Do utraty tchu / À bout de souffle (1960)
Film
Czas trwania: 1 godz. 30 min.
Opis
Do utraty tchu (1960) to francuski czarno-biały film kryminalny w reżyserii Jeana-Luca Godarda, który był także współautorem scenariusza. Film opowiada historię Michela Poiccarda, młodego, zbuntowanego mężczyzny, który zabija policjanta i ucieka do Paryża, gdzie próbuje uciec przed wymiarem sprawiedliwości.
Fabuła
Film rozpoczyna się w Marsylii, gdzie Michel Poiccard (Jean-Paul Belmondo) kradnie samochód i ucieka przed policją. W czasie ucieczki zabija policjanta. Zdając sobie sprawę, że jest poszukiwany, wyrusza do Paryża, gdzie ma nadzieję odzyskać pieniądze od swojego znajomego, który może mu pomóc w ucieczce za granicę.
W Paryżu Michel spotyka Patricię Franchini (Jean Seberg), młodą Amerykankę, która pracuje jako fotoreporterka. Michel i Patricia szybko nawiązują romans. Patricia jest zafascynowana Michelem, który jest dla niej symbolem wolności i buntu. Michel z kolei jest zauroczony Patricią, która wydaje mu się bardziej dojrzała i wyrafinowana niż inne kobiety, jakie zna.
Michel i Patricia spędzają razem kilka dni, wypełniając czas flirtem, rozmowami i nocnymi przejażdżkami po Paryżu. Michel nadal jednak myśli o ucieczce. W końcu udaje mu się odzyskać pieniądze od swojego znajomego, ale okazuje się, że nie może wyjechać z Francji. Jego paszport został zatrzymany przez policję.
Zdeterminowany, aby uciec, Michel planuje napad na bank. Patricia początkowo zgadza się pomóc mu, ale ostatecznie zmienia zdanie i opuszcza go. Michel zostaje sam i bez możliwości ucieczki. W końcu zostaje schwytany przez policję i aresztowany.
Motywy
Bunt i wolność
Motyw buntu i wolności jest jednym z najważniejszych w filmie. Michel jest postacią zbuntowaną i nieprzystosowaną do konwencji społecznych. Nie akceptuje zasad rządzących światem i żyje według własnych reguł. Jego bunt wyraża się między innymi w nielegalnych działaniach, takich jak kradzieże i napady.
Miłość
Miłość jest drugim ważnym motywem w filmie. Michel i Patricia są w sobie zakochani, ale ich miłość jest burzliwa i pełna przeszkód. Michel jest niepewny swojej przyszłości i nie chce wiązać się z Patricią. Patricia z kolei obawia się, że związek z przestępcą przekreśli jej plany na przyszłość.
Kryminał
Film jest także kryminałem. Michel jest podejrzany o zabójstwo policjanta i jest ścigany przez policję. Ściganie Michela nadaje filmowi napięcia i suspense.
Styl
Do utraty tchu to film nowofalowy, który wprowadził wiele nowatorskich rozwiązań stylistycznych. Godard zerwał z tradycyjną narracją filmową i zastosował nowe techniki, takie jak:
- Montaż – Godard często korzystał z montażu asocjacyjnego, który łączył ze sobą sceny o różnych tematach i znaczeniu.
- Kadrowanie – Godard często stosował nietypowe ujęcia, takie jak kadry z perspektywy dziecka lub ujęcia z ręki kamerzysty.
- Dialogi – Dialogi w filmie są często improwizowane i pełne niespodzianek.
Do utraty tchu był filmem przełomowym, który wywarł duży wpływ na rozwój kina europejskiego. Film został doceniony przez krytyków i publiczność i jest uważany za jeden z najważniejszych filmów nowofalowych.
Ocena
Do utraty tchu to film oryginalny i intrygujący. Godard stworzył w nim fascynującą postać Michela Poiccarda, który jest zarówno bohaterem, jak i antybohaterem. Film jest pełen napięcia i suspense, a jego styl jest nowatorski i świeży.