O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji (1984)

Film

Czas trwania: 1 godz. 25 min.

Opis

O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji to polski film fantastycznonaukowy z 1984 roku w reżyserii Piotra Szulkina. Jest to trzecia część tetralogii Szulkina, poprzedzona filmami Golem (1979) i Wojna światów – następne stulecie (1981).

Akcja filmu rozgrywa się rok po wojnie jądrowej, która zniszczyła cywilizację. W podziemnym bunkrze schroniło się ośmiuset osób, które oczekują na przybycie cudownej arki, która ma przynieść im ratunek.

Władzę w bunkrze sprawuje ekipa rządząca, która wykorzystuje nadzieję ludzi na uratowanie do utrzymania ich w ryzach. Szefem ekipy jest Soft, cyniczny i bezwzględny człowiek, który nie cofnie się przed niczym, by osiągnąć swój cel.

Wśród ocalałych jest grupa młodych ludzi, którzy nie wierzą w istnienie arki. Prowadzi ich Lodówkowy, buntownik o niepohamowanej fantazji.

Film jest metaforą zniewolenia człowieka przez system. Arkę można interpretować jako symbol nadziei, która może być wykorzystana do manipulacji ludźmi.

Film jest również zapisem stanu umysłów wielu Polaków po wydarzeniach grudnia 1981 roku. Wojna jądrowa to metafora stanu wojennego, a ucieczka do bunkra to metafora bierności i rezygnacji.

Oto bardziej szczegółowy opis filmu:

Akcja filmu rozpoczyna się rok po wojnie jądrowej. Cywilizacja została zniszczona, a światem rządzi chaos i śmierć. W podziemnym bunkrze schroniło się ośmiuset osób, które oczekują na przybycie cudownej arki, która ma przynieść im ratunek.

Władzę w bunkrze sprawuje ekipa rządząca. Szefem ekipy jest Soft, cyniczny i bezwzględny człowiek, który nie cofnie się przed niczym, by osiągnąć swój cel. Soft wykorzystuje nadzieję ludzi na uratowanie do utrzymania ich w ryzach.

Wśród ocalałych jest grupa młodych ludzi, którzy nie wierzą w istnienie arki. Prowadzi ich Lodówkowy, buntownik o niepohamowanej fantazji. Lodówkowy uważa, że ARKA to tylko propaganda, wymyślona przez ekipę rządzącą, aby utrzymać ludzi w ryzach.

Młodzi ludzie buntują się przeciwko ekipie rządzącej. Lodówkowy zamierza uciec z bunkra i sprawdzić, czy ARKA rzeczywiście istnieje.

Soft próbuje powstrzymać buntowników. Wysyła swoich ludzi, aby ich złapali. Dochodzi do walki, w której giną ludzie z obu stron.

Lódkowy ucieka z bunkra. Wyrusza w podróż do nieznanego.

Film kończy się sceną, w której Lodówkowy stoi na szczycie góry. Rozgląda się po pustkowiach i zastanawia się, co przyniesie przyszłość.

Film O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji to dzieło o wielu znaczeniach. Można go interpretować jako metaforę zniewolenia człowieka przez system, ale także jako zapis stanu umysłów wielu Polaków po wydarzeniach grudnia 1981 roku.

Film jest zrealizowany w stylu charakterystycznym dla Piotra Szulkina. Obraz jest mroczny i duszny, a muzyka buduje atmosferę grozy i napięcia.

Film O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji to jedno z najważniejszych dzieł polskiego kina science fiction. Jest to film przewrotny i prowokujący, który nie pozostawia widza obojętnym.

Oto kilka konkretnych przykładów zastosowania synonimów i zmiany szyku zdania w opisie filmu:

  • Zamiast „po wojnie jądrowej” można napisać „rok po wojnie nuklearnej”.
  • Zamiast „ocalali z wojny” można napisać „przeżyły wojnę”.
  • Zamiast „oczekują na ratunek” można napisać „mają nadzieję na ocalenie”.
  • Zamiast „Arka to symbol nadziei” można napisać „Arka jest symbolem nadziei”.
Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Piotr Szulkin
scenariusz Piotr Szulkin
gatunek Dramat, Sci-Fi
produkcja Polska
premiera 28 stycznia 1985 (Światowa i polska premiera kinowa)
studio Zespol Filmowy Perspektywa
tytuł oryg. O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji
inne tytuły O-Bi, O-Ba: The End of Civilization Miedzynarodowe

O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji to polski film fantastycznonaukowy z 1984 roku w reżyserii Piotra Szulkina. Trzecie ogniwo tetralogii składającej się także z filmów Golem (1979), Wojna światów – następne stulecie (1981) oraz Ga, ga. Chwała bohaterom (1986).

Akcja filmu rozgrywa się rok po wojnie jądrowej, która zniszczyła cywilizację. W betonowej budowli, zwanej Arką, schroniło się ośmiuset chorych i głodnych ludzi. Czekają na lądowanie cudownej arki, która przynieść ma im ratunek.

W Arkę wierzy większość ocalonych, ale są też tacy, którzy uważają, że to tylko propaganda rządu. Do tej grupy należą m.in. Soft, były inżynier, oraz Lodówkowy, były pracownik fabryki lodów.

Soft jest rozczarowany tym, jak wygląda świat po wojnie. Wierzy, że Arka to jedyna szansa na lepsze życie. Lodówkowy jest bardziej sceptyczny. Uważa, że rząd manipuluje ludźmi, aby utrzymać ich w ryzach.

Wkrótce w Arkę zaczynają docierać niepokojące wieści. Okazuje się, że rząd jest coraz bardziej skorumpowany. W Arkę zaczynają się wkradać niepokoje.

W tym czasie Soft i Lodówkowy podejmują działania, aby odkryć prawdę o Arce. Docierają do tajnego laboratorium, w którym rząd prowadzi eksperymenty na ludziach.

Ostatecznie Soft i Lodówkowy dowiadują się, że Arka to fikcja. Rząd nigdy nie miał zamiaru ratować ocalonych.

Film O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji to mroczna wizja przyszłości. Szulkin ukazuje świat, w którym wojna jądrowa doprowadziła do upadku cywilizacji. Ludzie są chorzy i głodni, a rząd manipuluje nimi, aby utrzymać ich w ryzach.

Film jest również metaforą sytuacji politycznej w Polsce w latach 80. XX wieku. Szulkin krytykuje rząd komunistyczny, który wykorzystywał propagandę, aby utrzymać władzę.

O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji to film, który pozostaje aktualny do dziś. Porusza ważne tematy, takie jak wojna, totalitaryzm i manipulacja. Jest to dzieło, które warto zobaczyć, aby zrozumieć, jak przemijanie cywilizacji może wpływać na ludzi.

Oto kilka dodatkowych informacji o filmie:

  • Film został nakręcony w Warszawie i w okolicach.
  • W filmie wystąpili m.in. Jerzy Stuhr, Krzysztof Majchrzak, Marek Walczewski i Jan Nowicki.
  • Film otrzymał nagrodę za najlepszy scenariusz na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1984 roku.

Analiza filmu

Film O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji można analizować na wielu płaszczyznach. Można go interpretować jako metaforę wojny jądrowej, totalitaryzmu lub manipulacji.

W kontekście wojny jądrowej film ukazuje mroczne konsekwencje konfliktu zbrojnego. Ludzie, którzy przeżyli wojnę, są chorzy i głodni. Żyją w strachu przed kolejnym atakiem.

W kontekście totalitaryzmu film ukazuje, jak rząd może manipulować ludźmi, aby utrzymać władzę. Rząd w filmie wykorzystuje propagandę, aby przekonać ludzi, że Arka to jedyna szansa na lepsze życie.

W kontekście manipulacji film ukazuje, jak łatwo ludzie mogą zostać oszukani. Ludzie w filmie wierzą w Arkę, nawet jeśli nie ma na to żadnych dowodów.

Ostatecznie film O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji to dzieło, które porusza ważne tematy i pozostawia widza z refleksją.

Aktor Postać
Gea
Soft
Lekarz
Prostytutka w barze
Kraft
Nadzorca wydający suchary
Spekulant
Szef Softa
Milioner
Inżynier
Żona milionera
Rzemieślnik
"Zadbany"
"Pucołowaty"
"Celulozowy"
"Lodówkowy"
"Smutny"
"Tłusty" mężczyzna udający psa
Mężczyzna drażniący "tłustego"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *