Anioł zagłady / El ángel exterminador (1962)
Film
Czas trwania: 1 godz. 35 min.
Opis
Anioł zagłady to surrealistyczny dramat z 1962 roku w reżyserii Luisa Buñuela. Film opowiada o grupie zamożnych znajomych, którzy spotykają się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, okazuje się, że wszyscy służący zniknęli, a pozostali w domu ludzie są w tajemniczy sposób powstrzymywani przed jego opuszczeniem. W ciągu kolejnych kilku dni goście, zmuszeni do walki o przetrwanie, odrzucają wszelkie reguły i pozory uprzejmości, pielęgnowane przez lata ze względu na pozycję społeczną.
Film rozpoczyna się od przybycia grupy gości do domu państwa Nobile. Wśród nich są m.in.: Edmundo Nobile, jego żona Leticia, Leandro Gomez, Julio, Alicia de Roc, Sergio Russell i pułkownik. Goście są elegancko ubrani i zachowują się według ściśle określonych zasad. Po kolacji rozpoczynają się rozmowy, w których poruszane są tematy związane z polityką, sztuką i życiem towarzyskim.
Nagle, gdy goście przygotowują się do wyjścia, okazuje się, że drzwi i okna domu są zamknięte od wewnątrz. Nikt nie jest w stanie ich otworzyć. Goście próbują znaleźć sposób na ucieczkę, ale bezskutecznie. Wkrótce zaczynają się u nich pojawiać pierwsze oznaki paniki.
W ciągu kolejnych kilku dni goście stopniowo tracą kontrolę nad swoim zachowaniem. Zaczynają się kłócić, wyzywać się i przemocą zdobywać to, czego potrzebują do przetrwania. Coraz częściej popadają w skrajności, sięgając po skrajne środki, aby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby.
W filmie Buñuela wyraźnie widoczne jest rozczarowanie reżysera kondycją ludzkości. W jego oczach ludzie to istoty skazane na porażkę, które w obliczu trudności szybko tracą wszelkie resztki człowieczeństwa.
Anioł zagłady to film, który niejednokrotnie wywoływał kontrowersje. Niektórzy widzowie uznawali go za dzieło obrzydliwe i niesmaczne. Inni dostrzegali w nim głębokie przesłanie o naturze człowieka.
Film Buñuela jest przykładem surrealistycznej satyry na ludzką kondycję. Jest to film, który nie pozostawia widza obojętnym.
Analiza filmu
Kontekst społeczno-polityczny
Anioł zagłady został wyprodukowany w 1962 roku, w okresie zimnej wojny. W tym czasie świat był podzielony na dwa bloki: kapitalistyczny i komunistyczny. Oba bloki były zaangażowane w rywalizację o dominację na świecie, co doprowadziło do napięć i konfliktów.
W kontekście politycznym film Buñuela można interpretować jako metaforę zimnej wojny. Goście w domu państwa Nobile reprezentują dwa bloki polityczne. Ich walka o przetrwanie symbolizuje walkę o dominację na świecie.
Kontekst filozoficzny
Anioł zagłady można również interpretować w kontekście filozoficznym. Film można odczytywać jako metaforę natury człowieka. Goście w domu państwa Nobile reprezentują różne aspekty ludzkiej psychiki. Ich zachowanie w obliczu trudności pokazuje, że człowiek jest istotą słabą i podatną na zło.
Kontekst psychologiczny
Anioł zagłady można również interpretować w kontekście psychologicznym. Film można odczytywać jako metaforę ludzkich lęków i obsesji. Goście w domu państwa Nobile reprezentują różne lęki i obsesje, które dręczą człowieka. Ich zachowanie w obliczu trudności pokazuje, jak te lęki i obsesje mogą prowadzić do destrukcyjnych zachowań.
Ocena filmu
Anioł zagłady to film, który nie jest łatwy w odbiorze. Jest to film, który skłania do refleksji nad naturą człowieka. Film jest dobrze zrealizowany, a aktorzy grają przekonująco.
Podsumowanie
Anioł zagłady to film, który nie pozostawia widza obojętnym. Jest to film, który skłania do refleksji nad naturą człowieka.