Anioł zagłady / El ángel exterminador (1962)

Film

Czas trwania: 1 godz. 35 min.

Opis

Anioł zagłady to surrealistyczny dramat z 1962 roku w reżyserii Luisa Buñuela. Film opowiada o grupie zamożnych znajomych, którzy spotykają się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, okazuje się, że wszyscy służący zniknęli, a pozostali w domu ludzie są w tajemniczy sposób powstrzymywani przed jego opuszczeniem. W ciągu kolejnych kilku dni goście, zmuszeni do walki o przetrwanie, odrzucają wszelkie reguły i pozory uprzejmości, pielęgnowane przez lata ze względu na pozycję społeczną.

Film rozpoczyna się od przybycia grupy gości do domu państwa Nobile. Wśród nich są m.in.: Edmundo Nobile, jego żona Leticia, Leandro Gomez, Julio, Alicia de Roc, Sergio Russell i pułkownik. Goście są elegancko ubrani i zachowują się według ściśle określonych zasad. Po kolacji rozpoczynają się rozmowy, w których poruszane są tematy związane z polityką, sztuką i życiem towarzyskim.

Nagle, gdy goście przygotowują się do wyjścia, okazuje się, że drzwi i okna domu są zamknięte od wewnątrz. Nikt nie jest w stanie ich otworzyć. Goście próbują znaleźć sposób na ucieczkę, ale bezskutecznie. Wkrótce zaczynają się u nich pojawiać pierwsze oznaki paniki.

W ciągu kolejnych kilku dni goście stopniowo tracą kontrolę nad swoim zachowaniem. Zaczynają się kłócić, wyzywać się i przemocą zdobywać to, czego potrzebują do przetrwania. Coraz częściej popadają w skrajności, sięgając po skrajne środki, aby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby.

W filmie Buñuela wyraźnie widoczne jest rozczarowanie reżysera kondycją ludzkości. W jego oczach ludzie to istoty skazane na porażkę, które w obliczu trudności szybko tracą wszelkie resztki człowieczeństwa.

Anioł zagłady to film, który niejednokrotnie wywoływał kontrowersje. Niektórzy widzowie uznawali go za dzieło obrzydliwe i niesmaczne. Inni dostrzegali w nim głębokie przesłanie o naturze człowieka.

Film Buñuela jest przykładem surrealistycznej satyry na ludzką kondycję. Jest to film, który nie pozostawia widza obojętnym.

Analiza filmu

Kontekst społeczno-polityczny

Anioł zagłady został wyprodukowany w 1962 roku, w okresie zimnej wojny. W tym czasie świat był podzielony na dwa bloki: kapitalistyczny i komunistyczny. Oba bloki były zaangażowane w rywalizację o dominację na świecie, co doprowadziło do napięć i konfliktów.

W kontekście politycznym film Buñuela można interpretować jako metaforę zimnej wojny. Goście w domu państwa Nobile reprezentują dwa bloki polityczne. Ich walka o przetrwanie symbolizuje walkę o dominację na świecie.

Kontekst filozoficzny

Anioł zagłady można również interpretować w kontekście filozoficznym. Film można odczytywać jako metaforę natury człowieka. Goście w domu państwa Nobile reprezentują różne aspekty ludzkiej psychiki. Ich zachowanie w obliczu trudności pokazuje, że człowiek jest istotą słabą i podatną na zło.

Kontekst psychologiczny

Anioł zagłady można również interpretować w kontekście psychologicznym. Film można odczytywać jako metaforę ludzkich lęków i obsesji. Goście w domu państwa Nobile reprezentują różne lęki i obsesje, które dręczą człowieka. Ich zachowanie w obliczu trudności pokazuje, jak te lęki i obsesje mogą prowadzić do destrukcyjnych zachowań.

Ocena filmu

Anioł zagłady to film, który nie jest łatwy w odbiorze. Jest to film, który skłania do refleksji nad naturą człowieka. Film jest dobrze zrealizowany, a aktorzy grają przekonująco.

Podsumowanie

Anioł zagłady to film, który nie pozostawia widza obojętnym. Jest to film, który skłania do refleksji nad naturą człowieka.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Luis Buñuel
scenariusz Luis Alcoriza, Luis Buñuel
gatunek Dramat, Fantasy, Komedia
produkcja Meksyk
premiera maja 1962 (Światowa)
na podstawie José Bergamin (sztuka) / Luis Buñuel (dialogi)
studio Producciones Gustavo Alatriste
tytuł oryg. El ángel exterminador
inne tytuły The Exterminating Angel Miedzynarodowe The Exterminating Angel USA

Anioł zagłady (hiszp. El ángel exterminador) to surrealistyczny film z 1962 roku w reżyserii Luisa Buñuela. Obraz opowiada o grupie zamożnych ludzi, którzy są uwięzieni w domu po przyjęciu. W miarę upływu czasu, coraz bardziej tracą kontrolę nad sobą i swoimi zachowaniami.

Akcja filmu rozgrywa się w jednym z eleganckich domów w Meksyku. Państwo Nobile zapraszają na kolację kilkunastu znajomych. Wśród gości znajdują się między innymi lekarz, pułkownik, artysta, a także para młodych kochanków.

Przyjęcie przebiega w przyjemnej atmosferze. Goście rozmawiają, jedzą i piją. Kiedy jednak przyjęcie dobiega końca, okazuje się, że wszyscy służący zniknęli. Goście próbują opuścić dom, ale wszystkie drzwi i okna są zamknięte.

Z początku goście są zdezorientowani i nie rozumieją, co się dzieje. Próbują znaleźć sposób na wydostanie się z domu, ale wszystkie ich próby kończą się niepowodzeniem.

W miarę upływu czasu, goście zaczynają tracić nadzieję. Z czasem stają się coraz bardziej agresywni i niekontrolowani. Dochodzi między nimi do bójek i przemocy.

W końcu goście zaczynają odrzucać wszelkie reguły i pozory uprzejmości, pielęgnowane przez lata ze względu na pozycję społeczną.

Film kończy się sceną, w której goście, przerażeni i wykończeni, siedzą na podłodze domu. Zdają sobie sprawę, że są uwięzieni i że nie mają żadnej nadziei na ucieczkę.

Anioł zagłady to film pełen symboliki. Buñuel wykorzystuje go do krytyki burżuazji i jej hipokryzji. Obraz pokazuje, że w obliczu zagrożenia ludzie tracą kontrolę nad sobą i swoimi zachowaniami.

Film jest również metaforą ludzkiej natury. Buñuel pokazuje, że wszyscy nosimy w sobie potwora, który może się ujawnić w najmniej oczekiwanym momencie.

Anioł zagłady to jeden z najważniejszych filmów w historii kina surrealistycznego. Obraz jest oryginalny, niepokojący i zapada w pamięć.

Oto kilka dodatkowych szczegółów i scen z filmu, które warto wspomnieć w opisie:

  • W filmie pojawiają się nawiązania do religii. Goście często wspominają o Bogu i o tym, że ich uwięzienie może być karą za grzechy.
  • W filmie pojawiają się również nawiązania do sztuki. Goście często rozmawiają o sztuce i o tym, jak sztuka może odzwierciedlać rzeczywistość.
  • W filmie pojawiają się również nawiązania do seksu. Goście są coraz bardziej podnieceni i agresywni, co prowadzi do scen seksu i przemocy.

Oto kilka interpretacji filmu:

  • Film można interpretować jako metaforę totalitaryzmu. Goście reprezentują społeczeństwo, które zostało uwięzione przez totalitarny system.
  • Film można interpretować jako metaforę wojny. Goście reprezentują narody, które są uwikłane w wojnę.
  • Film można interpretować jako metaforę ludzkiej natury. Goście reprezentują wszystkich ludzi, którzy w obliczu zagrożenia tracą kontrolę nad sobą i swoimi zachowaniami.

Anioł zagłady to film, który można interpretować na wiele sposobów. Jest to film, który porusza ważne tematy i który pozostawia widza z refleksją.

Aktor Postać
Leticia "Walkiria"
Alicia de Roc
Leandro Gomez
Carlos Conde, doktor
Cristián Ugalde
Sergio Russell
Julio, majordomus
Pułkownik Alvaro
Silvia
Lucía de Nobile
Juana Avila
Rita Ugalde
Beatriz
Alberto Roc
Eduardo
Blanca
Leonora
Francisco Avila
Edmundo Nobile
Raúl
Ana Maynar
Lucía de Nobile
Lucas
Policjant
Szaleniec
Starszy mężczyzna uwięziony w kościele
Przechodzień
Widz na zewnątrz domu
Johnny, chłopak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *