O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji (1984)

Film

Czas trwania: 1 godz. 25 min.

Opis

Film „O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji” to surrealistyczna podróż w głąb ludzkiej psychiki i społecznych zagmatwań, która rozgrywa się w ponurym, postapokaliptycznym świecie. Reżyser Piotr Szulkin w mistrzowski sposób ukazuje obraz społeczeństwa znajdującego się na krawędzi zagłady, zanurzonego w chaosie i nadziei na ratunek.

Po katastrofalnej wojnie jądrowej, która spustoszyła świat, ocalali ludzie zmagają się o przetrwanie w klaustrofobicznej betonowej budowli. To właśnie tam, w środku tej bezdusznej konstrukcji, gdzie każdy dzień może być ostatnim, grupa ośmiuset ludzi wierzy w nadejście zbawienia w postaci tajemniczej Arki. Ta epicka opowieść staje się metaforą dla nadziei, która utrzymuje istnienie ludzkości w obliczu zagłady.

Kostium socjologicznej fantastyki, w którym toczy się akcja filmu, stanowi idealne tło dla refleksji nad rzeczywistością PRL-u, zwłaszcza w okresie stanu wojennego. Szulkin wnikliwie analizuje psychikę społeczeństwa poddawanego skrajnym próbom, obnażając jego słabości i nadzieje. Ocalałe z opustoszałego świata jednostki są jak zatrzymane w czasie, utopione w bezdennej przepaści strachu i niepewności.

Przeplatając elementy groteski z dramatem, Szulkin maluje portret zbiorowej obłudy i rozkładu moralnego, który towarzyszy ludziom w skrajnych sytuacjach. Wizja społeczeństwa popadającego w coraz głębsze szaleństwo, wierzącego w obietnice nieuchronnego ratunku, stanowi ostry komentarz do kondycji ludzkiej natury. Stróżujący przywiązują się do tych złudzeń, wykorzystując je dla własnych celów, czując się panami sytuacji nad bezradnymi masami.

„O-bi, o-ba” staje się lustrzanym odbiciem Polski lat 80., kraju ogarniętego społecznymi napięciami i polityczną niepewnością. Wnikliwie obserwując reakcje bohaterów na złudne nadzieje, Szulkin rysuje portret umysłowego rozkładu, który opanował wielu Polaków po grudniu 1981 roku. To nie tylko opowieść o próbie przetrwania w skrajnych warunkach, ale także głębokie studium ludzkiej psychiki w obliczu zagłady.

W filmie Szulkina obecne są motywy surrealistyczne, które pogłębiają atmosferę niepewności i absurdu panującego w świecie po katastrofie. Krajobrazy zniszczenia, kontrastujące z utopijnymi marzeniami o ratunku, tworzą hipnotyzującą mozaikę ludzkich emocji i pragnień. To podróż w głąb mrocznych zakamarków duszy, gdzie nadzieja miesza się z beznadzieją, a wiara staje się bronią w walce o przetrwanie.

„O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji” to nie tylko film science fiction, to przede wszystkim psychologiczna studnia głębin, w której odbija się obraz ludzkiej natury w skrajnych warunkach. Szulkin w niezwykle sugestywny sposób ukazuje rozkład społeczeństwa i jednostek poddanych próbie ostatecznej, rzucając światło na najbardziej skrywane obszary ludzkiej psychiki. To opowieść, która pozostaje w pamięci widza na długo po zakończeniu projekcji, zadając pytania o istotę ludzkiej egzystencji i granice nadziei.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Piotr Szulkin
scenariusz Piotr Szulkin
gatunek Dramat / Sci-Fi
produkcja Polska
premiera 28 stycznia 1985 (świat)
studio Zespol Filmowy Perspektywa
data produkcji 1984
tytuł oryg. O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji
Ubrana w kostium socjologicznej fantastyki refleksja nad PRL-em z okresu stanu wojennego. Ocalałe z wojny atomowej resztki społeczeństwa w murach betonowego schronu czekają na przybycie mitycznej Arki, która zabierze ich do lepszego świata. Szulkin niezwykle celnie portretuje stan społecznego rozkładu. Żyjący obietnicą ratunku mieszkańcy bunkra popadają w pogłębiające się szaleństwo. Na ich wierze żerują strażnicy – świadomi, że Arka jest tylko propagandowym wymysłem rządu chcącego utrzymać ludzi w ryzach. Zaprezentowana w "O-bi, o-ba" wizja świata pozbawionego nadziei na ratunek to zapis stanu umysłów wielu Polaków po wydarzeniach grudnia 1981.
Aktor Postać
Gea
Soft
Lekarz
Prostytutka w barze
Kraft
Nadzorca wydający suchary
Spekulant
Szef Softa
Milioner
Inżynier
Żona milionera
Rzemieślnik
"Zadbany"
"Pucołowaty"
"Celulozowy"
"Lodówkowy"
"Smutny"
"Tłusty" mężczyzna udający psa
Mężczyzna drażniący "tłustego"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *