Zawód: Reporter / Professione: Reporter (1975)

Film

Czas trwania: 1 godz. 59 min.

Opis

Zawód: Reporter to film włoskiego reżysera Michelangelo Antonioniego, który opowiada o dziennikarzu, który postanawia uciec od swojego życia, przyjmując tożsamość zmarłego mężczyzny. Film jest pełną napięcia i refleksji opowieścią o ludzkim losie, która porusza takie tematy jak tożsamość, egzystencja i poszukiwanie sensu życia.

David Locke (Jack Nicholson) jest brytyjskim dziennikarzem telewizyjnym, który pracuje nad dokumentem o wojnie domowej w Czadzie. Locke jest zmęczony swoim życiem zawodowym i osobistym. Praca jest dla niego żmudna i monotonna, a małżeństwo z Rachel (Jenny Runacre) jest nieudane. Locke czuje się wyalienowany i niespełniony.

Pewnego dnia Locke znajduje w hotelu w Czadzie ciało martwego mężczyzny. Mężczyzna nazywa się David Robertson i jest handlarzem bronią. Locke, zafascynowany możliwością rozpoczęcia nowego życia, postanawia zamienić się z Robertsonem tożsamością.

Locke opuszcza hotel i wyrusza w podróż po Afryce, podając się za Robertsona. Po drodze spotyka się z niebezpiecznymi handlarzami bronią, którzy chcą nawiązać z nim współpracę. Locke również nawiązuje romans z młodą kobietą, Marią (Maria Schneider).

Nowe życie Locke’a początkowo wydaje się być fascynujące i pełne możliwości. Locke ma pieniądze, władzę i kobiety. Jednak z czasem zaczyna odczuwać wyrzuty sumienia z powodu tego, co zrobił. Locke nie może pogodzić się z tym, że jest kimś innym niż naprawdę.

Ostatecznie Locke decyduje się ujawnić swoją prawdziwą tożsamość. Jednak jego wyznanie nie przynosi mu spokoju. Locke pozostaje samotny i wyalienowany, nadal poszukując sensu życia.

Zawód: Reporter to film, który porusza wiele ważnych tematów. Jest to opowieść o poszukiwaniu tożsamości, egzystencjalnych rozterkach i poszukiwaniu sensu życia. Film jest również refleksją nad naturą rzeczywistości i tym, jak łatwo można zostać oszukanym.

Film jest utrzymany w charakterystycznym dla Antonioniego stylu. Reżyser wykorzystuje długie ujęcia, które pozwalają na obserwację bohaterów i ich otoczenia. Antonioni nie wyjaśnia wszystkiego, pozostawiając widzowi możliwość własnych interpretacji.

Zawód: Reporter to film, który warto zobaczyć. To poruszająca i refleksyjna opowieść, która zapada w pamięć.

Oto niektóre z kluczowych motywów filmu:

  • Tożsamość: Locke przyjmuje tożsamość Robertsona, aby uciec od swojego życia. Jednak z czasem zaczyna odczuwać wyrzuty sumienia z powodu tego, co zrobił. Locke nie może pogodzić się z tym, że jest kimś innym niż naprawdę.
  • Egzystencja: Locke jest zmęczony swoim życiem i szuka nowych doświadczeń. Przyjęcie tożsamości Robertsona daje mu szansę na rozpoczęcie nowego życia. Jednak Locke szybko odkrywa, że nowe życie nie jest takie, jak sobie wyobrażał.
  • Szukanie sensu życia: Locke jest samotny i wyalienowany. Czuje, że jego życie jest bezsensowne. Przyjęcie tożsamości Robertsona daje mu nadzieję na znalezienie sensu życia. Jednak Locke szybko odkrywa, że sens życia nie można znaleźć w zewnętrznych okolicznościach.

Film jest pełen symboliki:

  • Hotel: Hotel, w którym znajduje się ciało Robertsona, jest symbolem izolacji i wyobcowania. Locke czuje się jakby był uwięziony w hotelu, nie mogąc znaleźć drogi ucieczki.
  • Czad: Czad jest symbolem chaosu i wojny. Locke, przyjmując tożsamość Robertsona, wkracza w świat przemocy i niepewności.
  • Maria: Maria jest symbolem nadziei i miłości. Locke odnajduje w niej miłość i szczęście, które wcześniej były mu obce.

Zawód: Reporter to film, który można interpretować na wiele sposobów. To film, który pozostawia widzowi wiele pytań i wątpliwości. To film, który warto zobaczyć, aby samemu wyrobić sobie opinię.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Michelangelo Antonioni
scenariusz Peter Wollen, Michelangelo Antonioni
gatunek Dramat
produkcja Francja, Hiszpania, Włochy
premiera 28 lutego 1975 (Światowa)
boxoffice $619 744 w USA
na podstawie Mark Peploe (materiały do scenariusza, historia)
dystrybucja Warner Home Video
studio CIPI Cinematografica S.A. (koprodukcja) / Compagnia Cinematografica Champion / Les Films Concordia (współudział)
tytuł oryg. Professione: Reporter
inne tytuły The Passenger Miedzynarodowe The Passenger Wielka Brytania

Zawód: Reporter to film włosko-francusko-hiszpański z 1975 roku w reżyserii Michelangelo Antonioniego. Główną rolę gra Jack Nicholson. Film opowiada o dziennikarzu, który zmęczony swoim życiem postanawia uciec od rzeczywistości, przyjmując tożsamość zmarłego mężczyzny.

Akcja filmu rozgrywa się w Afryce, gdzie David Locke (Nicholson) prowadzi film dokumentalny o postkolonialnych konfliktach. Locke jest znudzony swoją pracą i nieudanym małżeństwem. Nie potrafi znaleźć wspólnego języka z adoptowanym synem, a jego żona Rachel (Jenny Runacre) od dawna go zdradza.

Pewnego dnia Locke znajduje w hotelu ciało zmarłego biznesmena, Davida Robertsona. Robertson jest handlarzem bronią, który prowadził podejrzane interesy w Afryce. Locke, zafascynowany możliwością wcielenia się w kogoś innego, postanawia zmienić swoją tożsamość.

Używając dokumentów Robertsona, Locke wyjeżdża z Afryki i wyrusza w podróż po Europie. Poznaje piękną młodą kobietę, Marię (Maria Schneider), z którą nawiązuje namiętny romans. Locke wydaje się być zadowolony ze swojego nowego życia, ale z czasem zaczyna zdawać sobie sprawę, że nie jest tak proste, jak mu się wydawało.

Robertson był nie tylko handlarzem bronią, ale także niebezpiecznym człowiekiem. Jego przeszłość zaczyna wracać do Locke'a, a on sam staje się uwikłany w niebezpieczne wydarzenia.

**Film Zawód: Reporter jest pełną napięcia i refleksji opowieścią o człowieku, który próbuje uciec od swojego życia. Locke jest postacią złożoną i niejednoznaczną. Jest zarówno bohaterem, jak i ofiarą swoich własnych decyzji. Jego historia jest metaforą ludzkiej egzystencji, pełnej niepewności i paradoksów.

Film Antonioniego jest również interesującym studium rzeczywistości. Reżyser przedstawia Afryce jako miejsce pełne konfliktów i przemocy. Locke, przybywając do Afryki, chce poznać jej prawdziwe oblicze, ale wkrótce okazuje się, że jest to zadanie ponad jego siły.


Oto kilka szczegółowych analiz poszczególnych wątków filmu:


**** Wątek osobisty

Wątek osobisty filmu opowiada o kryzysie egzystencjalnym, z jakim zmaga się główny bohater. Locke jest znudzony swoim życiem, nie potrafi znaleźć w nim sensu. Jego małżeństwo jest nieudane, a relacje z synem są napięte. Locke czuje się jak obcy w swoim własnym życiu.

Przejęcie tożsamości Robertsona jest dla Locke'a próbą ucieczki od rzeczywistości. On sam przyznaje, że chce być kimś innym, kimś bardziej interesującym i ekscytującym. Jednak zmiana tożsamości nie przynosi mu oczekiwanego wyzwolenia. Locke nadal jest tym samym człowiekiem, z tymi samymi problemami i słabościami.


**** Wątek polityczny

Wątek polityczny filmu ukazuje sytuację polityczną w Afryce w latach 70. XX wieku. Afryka jest wtedy podzielona na wiele krajów, z których wiele jest pogrążonych w wojnach domowych. Handel bronią jest powszechnym zjawiskiem, a handlarze bronią są często uwikłani w przemoc i korupcję.

Locke, przyjmując tożsamość Robertsona, staje się częścią tego świata. On sam nie jest zaangażowany w konflikty polityczne, ale jego obecność w Afryce naraża go na niebezpieczeństwo.


**** Wątek egzystencjalny

Wątek egzystencjalny filmu dotyczy podstawowych pytań o sens życia i ludzką naturę. Locke jest postacią, która poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jednak jego poszukiwania nie przynoszą mu satysfakcji.

Locke, przyjmując tożsamość Robertsona, próbuje uciec od swojej własnej tożsamości. Jednak tożsamość nie jest czymś, co można tak po prostu zmienić. Tożsamość jest częścią nas samych, jest tym, kim jesteśmy.

Locke, wchodząc w rolę Robertsona, odkrywa, że nie może całkowicie zapomnieć o swojej własnej tożsamości. Jego przeszłość zawsze będzie go prześladowała.


Aktor Postać
David Locke
Dziewczyna
Rachel Locke
Martin Knight
Stephen
Achebe
Opiekun hotelu
Szaman
Inspektor policji
Morderca
Współmorderca
Niemiecki nieznajomy
Recepcjonista hotelu
David Robertson

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *