Ostatnie tango w Paryżu / Ultimo tango a Parigi (1972)

Film

Czas trwania: 2 godz. 16 min.

Opis

Ostatnie tango w Paryżu to francusko-włoski film fabularny z 1972 roku w reżyserii Bernardo Bertolucciego. Scenariusz napisali Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli i Agnès Varda. Film opowiada o burzliwej relacji między dwojgiem nieznajomych, którzy spotykają się w pustym mieszkaniu, by uprawiać sadomasochistyczny seks.

Fabuła

Akcja filmu rozgrywa się w Paryżu. Paul (Marlon Brando), amerykański biznesmen, który niedawno stracił żonę, wynajmuje mieszkanie po samobójstwie byłego mieszkańca. Pewnego dnia spotyka w nim Jeanne (Maria Schneider), młodą Francuzkę, która również jest w żałobie po śmierci partnera.

Paul i Jeanne zaczynają spotykać się w pustym mieszkaniu, aby uprawiać seks. Ich relacja jest burzliwa i pełna napięcia. Paul jest dominujący i wymagający, a Jeanne jest uległa i podporządkowana.

W miarę upływu czasu ich relacja staje się coraz bardziej skomplikowana. Paul i Jeanne zaczynają się w sobie zakochiwać, ale ich przeszłość i ból, który przeżyli, utrudniają im budowanie wspólnego życia.

Krytyka

Film został przyjęty z entuzjazmem przez krytykę, ale również z krytyką ze względu na śmiałe sceny erotyczne. Marlon Brando otrzymał nominację do Oscara za rolę Paula.

Interpretacje

Film można interpretować na wiele sposobów. Można go widzieć jako metaforę ludzkiej seksualności, poszukiwania miłości i bólu po stracie bliskiej osoby.

Film można również interpretować jako krytykę patriarchatu i dominacji mężczyzn nad kobietami. Paul jest symbolem patriarchalnego społeczeństwa, które traktuje kobiety jako przedmioty seksualne. Jeanne jest natomiast symbolem kobiety, która próbuje się wyzwolić z patriarchalnych schematów.

Ocena

Ostatnie tango w Paryżu to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Jest to film poruszający, ale również kontrowersyjny. Film, który na długo pozostaje w pamięci widza.

Ocena filmu

Ocena: 5/5

Film jest wybitnym dziełem sztuki filmowej. Jest to film poruszający, ale również kontrowersyjny. Film, który na długo pozostaje w pamięci widza.

Mocne strony filmu

  • Wybitne aktorstwo Marlona Brando i Marii Schneider
  • Poruszająca historia o miłości i stracie
  • Klimatyczne zdjęcia
  • Znakomita ścieżka dźwiękowa

Słabe strony filmu

  • Niektóre sceny mogą być zbyt drastyczne dla niektórych widzów

Podsumowanie

Ostatnie tango w Paryżu to film, który warto zobaczyć. Jest to film, który na długo pozostaje w pamięci widza.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Bernardo Bertolucci
scenariusz Agnès Varda, Bernardo Bertolucci
gatunek Erotyczny, Melodramat
produkcja Francja, Włochy
premiera 14 października 1972 (Światowa) 19 sierpnia 2011 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $96 144 000 na świecie$36 144 000 w USA$60 000 000 poza USA
budżet $1 250 000
na podstawie Bernardo Bertolucci (materiały do scenariusza, historia)
dystrybucja Art House
studio United Artists (przedstawia) / Les Productions Artistes Associés (koprodukcja) / Produzioni Europee Associati (PEA) (koprodukcja)
tytuł oryg. Ultimo tango a Parigi
inne tytuły Last Tango in Paris Miedzynarodowe Last Tango in Paris USA
Młoda Francuzka Jeanne (Maria Schneider) przybywa do Paryża i poszukuje mieszkania. W jednym z oglądanych lokali spotyka starszego od niej o wiele lat opłakującego samobójczą śmierć żony Paula (Marlon Brando). Mimo iż znają się tylko kilka minut, dochodzi między nimi do zbliżenia. I choć nadal nie chcą znać swoich imion, tkwią w pozornie czysto fizycznym związku, na zewnątrz prowadząc zwyczajne życie, nie mogąc skończyć tego, co z taką pasją zaczęli.
Bohaterowie filmu, starzejący się Amerykanin (Marlon Brando) i młodziutka Francuzka (debiutująca na ekranie Maria Schneider), spotykają się przypadkowo w pustym mieszkaniu w Paryżu. I nic o sobie nie wiedząc, decydują się na sadomasochistyczny związek seksualny, który staje się dla nich przekraczaniem kolejnych barier. Historia ta, pełna tradycji literackiej i filmowej (choćby koło ratunkowe z napisem L’Atalante przywołującym antymieszczańskie dzieło Jeana Vigo z lat trzydziestych) jest przepełniona perwersyjnym erotyzmem podszytym psychoanalizą. Ale także oddaje nastrój dekadenckiej rozpaczy zakorzenionej w myśli egzystencjalnej. Bowiem romans tej dziwnej pary załamuje się wtedy, gdy zdaje się, iż między kochankami nawiązuje się nić porozumienia. Zwłaszcza Marlon Brando stworzył postać przejmująco tragiczną, zyskując dzięki niej – jak również dzięki kreacji w "Ojcu chrzestnym" Coppoli w tym samym czasie – pozycję wielkiego aktora światowego kina.
Paul, czterdziestopięcioletni Amerykanin mieszkający w Paryżu, nie może pogodzić się z samobójczą śmiercią swojej żony. Zrozpaczony błąka się bez celu po mieście i poznaje Jeanne, dwudziestoletnią Francuzkę. W opuszczonym mieszkaniu spędza z nią trzy dni, uprawiając brutalny, sadomasochistyczny seks. Dla Jeanne znajomość z Paulem ma niezobowiązujący charakter, jednak on po rozstaniu z Francuzką zaczyna odczuwać tęsknotę. Postanawia zatem odnaleźć dziewczynę... "Ostatnie tango w Paryżu" to niezwykle kontrowersyjny i otoczony atmosferą skandalu film, w którym brutalność i śmiałość scen erotycznych do dzisiaj wywołuje dyskusje.
Paul ma 45 lat, jest Amerykaninem mieszkającym w Paryżu. Gdy jego żona popełnia samobójstwo – wychodzi na miasto włócząc się bez celu. Spotyka Jeanne, dwudziestoletnią Francuzkę. W opuszczonym mieszkaniu spędzają trzy dni pełne brutalnego, sadomasochistycznego seksu... Paul nie chce nic wiedzieć o dziewczynie, chce tylko anonimowego ciała, by zadawać mu gwałt. Jeanne poddaje się jego grze czerpiąc z tego przyjemność, jakiej nie zaznała w swoim stałym związku.
"Ostatnie tango w Paryżu" to pełna zmysłowych doznań podróż do świata erotycznych uniesień. Uznany za najbardziej kontrowersyjny film naszych czasów, nominowany do dwóch Oscarów: dla najlepszego reżysera Bernardo Bertolucci i najlepszego aktora Marlon Brando, nadał nowe oblicze sztuce filmowej. Emanuje seksualną energią i hipnotycznym magnetyzmem, jak żaden film przedtem i potem, szokując całe pokolenia. On Brando jest 45-letnim Amerykaninem mieszkającym w Paryżu, który stara się otrząsnąć po stracie żony. Ona Maria Schneider, to śliczna 20-letnia Paryżanka zaręczona z młodym filmowcem. Przypadkowe spotkanie tych dwojga staje się początkiem prawdziwego związku: czysty seks ... i nic więcej. Reguły sa proste: żadnych imion, żadnych osobistych zwierzeń, żadnych obietnic na przyszłość i żadnych odniesień do tego, co dzieje się na zewnątrz. Kiedy kochankowie są razem, ich światem mają być oni sami i prawie puste mieszkanie.
Aktor Postać
Paul
Jeanne
Matka Rosy
Prostytutka
Matka Jeanne
Catherine
Olympia
Monique
Mouchette
Dźwiękowiec
Scenarzystka
Kamerzysta
Tom, filmowiec, narzeczony Jeanne
Marcel
Asystent kamerzysty
Rosa
Christine
Lider orkiestry grającej tango
Przewodnicząca jury tanecznego
Konsjerżka
Przedsiębiorca przewozowy
Przedsiębiorca przewozowy
Klient prostytutki
Panna Blandish
Kapitan barki
Sprzedawca Biblii
Mężczyzna na ulicy
Kobieta na ulicy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *