Kto się boi Virginii Woolf? / Who’s Afraid of Virginia Woolf? (1966)

Film

Czas trwania: 2 godz. 11 min.

Opis

Kto się boi Virginii Woolf? (1966) to amerykański dramat psychologiczny w reżyserii Mike’a Nicholsa, na podstawie sztuki Edwarda Albee o tym samym tytule. Film opowiada historię dwóch małżeństw, które spędzają wspólny wieczór, podczas którego dyskutują o problemach w swoich związkach.

Martha i George

Martha (Elizabeth Taylor) i George (Richard Burton) to małżeństwo, które od dawna nie kocha się już. Martha to władcza i dominująca kobieta, która wykorzystuje George’a, by zaspokoić swoje ego. George to zagubiony i sfrustrowany mężczyzna, który szuka ucieczki od życia z Marthą w alkoholu.

Nick i Honey

Nick (George Segal) i Honey (Sandy Dennis) to młode małżeństwo, które dopiero co przeprowadziło się do miasta. Nick jest początkującym wykładowcą, a Honey jest jego młodą i naiwną żoną.

Spotkanie

Martha i George zapraszają Nicka i Honey na kolację. Z początku spotkanie przebiega zwyczajnie, jednak z czasem dynamika między dwoma małżeństwami zaczyna się zmieniać. Martha i George stają się coraz bardziej agresywni i prowokujący, a Nick i Honey zaczynają się czuć coraz bardziej nieswojo.

Gra psychologiczna

Martha i George zaczynają grać z Nickiem i Honey nietypową grę psychologiczną. Wyrzucają sobie wzajemnie wszystkie żale i pretensje, a przy okazji odkrywają hipokryzję i sekrety młodego małżeństwa.

Długa noc

Dla czwórki głównych bohaterów będzie to długa i trudna noc. Będą musieli zmierzyć się z własnymi problemami i słabościami.

Koniec

Ostatecznie Martha i George opuszczają dom Nicka i Honey. Są wyczerpani i załamani, ale też odrobinę oczyszczeni.

Ocena

Kto się boi Virginii Woolf? to film, który wstrząsa widzami i pozostawia ich z mnóstwem pytań. To przejmująca i poruszająca historia o miłości, bólu i samotności. Film otrzymał 5 Oscarów, w tym za najlepszy film, reżyserię, aktorkę pierwszoplanową (Elizabeth Taylor) i aktorkę drugoplanową (Sandy Dennis).

Interpretacje

Film można interpretować na wiele sposobów. Można go odczytywać jako metaforę rozpadu małżeństwa, ale także jako uniwersalną historię o ludzkiej naturze. Film pokazuje, jak łatwo możemy się zatracić w toksycznych relacjach i jak trudno jest wyrwać się z nich.

Ocena aktorska

Elizabeth Taylor i Richard Burton stworzyli w filmie wybitne kreacje. Taylor jest wcieleniem zgorzkniałej i manipulującej kobiety, a Burton to zagubiony i sfrustrowany mężczyzna. Ich występy są pełne emocji i napięcia.

Podsumowanie

Kto się boi Virginii Woolf? to film, który warto zobaczyć. To arcydzieło kina, które porusza i zmusza do refleksji.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Mike Nichols
scenariusz Ernest Lehman
gatunek Dramat
produkcja USA
premiera 21 czerwca 1966 (Światowa)
boxoffice $40 000 000 na świecie$28 000 000 w USA$12 000 000 poza USA
budżet $7 500 000
na podstawie Edward Albee (sztuka) (niewymieniony w czołówce)
dystrybucja Warner Home Video
studio Warner Bros. (przedstawia) / Chenault Productions (niewymienione w czołówce)
tytuł oryg. Who's Afraid of Virginia Woolf?
inne tytuły Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf? (pełny tytuł) USA Who's Afraid of Virginia Woolf? Wielka Brytania Who's Afraid of Virginia Woolf? Kanada

Kto się boi Virginii Woolf? (1966) to amerykański dramat filmowy w reżyserii Mike’a Nicholsa, na podstawie sztuki Edwarda Albee o tym samym tytule. Film opowiada historię dwóch małżeństw, które spędzają wspólny wieczór, podczas którego stopniowo ujawniają się ich głębokie problemy i konflikty.

Główne postacie

  • Martha (Elizabeth Taylor) to dominująca i ambitna kobieta, która czuje się uwięziona w swoim małżeństwie z Georgem. Jest rozczarowana jego brakiem ambicji i sukcesów zawodowych. [Image of Postać Marthy w filmie "Kto się boi Virginii Woolf?"]
  • George (Richard Burton) to sfrustrowany i cyniczny mężczyzna, który czuje się poniżony przez Marthę. Jest uzależniony od alkoholu i ma problemy z samooceną. [Image of Postać George'a w filmie "Kto się boi Virginii Woolf?"]
  • Nick (George Segal) to młody i ambitny profesor, który dopiero rozpoczyna swoją karierę naukową. Jest zafascynowany Marthą i czuje się przytłoczony przez jej charyzmę. [Image of Postać Nicka w filmie "Kto się boi Virginii Woolf?"]
  • Honey (Sandy Dennis) to naiwna i nieśmiała kobieta, która jest głęboko zakochana w Nicku. Jest wstrząśnięta tym, co widzi w domu Marthy i George'a.

Akcja filmu

Akcja filmu rozgrywa się w nocy w domu Marthy i George'a. Para zaprasza do siebie Nicka i Honey, którzy niedawno przeprowadzili się do ich miasta. Początkowo spotkanie przebiega zwyczajnie, jednak z czasem Martha i George, sfrustrowani i wyraźnie zmęczone sobą małżeństwo, zaczynają wciągać młodych gości w nietypową grę psychologiczną.

Martha zaczyna opowiadać Nickowi o swoim fikcyjnym dziecku, które miało umrzeć w dzieciństwie. George wpada w złość i zaczyna obrażać żonę. Nick i Honey są wstrząśnięci tym, co widzą, ale nie mogą się odwrócić.

W miarę upływu czasu, Martha i George coraz bardziej się wyzwalają. Martha opowiada Nickowi o swoich romansach, a George o swoich fantazjach o ucieczce z domu. Nick i Honey zaczynają się czuć coraz bardziej nieswojo i zagubieni.

Ostatecznie, w scenie finałowej, Martha i George doprowadzają sytuację do absurdu. Martha zmusza Nicka do udawania, że jest jej kochankiem, a George zmusza Honey do udawania, że jest jego żoną.

Konkluzja

Kto się boi Virginii Woolf? to film, który porusza trudne i kontrowersyjne tematy, takie jak rozpad małżeństwa, zdrada, alkoholizm i depresja. Film jest pełen emocji i napięcia, a aktorska kreacja Elizabeth Taylor i Richarda Burtona jest uważana za jedną z najlepszych w historii kina.

Film został nagrodzony pięcioma Oscarami, w tym za najlepszą reżyserię, najlepszą aktorkę pierwszoplanową (Elizabeth Taylor), najlepszą aktorkę drugoplanową (Sandy Dennis), najlepsze zdjęcia (black-and-white) i najlepsze kostiumy (black-and-white).

Kto się boi Virginii Woolf? (1966) to amerykański dramat psychologiczny w reżyserii Mike'a Nicholsa, na podstawie sztuki Edwarda Albee o tym samym tytule. Film przedstawia spotkanie dwóch małżeństw, które przy dyskusji i drinkach ukazują najgłębsze otchłanie swoich osobowości, związków i życiowych kłopotów.

Martha i George

Martha (Elizabeth Taylor) jest dominująca, zgorzkniała i manipulująca kobieta. George (Richard Burton) jest zagubiony, niepewny siebie i uzależniony od alkoholu. Ich małżeństwo to gnijący trup, który oboje zdają się nie mieć siły ani odwagi, aby pochować.

Martha jest rozczarowana mężem, który nie spełnił jej oczekiwań. Chciała mieć wybitnego naukowca, a zamiast tego ma nudnego i nieudanego profesora. George z kolei czuje się przytłoczony żoną, która zawsze jest od niego mądrzejsza i bardziej pewna siebie.

Nick i Honey

Nick (George Segal) jest młodym i ambitnym naukowcem. Honey (Sandy Dennis) jest jego niewinną i naiwną żoną. Oboje są podekscytowani możliwością kariery w kręgach akademickich.

Nick i Honey są uosobieniem wszystkiego, czego Martha i George nie są. Są młodzi, piękni i mają przed sobą całe życie. Martha i George widzą w nich to, co mogliby być, gdyby nie popełnili błędów.

Nocna rozmowa

Martha i George zapraszają Nicka i Honey na kolację. Z początku spotkanie przebiega zwyczajnie, jednak z czasem George i Martha zaczynają wciągać młodych gości w nietypową grę psychologiczną.

Martha opowiada Nickowi historię o swoim nienarodzonym dziecku, które zmarło w wyniku poronienia. George natomiast opowiada Honey o swoich problemach z alkoholem.

Młodzi goście są skonsternowani i nie wiedzą, jak się zachować. Martha i George wykorzystują ich zagubienie, aby wyładować na nich swój gniew i frustrację.

Rozpad

W miarę upływu nocy, napięcie między czterema bohaterami narasta. Martha i George coraz bardziej się obwiniają za swoje nieudane małżeństwo. Nick i Honey zaczynają się do nich upodabniać, dając do głosu swoje tłumione obawy i rozczarowania.

Ostatecznie, w wyniku serii tragicznych wydarzeń, małżeństwo George'a i Marthy rozpada się. Nick i Honey zostają sami, zdając sobie sprawę, że ich związek jest równie kruchą konstrukcją, co związek ich przyjaciół.

Interpretacje

Film "Kto się boi Virginii Woolf?" można interpretować na wiele różnych sposobów. Jedni widzą w nim gorzką satyrę na małżeństwo i instytucję rodziny. Inni natomiast widzą w nim głęboki dramat psychologiczny o ludzkiej kondycji.

Film został doceniony przez krytyków i odniósł ogromny sukces kasowy. Otrzymał pięć Oscarów, w tym za najlepszy film, reżyserię, scenariusz adaptowany, aktorkę pierwszoplanową (Elizabeth Taylor) i aktorkę drugoplanową (Sandy Dennis).

Wpływ na kulturę

Film "Kto się boi Virginii Woolf?" miał znaczący wpływ na kulturę popularną. Jest często cytowany i nawiązywany w innych dziełach sztuki.

Film jest również uważany za jeden z najważniejszych filmów psychologicznych w historii kina. Jest to poruszająca i sugestywna opowieść o ludzkiej naturze, miłości i rozpadzie.

Kto się boi Virginii Woolf? to amerykański dramat filmowy z 1966 roku w reżyserii Mike'a Nicholsa, na podstawie sztuki Edwarda Albee pod tym samym tytułem. Film opowiada o małżeństwie George'a i Marty, które po wielu latach wspólnego życia popada w coraz większą oziębłość i wzajemną nienawiść. Pewnego wieczoru zapraszają do swojego domu młodą parę, Nicka i Honey, którzy stają się świadkami ich toksycznej relacji.

Akcja filmu rozgrywa się w nocy w domu George'a i Marty. Gospodarze są już po przyjęciu, na którym George wygłosił przemówienie, które zostało przyjęte z mieszanymi uczuciami. Martha jest wściekła na męża za to, że nie otrzymał on oczekiwanego uznania. George jest z kolei rozczarowany, że nie udało mu się spełnić jej oczekiwań.

Do domu przybywa Nick, kolega z pracy George'a, ze swoją młodą żoną Honey. Małżonkowie są jeszcze w początkach swojego związku i są pełni nadziei na przyszłość. Martha i George zapraszają ich na drinka, który szybko przeradza się w zakrapianą alkoholem rozmowę.

Martha zaczyna opowiadać o swoim nieudanym małżeństwie z George'em. Mówi o tym, że jest z nim nieszczęśliwa i że ma romans z innym mężczyzną. George również nie szczędzi żonie gorzkich słów. Opowiada o jej chorobach psychicznych i o tym, że jest nikim.

Nick i Honey są zszokowani tym, co widzą i słyszą. Próbują zakończyć rozmowę, ale George i Martha nie pozwalają im odejść. Wciągają ich w swoją grę, która jest coraz bardziej mroczna i niebezpieczna.

W końcu Nick i Honey decydują się opuścić dom George'a i Marty. Są zdruzgotani tym, co przeżyli. Martha i George natomiast zostają sami, pogrążeni w swoich własnych bólach i zmartwieniach.

Kto się boi Virginii Woolf? to film, który nie pozostawia widza obojętnym. To mocny i wstrząsający obraz małżeństwa w kryzysie. Film pokazuje, jak miłość może przerodzić się w nienawiść, a bliskość w odosobnienie.

Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytykę i zdobył wiele nagród, w tym pięć Oscarów, w tym dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (Elizabeth Taylor) i najlepszej aktorki drugoplanowej (Sandy Dennis).

Oto kilka ważniejszych elementów filmu, które warto podkreślić w opisie:

  • Toksyczny związek George'a i Marty: małżeństwo to jest pełne wzajemnych pretensji, oskarżeń i pogardy. George i Martha są w stanie zrobić wszystko, aby skrzywdzić się nawzajem.
  • Motyw rozpadu rodziny: film pokazuje, jak kryzys w małżeństwie może doprowadzić do rozpadu rodziny. George i Martha są rodzicami dorosłej córki, która również cierpi z powodu ich toksycznej relacji.
  • Motyw obłudy i hipokryzji: George i Martha są mistrzami obłudy i hipokryzji. Przed Nickiem i Honey starają się udawać, że są szczęśliwym małżeństwem.
  • Motyw mroku i absurdu: film jest pełen mroku i absurdu. Dialogi między bohaterami są często absurdalne i pełne sarkazmu.

**Film Kto się boi Virginii Woolf? to dzieło, które nie traci na aktualności. To wciąż mocny i wstrząsający obraz małżeństwa w kryzysie. Film pokazuje, jak łatwo miłość może przerodzić się w nienawiść, a bliskość w odosobnienie.

Aktor Postać
Martha
George
Nick
Honey
Mężczyzna prowadzący gospodę
Kelnerka w gospodzie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *