Diabły / The Devils (1971)
Film
Czas trwania: 1 godz. 51 min.
Opis
W świetle XVII-wiecznej Francji, gdzie Richelieu skutecznie stłumił opór hugenotów, a krajem włada Ludwik XIII, rozgrywa się historia Księdza Urbaina Grandiera, odstępcy od doktryn katolickich. Jego dążeniem jest nie tyle głęboka wiara, ile doznania zmysłowe – rozkosz miesza się tu z bólem, a ciało staje się środkiem do poznania transcendencji. Grandier, nie przestrzegając zasad celibatu, staje się ojcem licznych potomków i obiektem erotycznych fantazji Jeanne, siostry przełożonej zakonu urszulanek.
W kręgach społecznych, Grandier cieszy się wyjątkowym prestiżem, co pozwala mu swobodnie eksplorować swoje hedonistyczne pragnienia. Jednak gdy odważny duchowny, całkowicie ignorując zakaz, łączy się z Madeline w świętym związku małżeńskim, narusza tym samym ustalone normy, co staje się iskrą, która zapala płomień skandalu. Przeciwnicy Grandiera szybko chwytają tę okazję, by wykorzystać ją jako broń przeciwko niemu.
Ken Russell, reżyser znany ze swojego buntowniczego stylu, w filmie „Diabły” wkracza na polityczne i religijne pole minowe XVII-wiecznej Francji. Obraz oparty na literackich dziełach Aldousa Huxleya i Johna Whitinga, staje się areną walki między zmysłowością a religijną ortodoksją. Urbain Grandier, spowiednik żyjący w cieniu Ludwika XIII, odchodzi od dogmatów Kościoła, eksplorując granice zmysłowych doznań.
Jego rozpustny styl życia, pełen licznych kochanek i nieprzyzwoitych uciech, nie pozostaje niezauważony przez społeczeństwo. Kiedy jedna z jego młodych uczennic staje się matką, Grandier nie drży przed konsekwencjami, a jego serce zostaje zdobyte przez Madeline, w której odnajduje prawdziwą miłość i motywację do zmiany.
Jednak wpływowy ojciec Madeline, widząc w Księdzu Grandierze jedynie zhańbienie dla rodziny, knuje spisek, by użyć zakonu urszulanek jako narzędzia zemsty. Jeanne, siostra przełożona, zostaje wplątana w intrygę, a jej nienasycone pożądanie staje się jednym z elementów zawirowań, które prowadzą do dramatycznego finału.
W filmie „Diabły” Ken Russell prowadzi widza przez labirynt zmysłowych namiętności, politycznych machinacji i religijnych fanatyzmów. Historia Księdza Grandiera staje się polem bitwy między indywidualną wolnością a instytucjonalną kontrolą, a każde działanie wywołuje reakcję, której konsekwencje są nieuchronne.