierzyć się z własnymi demonami. Gdy jej mąż przyprowadza do domu gościa, jej życie staje na głowie. Głos nieznajomego wprawia ją w stan szoku, a rozpoznanie w nim oprawcy z przeszłości stawia przed nią moralny dylemat.

Film skupia się na psychologicznej podróży Pauliny Escobar, której życie wywraca się do góry nogami w wyniku pojedynczego dźwięku. Z jednej strony stoi pragnienie zemsty na oprawcy, który okrutnie ją traktował, z drugiej – wątpliwości, czy taka zemsta przyniesie jej spokój. Wraz z narastającym napięciem, widzowie są świadkami wewnętrznej walki bohaterki, która musi zmierzyć się ze swoimi najgłębszymi lękami i traumami.

Paulina Escobar, w oczekiwaniu na powrót męża, staje twarzą w twarz z przeszłością, której chciałaby uniknąć. Gdy Gerardo przyprowadza do domu tajemniczego gościa, Paulina rozpoznaje w nim swojego oprawcę, doktora Mirandę. To spotkanie z przeszłością stawia bohaterkę w dramatycznej sytuacji, gdzie musi podjąć decyzję, czy pogrążyć się w spirali zemsty czy też znaleźć inne wyjście z tej skomplikowanej sytuacji.

W filmie „Śmierć i dziewczyna” Polański nie tylko eksploruje psychikę głównej bohaterki, ale również analizuje wpływ totalitarnej władzy na jednostkowe losy. Paulina, jako symbol ofiar reżimu, staje w obliczu moralnego konfliktu, który skonfrontuje ją z jej oprawcą sprzed lat. To nie tylko historia zemsty, ale także głębokiej introspekcji i próby zrozumienia własnych uczuć.

W obliczu gęstniejącej atmosfery klaustrofobii i narastającego napięcia, film ukazuje, jak przeszłość może nagle powrócić, burząc dotychczasowe życie bohaterki. Paulina, zmagająca się z traumatycznymi wspomnieniami, musi podjąć trudną decyzję dotyczącą swojej przeszłości. Polański wnikliwie analizuje psychologię postaci, eksponując wewnętrzny konflikt między pragnieniem zemsty a potrzebą przezwyciężenia traumy.

W filmie odnajdujemy motyw zemsty, który stanowi jedno z głównych napięć narracyjnych. Paulina, będąc ofiarą okrutnych tortur, postanawia skonfrontować się ze swoim oprawcą. Jednakże, w miarę jak historia się rozwija, pojawiają się wątpliwości co do słuszności takiego działania. Polański zręcznie prowadzi widza przez labirynt moralnych dylematów, stawiając pytanie o granice sprawiedliwości i zemsty.

Obraz Romana Polańskiego jest nie tylko thrillerem psychologicznym, lecz także głęboką analizą natury władzy i konsekwencji działań totalitarnych reżimów. Przeszłość bohaterki splata się z teraźniejszością, tworząc niebezpieczny koktajl emocji

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Roman Polański
scenariusz Rafael Yglesias, Ariel Dorfman
gatunek Dramat, Psychologiczny, Thriller
produkcja Francja, Wielka Brytania
premiera 23 grudnia 1994 (Światowa) 12 maja 1995 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $3 103 716 w USA
budżet $12 000 000
na podstawie Ariel Dorfman (sztuka)
studio Canal+ (współudział) / Capitol Films / Channel Four Films (współudział) /
tytuł oryg. Death and the Maiden
Paulina Escobar (Sigourney Weaver) mieszka wraz z mężem Gerardo (Stuart Wilson) w jednym z krajów Ameryki Południowej. Nigdy nie otrząsnęła się z tortur, jakim poddawana była w więzieniu przez okrutnego doktora Roberto Mirandy. Pewnej deszczowej nocy Gerardo zabiera do domu tajemniczego gościa (Ben Kingsley). Paulina, słysząc głos nieznajomego, rozpoznaje w nim swego dawnego oprawcę i postanawia zemścić się.
Kobieta więziona kiedyś przez południowoamerykańską juntę, w człowieku, który podczas burzy sprowadza do domu mąż, rozpoznaje swojego oprawcę. Nadchodzi pora zemsty na prześladowcy. Który zgwałcił ją czternaście razy. Ale wątpliwości narastają wraz z gęstniejącą atmosferą klaustrofobii
Paulina Escobar, żona prawnika - przewodniczącego komisji prowadzącej śledztwo w sprawie zbrodni poprzedniego rządu - czeka na powrót męża w rodzinnej, położonej na uboczu hacjendzie. Gdy Gerardo pojawia się niebawem w towarzystwie mężczyzny, ona rozpoznaje w nim dawnego oprawcę. Przed kilkoma laty Roberto Miranda przesłuchiwał ją, torturując i gwałcąc. Chęć zemsty wydaje się silniejsza od zdrowego rozsądku
Ameryka Południowa. Paulina Escobar (Sigourney Weaver) mieszka wraz z mężem w ustronnej hacjendzie. Kobietę, byłą opozycjonistkę, prześladują wspomnienia okrutnych tortur, jakim była poddawana w wiezieniu przez okrutnego doktora Roberta Mirandę (Ben Kingsley). Mąż Pauliny, prawnik Gerardo (Stuart Wilson), pewnej deszczowej nocy przyprowadza do domu gościa. Paulina, słysząc głos nieznajomego, rozpoznaje w nim swego dawnego oprawcę. Postanawia się zemścić.
Paulina (Sigourney Weaver) czeka na swojego męża Gerardo (Stuart Wilson) z kolacją. W czasach rządów wojskowej junty kobieta była działaczką nielegalnej partii opozycyjnej. Schwytana przez tajną policję była okrutnie torturowana. Teraz, gdy władza się zmieniła, Gerardo ma stanąć na czele komisji badającej gwałcenie praw człowieka w tamtym okresie. Wreszcie mężczyzna przyjeżdża. Przyprowadza też niespodziewanego gościa - tajemniczego doktora Mirandę (Ben Kingsley). Kobieta doznaje szoku: jest przekonana, że to były reżimowy funkcjonariusz, który przed laty torturował ją i gwałcił. Problem w tym, że zna tylko jego głos, ponieważ w czasie tortur oprawca zawiązywał jej oczy...
Piękna i elegancka, lecz nieszczęśliwa Paulina (Sigourney Weaver) rozpoznaje w mężczyźnie będącym gościem jej męża, doktora który wiele lat temu zgwałcił ją i torturował. W odwecie więzi go i organizuje fikcyjny proces, zmuszając męża do odegrania roli obrońcy. Film Romana Polańskiego penetruje mroczne obszary duszy Pauliny, w przerażający sposób ukazując niszczycielską naturę absolutnej władzy.
Aktor Postać
Paulina Escobar
Dr Roberto Miranda
Gerardo Escobar
Żona dra Mirandy
Syn dra Mirandy
Syn dra Mirandy
Członek kwartetu smyczkowego
Członek kwartetu smyczkowego
Członek kwartetu smyczkowego
Członek kwartetu smyczkowego
Manager kwartetu smyczkowego
Elena Galvin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *