Eroica (1957)

Film

Czas trwania: 1 godz. 18 min.

Opis

„Eroica” (1957) to film reżysera Andrzeja Munka, który stanowi jedno z kamieni milowych „szkoły polskiej” kinematografii. Jest to fascynujące dzieło, będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości, a jednocześnie unikatowe w gatunku, składające się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel.

W pierwszej części filmu, zatytułowanej „Scherzo alla polacca,” Munk ukazuje losy warszawskiego cwaniaka Dzidziusia Górkiewicza (w tej roli Edward Dziewoński). Bohater ten, początkowo unikający udziału w Powstaniu Warszawskim, zostaje przypadkowo wciągnięty w wir wydarzeń. Choć jego czyn bohaterski zdaje się być przypadkowy, staje się istotnym elementem tej dramatycznej historii. Dzidziuś, zamiast unikać walki, podejmuje trudną misję pośrednictwa między powstańcami a stacjonującymi w pobliżu wojskami węgierskimi. Mimo trudności, nie rezygnuje ze swego hedonistycznego stylu życia, upijając się winem i flirtując z pewną telefonistką.

W drugiej części, zatytułowanej „Ostinato – lugubre,” Munk przenosi widzów do niemieckiego oflagu, gdzie uwięzieni polscy oficerowie czerpią nadzieję z powtarzanej legendy o ucieczce porucznika Zawistowskiego. W rzeczywistości jednak, porucznik ten, w wyjątkowej roli pułkownika Zawistowskiego (w tej roli ukrywający się nad sufitem obozowej łaźni schorowany Kazimierz Rudzki), pozostaje cały czas w obozie, ukrywając się przed gestapo. Mit o cudownie ocalałym żołnierzu staje się fundamentem „normalnego” życia więźniów, pomagając im przetrwać trudne chwile. Szczególną uwagę zasługuje postać Turka, kreowana przez Kazimierza Rudzkiego, który w wieku 46 lat zanotował udany debiut filmowy pod okiem Munka.

Film „Eroica” oparty jest na prozie Jerzego Stefana Stawińskiego, a mimo że reżyser zrezygnował z adaptacji jednej z nowel, „Con bravura,” opowiadającej o tajnej kurierce, film i tak zachwyca swoją głębią i niezwykłą narracją. Munk doskonale balansuje między dramatem a humorem, między bohaterstwem a cynizmem, tworząc film, który nie tylko skupia się na wojennych wydarzeniach, ale również analizuje psychologię postaci i ich reakcje na ekstremalne sytuacje.

Warto podkreślić, że „Eroica” to nie tylko opowieść o wydarzeniach historycznych, ale także subtelne spojrzenie na polską mitologię wojenną. Munk, zamiast gloryfikować bohaterstwo, stawia pytania o sens wojny, wartość bohaterskich czynów, a także rolę mitów w kształtowaniu rzeczywistości. W ten sposób film staje się głębokim studium ludzkiej natury w obliczu ekstremalnych okoliczności.

W „Eroica,” Andrzej Munk doskonale oddaje ducha swojej epoki, tworząc arcydzieło, które przetrwało próbę czasu i pozostaje jednym z najważniejszych dzieł polskiego kina. Jego umiejętność łączenia różnych tonacji, od humorystycznej po dramatyczną, sprawia, że film ten wciąż porusza i zmusza do refleksji nad ludzkimi losami w czasach wojny.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Andrzej Munk
scenariusz Jerzy Stefan Stawiński
gatunek Dramat, Wojenny
produkcja Polska
premiera 4 stycznia 1958 (Światowa i polska premiera kinowa)
na podstawie Jerzy Stefan Stawiński (opowiadanie)
studio Zespół Filmowy "Kadr"
tytuł oryg. Eroica
inne tytuły Heroism Miedzynarodowe
Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy.
Film tworzą dwie nowele, których akcja rozgrywa się w czasie II wojny światowej. Bohaterem pierwszej jest Dzidziuś Górkiewicz (Edward Dziewoński). Gdy wybucha powstanie, w popłochu opuszcza stolicę. Wraca jednak do Warszawy. Akcja drugiej noweli rozgrywa się w niemieckim oflagu. Uwięzieni oficerowie czerpią otuchę z powtarzanej legendy o ucieczce porucznika Zawistowskiego. Tylko nieliczni wiedzą, że historia ta nie jest prawdziwa.
Pijany Dzidziuś Górkiewicz i ukrywający się nad sufitem obozowej łaźni schorowany pułkownik Zawistowski - oto wojenni bohaterowie sportretowani przez Andrzeja Munka. Tematem noweli "Scherzo alla polacca" jest powstanie warszawskie. Główny bohater, Dzidziuś Górkiewicz, początkowo rezygnuje z udziału w walce, ale później podejmuje się pośrednictwa między powstańcami a stacjonującymi w pobliżu jego domu wojskami węgierskimi. Trudna misja nie przeszkadza mu w upijaniu się winem i flirtowaniu z telefonistką. W części "Ostinato - lugubre", Munk rozprawia się z narodową mitologią. Żołnierze przebywający w obozie jenieckim są przekonani, że porucznik Zawistowski uciekł z niewoli. W rzeczywistości zbieg ukrywa się przed gestapo w obozowej łaźni. Mit cudownie ocalałego żołnierza pozwala więźniom prowadzić "normalne" obozowe życie. Na uwagę zasługuje postać Turka kreowana przez Kazimierza Rudzkiego. Ten charakterystyczny aktor swój późny (miał 46 lat), ale udany debiut filmowy zawdzięcza właśnie Munkowi. Z trzech nowel, opartych na prozie Jerzego Stefana Stawińskiego, na ekran weszły tylko dwie. Reżyser ostatecznie zrezygnował z części "Con bravura" opowiadającej o tajnej kurierce, która w przebraniu zakonnicy przenosi meldunki przez węgierską granicę.
Aktor Postać
Dzidziuś Górkiewicz "Scherzo Alla Polacca"
Zosia, żona Dzidziusia "Scherzo Alla Polacca" / Gość w knajpie "Con Bravura"
Major "Grzmot" "Ostinato - Lugubre"
Istvan Kolya, oficer węgierski "Scherzo Alla Polacca"
Komendant Mokotowa "Scherzo Alla Polacca"
Podporucznik Turek "Ostinato - Lugubre"
Porucznik Krygier "Ostinato - Lugubre" / Major, dowódca partyzantów "Con Bravura"
Podporucznik Szpakowski "Ostinato - Lugubre"
Podporucznik Dąbecki "Ostinato - Lugubre"
Porucznik Żak "Ostinato - Lugubre"
Lola, telefonistka "Jagódka" "Scherzo Alla Polacca"
Porucznik Marianek "Ostinato - Lugubre"
Porucznik Korwin - Makowski "Ostinato - Lugubre"
Porucznik Kurzawa "Ostinato - Lugubre"
Oficer węgierski "Scherzo Alla Polacca"
Baba z żelastwem "Scherzo Alla Polacca"
"Scherzo Alla Polacca"
Kapral prowadzący musztrę "Scherzo Alla Polacca"
Porucznik Zawistowski "Ostinato - Lugubre"
Andrzej, kurier tatrzański "Con Bravura"
Zakonnica Katarzyna "Con Bravura"
Kolędnik anioł "Con Bravura"
Kurier grający w karty "Con Bravura"
Powstaniec-wartownik "Scherzo Alla Polacca"
Oficer węgierski "Scherzo Alla Polacca"
Harcerz "Scherzo Alla Polacca"
Adiutant węgierskiego generała "Scherzo Alla Polacca"
Powstaniec przesłuchujący Dzidziusia "Scherzo Alla Polacca"
Powstaniec "Scherzo Alla Polacca"
Powstaniec "Scherzo Alla Polacca"
Powstaniec czyszczący broń "Scherzo Alla Polacca"
Powstaniec "Scherzo Alla Polacca"
Muzyk Kardas "Con Bravura"
Gestapowiec "Con Bravura"
"Scherzo Alla Polacca"
Gestapowiec "Con Bravura"
Turystka na Kasprowym Wierchu "Con Bravura"
Gestapowiec "Con Bravura"
Muzyk w knajpie "Con Bravura"
Kelner "Con Bravura"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *