Do utraty tchu / À bout de souffle (1960)

Film

Czas trwania: 1 godz. 30 min.

Opis

Do utraty tchu (1960) to francuski czarno-biały film kryminalny w reżyserii Jeana-Luca Godarda, który był także współautorem scenariusza. Film opowiada historię Michela Poiccarda, młodego, zbuntowanego mężczyzny, który zabija policjanta i ucieka do Paryża, gdzie próbuje uciec przed wymiarem sprawiedliwości.

Fabuła

Film rozpoczyna się w Marsylii, gdzie Michel Poiccard (Jean-Paul Belmondo) kradnie samochód i ucieka przed policją. W czasie ucieczki zabija policjanta. Zdając sobie sprawę, że jest poszukiwany, wyrusza do Paryża, gdzie ma nadzieję odzyskać pieniądze od swojego znajomego, który może mu pomóc w ucieczce za granicę.

W Paryżu Michel spotyka Patricię Franchini (Jean Seberg), młodą Amerykankę, która pracuje jako fotoreporterka. Michel i Patricia szybko nawiązują romans. Patricia jest zafascynowana Michelem, który jest dla niej symbolem wolności i buntu. Michel z kolei jest zauroczony Patricią, która wydaje mu się bardziej dojrzała i wyrafinowana niż inne kobiety, jakie zna.

Michel i Patricia spędzają razem kilka dni, wypełniając czas flirtem, rozmowami i nocnymi przejażdżkami po Paryżu. Michel nadal jednak myśli o ucieczce. W końcu udaje mu się odzyskać pieniądze od swojego znajomego, ale okazuje się, że nie może wyjechać z Francji. Jego paszport został zatrzymany przez policję.

Zdeterminowany, aby uciec, Michel planuje napad na bank. Patricia początkowo zgadza się pomóc mu, ale ostatecznie zmienia zdanie i opuszcza go. Michel zostaje sam i bez możliwości ucieczki. W końcu zostaje schwytany przez policję i aresztowany.

Motywy

Bunt i wolność

Motyw buntu i wolności jest jednym z najważniejszych w filmie. Michel jest postacią zbuntowaną i nieprzystosowaną do konwencji społecznych. Nie akceptuje zasad rządzących światem i żyje według własnych reguł. Jego bunt wyraża się między innymi w nielegalnych działaniach, takich jak kradzieże i napady.

Miłość

Miłość jest drugim ważnym motywem w filmie. Michel i Patricia są w sobie zakochani, ale ich miłość jest burzliwa i pełna przeszkód. Michel jest niepewny swojej przyszłości i nie chce wiązać się z Patricią. Patricia z kolei obawia się, że związek z przestępcą przekreśli jej plany na przyszłość.

Kryminał

Film jest także kryminałem. Michel jest podejrzany o zabójstwo policjanta i jest ścigany przez policję. Ściganie Michela nadaje filmowi napięcia i suspense.

Styl

Do utraty tchu to film nowofalowy, który wprowadził wiele nowatorskich rozwiązań stylistycznych. Godard zerwał z tradycyjną narracją filmową i zastosował nowe techniki, takie jak:

  • Montaż – Godard często korzystał z montażu asocjacyjnego, który łączył ze sobą sceny o różnych tematach i znaczeniu.
  • Kadrowanie – Godard często stosował nietypowe ujęcia, takie jak kadry z perspektywy dziecka lub ujęcia z ręki kamerzysty.
  • Dialogi – Dialogi w filmie są często improwizowane i pełne niespodzianek.

Do utraty tchu był filmem przełomowym, który wywarł duży wpływ na rozwój kina europejskiego. Film został doceniony przez krytyków i publiczność i jest uważany za jeden z najważniejszych filmów nowofalowych.

Ocena

Do utraty tchu to film oryginalny i intrygujący. Godard stworzył w nim fascynującą postać Michela Poiccarda, który jest zarówno bohaterem, jak i antybohaterem. Film jest pełen napięcia i suspense, a jego styl jest nowatorski i świeży.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Jean-Luc Godard
scenariusz Jean-Luc Godard
gatunek Dramat, Kryminał
produkcja Francja
premiera (Wznowienie w polskich kinach) 16 marca 1960 (Światowa) 27 listopada 2015 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $593 380 na świecie$414 173 w USA$179 207 poza USA
na podstawie François Truffaut (materiały do scenariusza, historia)
dystrybucja Vivarto /Vision
studio Les Films Impéria / Les Productions Georges de Beauregard / Société Nouvelle de Cinématographie (SNC)
tytuł oryg. À bout de souffle
inne tytuły Breathless Miedzynarodowe Breathless Wielka Brytania Breathless USA Breathless Australia

Do utraty tchu to francuski film kryminalny z 1960 roku w reżyserii Jeana-Luca Godarda. Obraz opowiada o zbuntowanym młodym mężczyźnie, Michelu Poiccardzie, który zabija policjanta i zostaje ścigany przez policję. W Paryżu poznaje Patricię Franchini, amerykańską studentkę dziennikarstwa, z którą rozpoczyna romans.

Początek filmu

Film rozpoczyna się od sceny, w której Michel Poiccard kradnie samochód w Marsylii. W schowku znajduje pistolet i zabija nim policjanta, który próbuje go powstrzymać. Ucieka do Paryża, gdzie planuje ucieczkę za granicę.

Spotkanie z Patricią

W Paryżu Michel spotyka Patricię Franchini, amerykańską studentkę dziennikarstwa, którą poznał kilka tygodni wcześniej. Dziewczyna jest zafascynowana Michelem i jego nonszalanckim stylem życia. Michel również zaczyna interesować się Patricią, ale nie jest gotowy na poważny związek.

Ucieczka

Michel zamierza uregulować dług zaciągnięty u znajomego, a następnie wyjechać z Patricią do Włoch. Jednak jego plany krzyżuje policja, która rozpoczyna poszukiwania Poiccarda.

Koniec filmu

Ostatecznie Michel zostaje aresztowany przez policję. Patricia nie zgadza się jednak zeznawać przeciwko niemu i opuszcza Francję. Michel pozostaje sam, skazany na karę więzienia.

Motywy i tematy

Młodość i bunt

Do utraty tchu to film o młodości i buncie. Michel Poiccard to postać buntownika, który nie chce się podporządkowywać zasadom. Jest on beztroski i bezkompromisowy, a jego działania często są impulsywne.

Miłość i samotność

Do utraty tchu to także film o miłości i samotności. Michel i Patricia są dwiema samotnymi istotami, które szukają miłości i zrozumienia. Ich związek jest jednak skazany na niepowodzenie, ponieważ Michel nie jest w stanie zapewnić Patrici stabilizacji i bezpieczeństwa.

Cywilizacja i kino

Do utraty tchu to również film o cywilizacji i kinie. Michel jest fanem amerykańskiego kina, a jego życie jest pełne nawiązań do filmowych klisz. Godard wykorzystuje kino do stworzenia surrealistycznej i stylizowanej wizji świata.

Ocena

Do utraty tchu to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Obraz ten jest uważany za klasykę francuskiej Nowej Fali i miał ogromny wpływ na rozwój kina światowego. Film Godarda jest znakomitym przykładem kina autorskiego, które odzwierciedla indywidualny styl i spojrzenie reżysera.

Film ten jest

  • stylowy i nowatorski - Godard wykorzystał w nim nowe techniki filmowe, takie jak sceny z długimi ujęciami, montaż skondensowany, czy dialogi improwizowane.
  • intelektualny i refleksyjny - film porusza ważne tematy, takie jak młodość, bunt, miłość i samotność.
  • zabawny i pełen energii - film Godarda to dynamiczna i trzymająca w napięciu opowieść.

Do utraty tchu to film, który warto obejrzeć, aby poznać jeden z najważniejszych momentów w historii kina.

Aktor Postać
Patricia Franchini
Michel Poiccard / Laszlo Kovacs
Inspektor policji Vital
Antonio Berutti
Carl Zubart
Claudius Mansard
Liliane / Minouche
Inspektor policji
Pisarz Parvulesco
Kapuś
Tolmatchoff
Dziennikarz na lotnisku Orly
Dziennikarz na lotnisku Orly
Minouche
Dziennikarz
Mężczyzna w białym samochodzie
Dziennikarz
Dziennikarz
Pijak
Dziennikarz
Fotograf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *