Osiem i pół / 8 1/2 (1963)
Film
Czas trwania: 2 godz. 18 min.
Opis
Osiem i pół (1963) to czarno-biały włoski film psychologiczny w reżyserii Federico Felliniego, z Marcello Mastroiannim w roli głównej. Film opowiada o reżyserze Guido Anselmim, który przeżywa kryzys twórczy. Choć cała produkcja jego dziewiątego filmu jest już przygotowana, brakuje mu pomysłu na fabułę.
Film rozpoczyna się sceną symboliczną, w której Guido jest uwięziony we własnym samochodzie, stojącym w ulicznym korku. Nie może wydostać się ani przez drzwi, ani przez okno. Wokół niego są obcy ludzie, którzy bezczynnie obserwują jego poczynania. Scena ta ukazuje bezradność i zagubienie bohatera, który nie potrafi znaleźć drogi wyjścia z sytuacji, w jakiej się znalazł.
Guido to reżyser o wielkich ambicjach, który pragnie stworzyć dzieło, które zachwyci publiczność. Jednakże jego kryzys twórczy jest tak głęboki, że nie jest w stanie wymyślić nawet prostego pomysłu. W swoich poszukiwaniach inspiracji Guido sięga do wspomnień z dzieciństwa, do swoich poprzednich filmów, a nawet do snów. Jednakże wszystkie te próby kończą się fiaskiem.
W filmie pojawia się wiele postaci, które reprezentują różne aspekty osobowości Guido. Jego żona Luisa symbolizuje jego odpowiedzialność i przywiązanie do tradycji. Kochanka Carla symbolizuje jego żądze i bunt wobec konwenansów. A jego matka symbolizuje jego dzieciństwo i niewinność.
Osiem i pół to film o kryzysie twórczym, ale także o kryzysie wieku średniego. Guido jest człowiekiem, który osiągnął sukces zawodowy, ale jest nieszczęśliwy w życiu osobistym. Nie potrafi znaleźć harmonii między swoimi ambicjami a potrzebami serca.
Film jest utrzymany w surrealistycznym stylu, który jest charakterystyczny dla twórczości Felliniego. Rzeczywistość przeplata się z marzeniami, a przeszłość z teraźniejszością. Dzięki temu film jest nie tylko refleksją nad kryzysem twórczym, ale także opowieścią o ludzkiej naturze i o paradoksach życia.
Analiza filmu
Motyw kryzysu twórczego
Kryzys twórczy to jeden z najważniejszych tematów filmu. Guido jest reżyserem, który ma wielkie ambicje, ale nie potrafi znaleźć pomysłu na swój dziewiąty film. Jest to sytuacja, która wywołuje u niego poczucie bezradności i zagubienia.
Kryzys twórczy może być spowodowany wieloma czynnikami. Może być wynikiem wyczerpania artysty, który stworzył już wiele dzieł i nie ma już nowych pomysłów. Może być również spowodowany presją otoczenia, które oczekuje od artysty kolejnych sukcesów.
Motyw kryzysu wieku średniego
Kryzys wieku średniego to drugi ważny temat filmu. Guido jest w wieku, w którym zaczyna zastanawiać się nad sensem swojego życia. Jest nieszczęśliwy w życiu osobistym, a jego kariera zawodowa nie przynosi mu satysfakcji.
Kryzys wieku średniego to naturalny etap w życiu człowieka. Jest to czas, w którym dokonuje się bilansu dotychczasowego życia i szuka się nowych celów.
Motyw surrealizmu
Film jest utrzymany w surrealistycznym stylu, który jest charakterystyczny dla twórczości Felliniego. Rzeczywistość przeplata się z marzeniami, a przeszłość z teraźniejszością. Dzięki temu film jest nie tylko refleksją nad kryzysem twórczym i kryzysem wieku średniego, ale także opowieścią o ludzkiej naturze i o paradoksach życia.
Ocena filmu
Osiem i pół to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Jest to dzieło o głębokim przesłaniu, które porusza uniwersalne tematy. Film jest również wybitnym przykładem surrealistycznego kina.
Film został doceniony przez krytyków i widzów. Otrzymał dwie nagrody Oscara: za najlepszy film nieanglojęzyczny i za najlepsze kostiumy. Był również nominowany do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes.
Podsumowanie
Osiem i pół to film, który warto obejrzeć. Jest to dzieło, które porusza, inspiruje i zmusza do refleksji.