MASH (1970)

Film

Czas trwania: 1 godz. 56 min.

Opis

Film „MAS*H” (1970), wyreżyserowany przez utalentowanego Roberta Altmana, to niezwykła podróż w czasie, przenosząca nas w okres wojny koreańskiej. Obraz ukazuje brutalną rzeczywistość konfliktu, ale zaskakuje również lekkością i humorem, zwłaszcza gdy spojrzeć na nią oczami dwóch nietypowych chirurgów – kapitana Benjamina Franklina, znanego jako „Sokole Oko” (Donald Sutherland) oraz kapitana Augusta Bedforda Forresta, zwanych także „Duke” (Tom Skerritt).

W sercu dramatu koreańskiej wojny znajduje się szpital polowy, do którego zostają sprowadzeni nowi lekarze – „Duke”, „Sokole Oko” oraz „Trapper” McIntyre (Elliott Gould). Ich pojawienie się zmienia rytm życia personelu medycznego i wprowadza do szarej rzeczywistości szpitala powiew szaleństwa i humoru. Choć praca chirurga polowego jest trudna, pełna stresu i niebezpieczeństw, to bohaterowie potrafią znaleźć sposób, by nie zatracić swojej ludzkiej natury.

Niezwykła dynamika panuje między postaciami, a przekonywujące kreacje aktorskie wnoszą do filmu głębię i autentyczność. Donald Sutherland w roli „Sokolego Oka” prezentuje nie tylko zdolności chirurgiczne na najwyższym poziomie, ale także umiejętność odcinania się od trudów wojny poprzez niepokojący, lekki uśmiech. Tom Skerritt, wcielający się w postać „Duka”, emanuje pewnością siebie i lekkim dystansem do otaczającej go rzeczywistości.

W toku filmowej podróży odkrywamy, że praca chirurga w szpitalu polowym to nie tylko walka o życie pacjentów, ale również codzienna walka z własnymi demonami. Bohaterowie potrafią jednak doskonale poradzić sobie z trudnościami, korzystając z każdej okazji do rozładowania napięcia. Ich poczucie humoru staje się nie tylko ucieczką od rzeczywistości, ale także narzędziem obronnym wobec szaleństwa wojny.

W filmie „MAS*H” poznajemy dwie przeciwstawne grupy personelu szpitala polowego. Z jednej strony mamy lekarzy, których nonszalancja i lekceważenie konwencji wojskowych mogą budzić kontrowersje. Z drugiej strony stoją „nawiedzony” major Frank Burns i przełożona pielęgniarek major Margaret „Gorące Wargi” O’Houlihan (wspaniale zagrana przez Sally Kellerman), reprezentujący tradycyjne podejście do służby wojskowej.

Konflikt między dwiema grupami staje się źródłem niekończących się zdarzeń komediowych, a zarazem pozwala ukazać absurdalność sytuacji, w jakiej znaleźli się bohaterowie. Altman zręcznie posługuje się dynamiką grupy, eksponując różnice charakterów i podejść do życia. W efekcie otrzymujemy filmowy spektakl pełen sprzeczności, który jednak potrafi dostarczyć widzowi zarówno rozrywki, jak i refleksji.

Nie brakuje w „MAS*H” także elementów satyrycznych, które stanowią swoiste zwierciadło rzeczywistości wojny koreańskiej. Altman, z dużą dawką ironii, obnaża absurdalność niektórych sytuacji, ukazując paradoksy życia na froncie. Jednocześnie film pozostaje szanujący bohaterów, nawet jeśli ich działania wydają się czasem szokujące czy kontrowersyjne.

Warto zauważyć, że „MAS*H” nie ogranicza się jedynie do przedstawienia scen walki i dramatycznych decyzji podjętych w szpitalu polowym. Film Altmana przenosi się także poza mury szpitala, ukazując życie bohaterów po służbie, ich relacje i codzienne zmagania z traumami wojennymi. To spojrzenie na postacie z różnych perspektyw dodaje produkcji głębi i sprawia, że staje się ona bardziej wielowymiarowa.

W filmie „MAS*H” muzyka odgrywa istotną rolę, tworząc niepowtarzalny klimat. Skomponowana przez Johnny’ego Mandela ścieżka dźwiękowa doskonale podkreśla zarówno momenty humorystyczne, jak i te pełne dramatu. Niebanalne połączenie dźwięków jazzu i melancholijnych melodii stanowi doskonałe tło dla opowieści o życiu i śmierci na wojnie.

Podsumowując, „MAS*H” to film, który w mistrzowski sposób łączy w sobie elementy komedii, dramatu i satyry. Robert Altman stworzył dzieło nie tylko poruszające tematykę wojenną, ale także skupiające się na psychologii postaci i absurdalności sytuacji, w jakich się znalazły. Dzięki doskonałym kreacjom aktorskim, inteligentnemu scenariuszowi i niepowtarzalnej atmosferze, film pozostaje arcydziełem kina, które warto oglądać i analizować nawet po latach od jego premiery.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Robert Altman
scenariusz Ring Lardner Jr.
gatunek Dramat, Komedia, Wojenny
produkcja USA
premiera 25 stycznia 1970 (Światowa)
boxoffice $81 600 000 w USA
budżet $3 500 000
na podstawie Richard Hooker (powieść)
studio Aspen Productions (I) / Ingo Preminger Productions / Twentieth Century Fox Film Corporation
tytuł oryg. MASH
inne tytuły M*A*S*H (alternatywna pisownia) USA M.A.S.H. Wielka Brytania M.A.S.H. Australia M.A.S.H. Kanada M.A.S.H. Kolumbia
Trwa wojna w Korei. Do jednego ze szpitali polowych zostają sprowadzeni dwaj nowi chirurdzy kapitan Benjamin Franklin "Sokole Oko" Pierce oraz kapitan Augustus Bedford Forrest (odpowiednio Donald Sutherland i Tom Skerritt). W toku ciężkiej pracy potrafią jednak również nieźle się zabawić, korzystając z każdej możliwości. Personel szpitala nie jest obojętny na ich działania. Lwia część akceptuje i wspiera działania lekarzy, stając w opozycji do "nawiedzonego" majora Franka Burnsa i przełożonej pielęgniarek major Margaret "Gorące Wargi" O'Houlihan (Sally Kellerman). Bohaterowie potrafią jednak pozbyć się bądź uciszyć przeciwników...
Akcja rozgrywa się w czasie wojny koreańskiej. Do szpitala polowego przybywają nowi lekarze, "Duke" Forrest (Tom Skerritt), "Sokole Oko" Pierce (Donald Sutherland) oraz "Trapper" McIntyre (Elliott Gould). Ponieważ zawód chirurga polowego wiąże się z wieloma niedogodnościami, panowie na różne sposoby rozładowują napięcia dnia codziennego. Wkrótce całemu personelowi szpitala udziela się sielankowy nastrój ich nowo przybyłych kolegów.
Aktor Postać
Kapt. Benjamin Franklin "Sokole Oko" Pierce
Kapt. John Francis Xavier "Trapper" McIntyre
Kapt. Augustus Bedford "Duke" Forrest
Major Margaret "Gorące Wargi" O'Houlihan
Major Frank Burns
Pułk. Henry Braymore Blake
Ojciec John Patrick "Dago Red" Mulcahy
Sierżant sztabowy Wade Douglas Vollmer
Kapral Walter "Radar" O'Reilly
Sierżant sztabowy Gorman
Kapitan Ezekiel Bradbury "Me Lay" Marston IV
Kapral Judson
Kapitan Storch
Kapitan John "Ugly John" Black
Kapitan Bridget "Knocko" McCarthy
Generał brygady Charlie Hammond
Kapitan Murrhardt
Kapitan Dennis Patrick Bandini
Por. Leslie
Kapitan Walter Koskiusko "The Painless Pole" Waldowski
Starszy szeregowy Seidman
Ho-Jon
Szeregowy Lorenzo Boone
Kapitan Oliver Harmon "Dzida" Jones
Porucznik Maria "Dish" Schneider
Futbolista
Futbolista
Pułkownik Wallace C. Merril
Japoński golfista
Pilot helikoptera
Japonka nosząca kije golfowe
Sierżant na motorze
Futbolista
Głos zza planu
Głos zza planu
Futbolista
Głos zza planu
Ładna recepcjonistka
Japonka nosząca kije golfowe
Pielęgniarka / Dziewczyna z plakatu
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Japońska służąca
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Kapitan Peterson, pielęgniarka korpusu
Futbolista
Improwizujący lekarz
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Asystent Hammonda
Futbolista
Chirurg
Sędzia meczu futbolu amerykańskiego
Cheerleaderka
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Drugi porucznik
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Pięcioletni syn Duke'a
Japońska prostytutka
Kapral
Japońska pielęgniarka
Koreański doktor
Koreański doktor
Korespondentka
Futbolista
Cheerleaderka
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Pielęgniarka oddziałowa
Futbolista
Pilot helikoptera
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Pilot helikoptera
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Futbolista
Pilot helikoptera
Futbolista
Cheerleaderka
Futbolista
Cheerleaderka
Pieszy
Futbolista

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *