Matnia / Cul-de-sac (1966)

Film

Czas trwania: 1 godz. 53 min.

Opis

Matnia (ang. Cul-de-sac) to czarno-biały film gangsterski w reżyserii Romana Polańskiego, wyprodukowany w 1966 roku. Film jest groteskową satyrą na ludzką naturę i absurdy współczesnego świata.

Akcja filmu rozgrywa się w odludnym zamku na małej wysepce. W zamku mieszka niezbyt dobrana para małżeńska, George (Donald Pleasence) i Teresa (Françoise Dorléac). George jest malarzem, który wycofał się z biznesu, a Teresa jest młodą i piękną kobietą, która z nudów hoduje kury. Jedynymi gośćmi na wyspie są sąsiedzi z pobliskiej miejscowości. Teresa przeżywa burzliwy romans z ich synem Christopherem.

Pewnego dnia na wyspie pojawiają się dwaj gangsterzy-nieudacznicy: Richard (Lionel Stander) i Albert (Jack MacGowran). Mężczyźni są ranni po nieudanym skoku i szukają schronienia. Terroryzują mieszkańców zamku, zmuszając ich do spełnienia swoich zachcianek.

Z czasem sytuacja w zamku staje się coraz bardziej absurdalna. George i Teresa próbują pozbyć się gangsterów, ale ci są coraz bardziej niebezpieczni. Wkrótce jeden z gangsterów umiera, a na wyspie przybywają kolejni goście, w tym kochanek Teresy, który przywozi ze sobą strzelbę.

Film Matnia jest pełnym czarnego humoru i ironii obrazem ludzkiej natury. Polański pokazuje, jak łatwo ludzie mogą zostać uwikłani w absurdalne sytuacje, gdy tracą kontrolę nad swoimi emocjami i życiem.

Film został nakręcony w czarno-białych barwach, co nadaje mu mroczny i tajemniczy klimat. Polański wykorzystał również elementy gotyku i surrealizmu, tworząc niepokojącą i niezapomnianą wizję świata.


Analiza filmu

**Film Matnia można interpretować na wiele różnych sposobów. Jedną z możliwości jest odczytanie go jako satyry na ludzką naturę. Polański pokazuje, jak ludzie mogą być egoistyczni, bezwzględni i okrutni, gdy nie są ograniczani przez prawo ani społeczeństwo.

**Inną interpretacją filmu jest odczytanie go jako metafory współczesnego świata. Polański pokazuje, jak świat staje się coraz bardziej absurdalny i nieprzewidywalny. Ludzie są uwikłani w coraz bardziej skomplikowane relacje, które są pełne napięć i konfliktów.

Film Matnia to dzieło o wielu warstwach znaczeniowych. Jest to film, który skłania do refleksji nad ludzką naturą i współczesnym światem.


Oceny i nagrody

**Film Matnia został dobrze przyjęty przez krytyków. Został nagrodzony Złotą Palmą na 20. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 1966 roku. Film został także nominowany do nagrody BAFTA dla najlepszego filmu brytyjskiego.


Podsumowanie

Film Matnia to jeden z najważniejszych filmów w twórczości Romana Polańskiego. Jest to dzieło pełne czarnego humoru, ironii i absurdu. Film skłania do refleksji nad ludzką naturą i współczesnym światem.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Roman Polański
scenariusz Roman Polański, Gérard Brach
gatunek Dramat, Komedia
produkcja Wielka Brytania
premiera 2 czerwca 1966 (Światowa) 31 grudnia 1966 (Polska premiera kinowa)
studio Compton Films / Tekli British Productions
tytuł oryg. Cul-de-sac
inne tytuły Cul de Sac Miedzynarodowe Katelbach Is Coming (tytuł roboczy) Wielka Brytania

Matnia (1966) to czarno-biały film gangstersko-groteskowy w reżyserii Romana Polańskiego. Opowiada historię niezbyt dobranej pary małżeńskiej, George'a i Teresy, którzy mieszkają w odludnym zamku na wyspie. Ich życie ulega gwałtownej zmianie, gdy na wyspie pojawiają się dwóch rannych gangsterów uciekających po nieudanym skoku.

George (Donald Pleasence) to mężczyzna w średnim wieku, który wycofał się z interesów, aby poświęcić się malowaniu. Jest to postać spokojna i introwertyczna, której marzeniem jest życie w spokoju i harmonii. Teresa (Françoise Dorléac) to młoda i piękna kobieta, która z nudów hoduje w zamku kury. Jest to postać impulsywna i wybuchowa, która nie potrafi zadowolić się swoim dotychczasowym życiem.

Dwaj gangsterzy, Richard (Lionel Stander) i Albert (Jack MacGowran), to nieudacznicy, którzy po nieudanym skoku trafiają do zamku, aby czekać na pomoc swojego szefa. Są to postacie brutalne i pozbawione skrupułów, które nie cofną się przed niczym, aby osiągnąć swój cel.

Fabuła filmu rozpoczyna się, gdy gangsterzy przybywają do zamku. Wkrótce terroryzują jego mieszkańców, żądając jedzenia, pieniędzy i broni. George i Teresa są bezradni wobec przemocy gangsterów.

Sytuacja ulega zaostrzeniu, gdy jeden z gangsterów, Richard, zostaje zabity przez policję. Albert, który pozostaje w zamku, staje się jeszcze bardziej niebezpieczny. Zaczynają się między nim a Teresą napięcia seksualne, które prowadzą do romansu.

W tym samym czasie na wyspę przybywają sąsiedzi George'a i Teresy z dzieckiem. Są to ludzie prości i niewinni, którzy nie zdają sobie sprawy z tego, co się dzieje.

Ostatecznie George postanawia opuścić wyspę z Teresą. Albert zostaje zabity przez Christophera, syna sąsiadów, który przybył na wyspę z bronią.

Matnia to film, który łączy w sobie elementy gangsterskiego kina, komedii absurdu i thrillera. Jest to dzieło pełne czarnego humoru i ironii, które ukazuje ciemną stronę ludzkiej natury.

Film został doceniony przez krytyków, którzy chwalili jego oryginalny styl i mroczną atmosferę. Został również nominowany do Złotej Palmy na 20. Festiwalu Filmowym w Cannes.

Oto kilka charakterystycznych scen z filmu:

  • Scena, w której gangsterzy przybywają do zamku, jest pełna napięcia i grozy. Mężczyźni są uzbrojeni i nie cofną się przed niczym, aby osiągnąć swój cel.
  • Scena, w której Richard zostaje zabity przez policję, jest szokująca i niespodziewana. To wydarzenie zmienia całkowicie sytuację w zamku.
  • Scena, w której Albert i Teresa zaczynają romansować, jest pełna erotyzmu i napięcia. To spotkanie prowadzi do nieoczekiwanych konsekwencji.
  • Scena, w której Christopher zabija Alberta, jest brutalna i krwawa. To wydarzenie kończy film w tragicznym tonie.

Matnia to film, który zapada w pamięć. Jest to dzieło oryginalne i niezapomniane, które warto zobaczyć.

Aktor Postać
George
Teresa
Richard
Albert
Christopher
Philip Fairwheather
Marion Fairwheather
Cecil
Jacqueline
Horace
Matka Christophera
Ojciec Christophera

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *