Osiem i pół / 8 1/2 (1963)

Film

Czas trwania: 2 godz. 18 min.

Opis

Osiem i pół (1963) to czarno-biały włoski film psychologiczny w reżyserii Federico Felliniego, z Marcello Mastroiannim w roli głównej. Film opowiada o reżyserze Guido Anselmim, który przeżywa kryzys twórczy. Choć cała produkcja jego dziewiątego filmu jest już przygotowana, brakuje mu pomysłu na fabułę.

Film rozpoczyna się sceną symboliczną, w której Guido jest uwięziony we własnym samochodzie, stojącym w ulicznym korku. Nie może wydostać się ani przez drzwi, ani przez okno. Wokół niego są obcy ludzie, którzy bezczynnie obserwują jego poczynania. Scena ta ukazuje bezradność i zagubienie bohatera, który nie potrafi znaleźć drogi wyjścia z sytuacji, w jakiej się znalazł.

Guido to reżyser o wielkich ambicjach, który pragnie stworzyć dzieło, które zachwyci publiczność. Jednakże jego kryzys twórczy jest tak głęboki, że nie jest w stanie wymyślić nawet prostego pomysłu. W swoich poszukiwaniach inspiracji Guido sięga do wspomnień z dzieciństwa, do swoich poprzednich filmów, a nawet do snów. Jednakże wszystkie te próby kończą się fiaskiem.

W filmie pojawia się wiele postaci, które reprezentują różne aspekty osobowości Guido. Jego żona Luisa symbolizuje jego odpowiedzialność i przywiązanie do tradycji. Kochanka Carla symbolizuje jego żądze i bunt wobec konwenansów. A jego matka symbolizuje jego dzieciństwo i niewinność.

Osiem i pół to film o kryzysie twórczym, ale także o kryzysie wieku średniego. Guido jest człowiekiem, który osiągnął sukces zawodowy, ale jest nieszczęśliwy w życiu osobistym. Nie potrafi znaleźć harmonii między swoimi ambicjami a potrzebami serca.

Film jest utrzymany w surrealistycznym stylu, który jest charakterystyczny dla twórczości Felliniego. Rzeczywistość przeplata się z marzeniami, a przeszłość z teraźniejszością. Dzięki temu film jest nie tylko refleksją nad kryzysem twórczym, ale także opowieścią o ludzkiej naturze i o paradoksach życia.

Analiza filmu

Motyw kryzysu twórczego

Kryzys twórczy to jeden z najważniejszych tematów filmu. Guido jest reżyserem, który ma wielkie ambicje, ale nie potrafi znaleźć pomysłu na swój dziewiąty film. Jest to sytuacja, która wywołuje u niego poczucie bezradności i zagubienia.

Kryzys twórczy może być spowodowany wieloma czynnikami. Może być wynikiem wyczerpania artysty, który stworzył już wiele dzieł i nie ma już nowych pomysłów. Może być również spowodowany presją otoczenia, które oczekuje od artysty kolejnych sukcesów.

Motyw kryzysu wieku średniego

Kryzys wieku średniego to drugi ważny temat filmu. Guido jest w wieku, w którym zaczyna zastanawiać się nad sensem swojego życia. Jest nieszczęśliwy w życiu osobistym, a jego kariera zawodowa nie przynosi mu satysfakcji.

Kryzys wieku średniego to naturalny etap w życiu człowieka. Jest to czas, w którym dokonuje się bilansu dotychczasowego życia i szuka się nowych celów.

Motyw surrealizmu

Film jest utrzymany w surrealistycznym stylu, który jest charakterystyczny dla twórczości Felliniego. Rzeczywistość przeplata się z marzeniami, a przeszłość z teraźniejszością. Dzięki temu film jest nie tylko refleksją nad kryzysem twórczym i kryzysem wieku średniego, ale także opowieścią o ludzkiej naturze i o paradoksach życia.

Ocena filmu

Osiem i pół to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Jest to dzieło o głębokim przesłaniu, które porusza uniwersalne tematy. Film jest również wybitnym przykładem surrealistycznego kina.

Film został doceniony przez krytyków i widzów. Otrzymał dwie nagrody Oscara: za najlepszy film nieanglojęzyczny i za najlepsze kostiumy. Był również nominowany do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes.

Podsumowanie

Osiem i pół to film, który warto obejrzeć. Jest to dzieło, które porusza, inspiruje i zmusza do refleksji.

Baner Zlukaj Film

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Federico Fellini
scenariusz Tullio Pinelli, Brunello Rondi
gatunek Dramat
produkcja Włochy, Francja
premiera 1963 (Światowa)
boxoffice $98 760 w USA
na podstawie Federico Fellini (materiały do scenariusza, historia) / Ennio Flaiano (materiały do scenariusza, historia)
studio Cineriz / Francinex
tytuł oryg. 8 1/2
inne tytuły Eight and a Half (alternatywna pisownia) Wielka Brytania Eight and a Half (alternatywna pisownia) USA Federico Fellini's 8 1/2 USA

Osiem i pół (1963) to jeden z najwybitniejszych filmów w historii kina, a zarazem osobiste dzieło Federico Felliniego, które odzwierciedla jego własne doświadczenia kryzysu twórczego. Bohaterem filmu jest reżyser Guido Anselmi (Marcello Mastroianni), który przygotowuje się do realizacji swojego dziewiątego filmu. Jednakże brakuje mu pomysłu na fabułę, a presja czasu i oczekiwań otoczenia zaczynają go przytłaczać.

Film rozpoczyna się symboliczną sceną, w której Guido jest uwięziony w swoim samochodzie, stojącym w ulicznym korku. Nie może wydostać się na zewnątrz, a otaczający go ludzie są całkowicie obojętni na jego sytuację. Scena ta doskonale oddaje uczucie zagubienia i bezsilności, które odczuwa Guido.

W kolejnych scenach Guido wraca do wspomnień z dzieciństwa i młodości. Widzimy go jako małego chłopca, który marzy o zostaniu reżyserem. Widzimy też jego pierwsze kroki w zawodzie, pełne entuzjazmu i fascynacji. Jednakże z czasem Guido zaczyna tracić swoją pasję. Coraz bardziej interesują go materialne dobra i przywileje, które wiążą się z jego pozycją.

Wraz z upływem czasu Guido coraz bardziej oddala się od samego siebie. Coraz bardziej staje się obcym sobie i swojemu otoczeniu. W końcu staje przed wyborem: czy pozostać sobą, czy poddać się oczekiwaniom innych.

Osiem i pół to film wieloznaczny i bogaty w symbolikę. Można go interpretować na wiele sposobów. Można go odczytywać jako osobistą historię Felliniego, ale także jako uniwersalną metaforę kryzysu twórczego i duchowego.

Film zachwyca swoim pięknem wizualnym i niezwykłym stylem. Fellini wykorzystuje w nim szeroką gamę środków artystycznych, takich jak:

  • surrealizm - surrealistyczne sceny i obrazy często pojawiają się w filmie, odzwierciedlając wewnętrzny świat Guido
  • symbolika - symbole i metafory są wszechobecne w filmie, pomagają one zrozumieć jego głęboki sens
  • oniryczna atmosfera - film ma oniryczny, senne nastrój, który oddaje stan umysłu Guido

Osiem i pół to film, który nie pozostawia widza obojętnym. To dzieło, które porusza i inspiruje, które skłania do refleksji nad własnym życiem i twórczością.

Oto kilka szczegółowych uwag na temat filmu:

  • Bohater filmu, Guido Anselmi, jest alter ego Felliniego. Reżyser przyznał, że wiele elementów jego biografii zostało przeniesionych do postaci Guido. Podobnie jak Fellini, Guido jest uznanym reżyserem, który zmaga się z kryzysem twórczym.
  • Film jest podzielony na dwie części. Pierwsza część przedstawia realny świat Guido, jego pracę i życie osobiste. Druga część to świat snów i fantazji, w którym Guido odnajduje inspirację.
  • Film jest pełen symboli. Niektóre z nich są oczywiste, jak na przykład scena, w której Guido jest uwięziony w samochodzie. Inne są bardziej subtelne, jak na przykład scena, w której Guido bawi się z małym chłopcem.
  • Film ma oniryczną atmosferę. Fellini wykorzystuje w nim szeroką gamę środków artystycznych, takich jak: surrealistyczne sceny, symbolika i muzyka, aby stworzyć niepowtarzalny, oniryczny nastrój.

Osiem i pół to film, który należy zobaczyć przynajmniej raz w życiu. To dzieło, które zapada w pamięć i porusza na długo.

Aktor Postać
Guido Anselmi
Luisa Anselmi
Carla
Claudia
Rossella
Gloria Morin
Pace, producent
Ojciec Guida
Madeleine, francuska aktorka
Carini, krytyk filmowy
Fascynująca kobieta
Agent Claudii
Modelka
Saraghina
Matka Anselmiego
Guido z czasów szkolnych
Przyjaciel
Kardynał
Dziewczyna producenta
Agent francuskiego aktora
Żona dziennikarza
Agent prasowy Claudii
Przyjaciel
Lekarz z uzdrowiska
Ciotka Guida
Świta kardynała
Klaun
Guido jako dziecko
Przyjaciel Luisy
Dyrektorka szkoły
Księgowy produkcji filmu
Człowiek w samochodzie
Świta kardynała
Kardynał
Przyjaciółka Luisy
Lekarz z uzdrowiska
Conocchia, kierownik produkcji
Mario Mezzabotta
Bruno, sekretarz produkcji
Cesarino, kierownik produkcji
Jacqueline Bonbon
Partner telepatki
Babcia Guida
Przyjaciółka Luisy
Ciotka Guida
Matilde, siostra Luisy
Amerykański dziennikarz
Murzynka
Telepatka
Nadine, gospodyni
Przyjaciółka
Epizod
Epizod
Dziewczyna z małego gospodarstwa
Epizod
Epizod
Epizod
Wielbiciel Louisy
Epizod
Dina, "siostrzenica" Cesarina
Epizod
Epizod
Epizod
Epizod
Stara kobieta z małego gospodarstwa
Epizod
Eva, "siostrzenica" Cesarina
Epizod
Człowiek w kąpieli błotnej
Młody ksiądz
Świecki sekretarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *