Milczenie / Tystnaden (1963)

Film

Czas trwania: 1 godz. 36 min.

Opis

Milczenie – mroczny i niepokojący film Ingmara Bergmana z 1963 roku, stanowiący trzecią część jego „trylogii pionowej”. Akcja filmu rozgrywa się w obcym mieście, w którym dochodzi do konfrontacji między dwiema siostrami, Ester i Anną.

Ester jest tłumaczką, ale nie mówi w języku miejscowych, więc cała trójka komunikuje się z ludźmi za pomocą gestykulacji. Jej choroba sprawia, że jest wycofana i zamknięta w sobie. Anna jest natomiast bardziej otwarta i towarzyska. Jest też bardziej religijna niż jej siostra.

Różnice charakterów między siostrami są źródłem konfliktu. Ester czuje się urażona religijnymi przekonaniami Anny, a Anna jest poirytowana wycofaniem Ester. Konflikt ten stopniowo narasta, aż w końcu dochodzi do wybuchu.

W filmie istotną rolę odgrywa także postać Johana, syna Anny. Chłopiec jest ciekawy świata i nie rozumie konfliktu między matką a ciotką. Stara się pogodzić obie kobiety, ale jego wysiłki są bezskuteczne.

Milczenie jest filmem o kryzysie wiary i o poszukiwaniu sensu życia. Bergman przedstawia świat jako miejsce pełne lęku i niepewności. Bohaterowie filmu są zagubieni i nie wiedzą, jak odnaleźć swoje miejsce w tym świecie.

Oto bardziej szczegółowy opis filmu:

Akcja filmu rozpoczyna się, gdy Anna, Ester i Johan przyjeżdżają do obcego miasta. Ester jest poważnie chora i potrzebuje odpoczynku. Anna postanawia zatrzymać się z nią w hotelu, dopóki nie wyzdrowieje.

Hotel jest mrocznym i tajemniczym miejscem. Korytarze są puste i ciemne, a okna zasłaniają grube zasłony. W hotelu nie ma nikogo, kto mówiłby po angielsku, więc Anna, Ester i Johan muszą porozumiewać się za pomocą gestów.

Różnice charakterów między siostrami szybko ujawniają się. Ester jest wycofana i zamknięta w sobie. Nie chce rozmawiać o swojej chorobie i nie chce dzielić się swoimi uczuciami z siostrą. Anna natomiast jest bardziej otwarta i towarzyska. Jest też bardziej religijna niż jej siostra.

Konflikt między siostrami stopniowo narasta. Ester czuje się urażona religijnymi przekonaniami Anny. Anna natomiast jest poirytowana wycofaniem Ester.

Pewnego dnia, Anna i Johan idą na spacer po mieście. W parku spotykają mężczyznę, który mówi po angielsku. Mężczyzna opowiada im o wojnie, która toczy się w ich kraju.

Opowieść mężczyzny przeraża Annę. Kobieta zaczyna wątpić w Boga i w sens życia.

Ester, która jest świadkiem rozmowy Anny i mężczyzny, jest jeszcze bardziej zgorzkniała i wycofana.

W końcu, konflikt między siostrami doprowadza do wybuchu. Anna i Ester kłócą się o wszystko, co ich dzieli.

W wyniku kłótni, Ester ucieka z hotelu. Anna i Johan próbują ją odnaleźć, ale bezskutecznie.

Na końcu filmu, Anna i Johan wracają do domu. Kobieta jest zdruzgotana tym, co się stało. Zaczyna wątpić w wszystko, co dotychczas uważała za pewne.

Milczenie to film trudny i wymagający od widza skupienia. Bergman przedstawia świat jako miejsce pełne lęku i niepewności. Bohaterowie filmu są zagubieni i nie wiedzą, jak odnaleźć swoje miejsce w tym świecie.

Film jest pełen symboliki. Hotel, w którym zatrzymują się siostry, można interpretować jako symbol świata, który jest obcy i niezrozumiały dla człowieka. Różnice charakterów między siostrami można interpretować jako symbol wewnętrznych konfliktów, z którymi zmaga się każdy człowiek.

Milczenie to jeden z najważniejszych filmów Ingmara Bergmana. Film ten jest poruszającym i głębokim studium ludzkiej egzystencji.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Ingmar Bergman
scenariusz Ingmar Bergman
gatunek Dramat, Psychologiczny
produkcja Szwecja
premiera (Wznowienie w polskich kinach) 23 września 1963 (Światowa) 16 marca 2007 (Polska premiera kinowa)
dystrybucja Gutek Film
studio Svensk Filmindustri (SF)
tytuł oryg. Tystnaden
inne tytuły The Silence Miedzynarodowe The Silence USA

Milczenie to trzeci i ostatni film z trylogii pionowej Ingmara Bergmana. Jest to mroczny i niepokojący dramat, który porusza tematy wiary, religii i kryzysu egzystencjalnego.

Akcja filmu rozgrywa się w obcym mieście, które jest symbolem wyobcowania i zagrożenia. W hotelu, którego mroczne korytarze przypominają labirynt, zatrzymują się dwie siostry, Ester i Anna, oraz synek tej ostatniej, Johan.

Ester jest tłumaczką, ale nie mówi w języku miejscowych, więc cała trójka komunikuje się z ludźmi za pomocą gestykulacji. Różnice charakterów powodują, że kobiety są emocjonalnie odseparowane od siebie. Ester jest duchową, introwertyczną kobietą, która szuka Boga. Anna jest natomiast praktyczną, ekstrawertyczną kobietą, która skupia się na codziennym życiu.

W rezultacie konflikt pomiędzy siostrami stopniowo narasta. Ester oskarża Annę o brak wiary i o to, że nie rozumie jej duchowych potrzeb. Anna natomiast oskarża Ester o to, że jest oderwana od rzeczywistości i nie potrafi się cieszyć życiem.

Johan, który jest świadkiem konfliktu sióstr, coraz bardziej oddala się od nich. Zaczyna interesować się miejscową dziewczyną, która jest dla niego symbolem wolności i nadziei.

Konflikt sióstr

Konflikt sióstr jest centralnym tematem filmu. Ester i Anna reprezentują dwa różne podejścia do życia. Ester jest idealistką, która wierzy w Boga i w bożą miłość. Anna natomiast jest realistką, która skupia się na codziennym życiu i na tym, co jest realne.

Ester oskarża Annę o brak wiary i o to, że nie rozumie jej duchowych potrzeb. Anna natomiast oskarża Ester o to, że jest oderwana od rzeczywistości i nie potrafi się cieszyć życiem.

Konflikt sióstr odzwierciedla wewnętrzny konflikt, który toczy się w każdym człowieku. Każdy z nas ma w sobie zarówno stronę duchową, jak i stronę materialną. Musimy znaleźć równowagę między tymi dwoma aspektami naszego życia.

Miejsce akcji

Miejsce akcji, w którym rozgrywa się akcja filmu, jest również symboliczne. Obcy, zagraniczny kraj jest symbolem wyobcowania i zagrożenia. Mroczne korytarze hotelu przypominają labirynt, który symbolizuje zagubienie i niezrozumienie.

Johan

Johan jest jedyną postacią w filmie, która nie jest zdominowana przez konflikt sióstr. Jest on młodym chłopcem, który dopiero zaczyna poznawać świat. Jest ciekawy i otwarty na nowe doświadczenia.

Johan zakochuje się w miejscowej dziewczynie, która jest dla niego symbolem wolności i nadziei. Miłość Johana jest wyrazem jego pragnienia życia w zgodzie z własnymi marzeniami i wartościami.

Ocena

Milczenie to film, który wzbudza wiele emocji. Jest to film trudny, ale jednocześnie bardzo satysfakcjonujący. Bergman tworzy w nim niepokojącą atmosferę, która pozwala widzowi zagłębić się w wewnętrzny świat bohaterów.

Film jest również bogaty w symbolikę. Bergman używa symboli, aby wyrazić złożone i trudne do opisania pojęcia, takie jak wiara, miłość i egzystencja.

Podsumowanie

Milczenie to film, który warto zobaczyć. Jest to film, który zapada w pamięć i który skłania do refleksji.

Aktor Postać
Ester
Anna
Odźwierny
Johan
Barman
Kelner
Kobieta w Variety Hall
Mężczyzna w Variety Hall
Impresario
Właściciel baru
Kasjer
Anna
Starszy człowiek
Gazeciarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *