Pianistka / La Pianiste (2001)

Film

Czas trwania: 2 godz. 11 min.

Opis

Pianistka (2001) to dramat psychologiczny w reżyserii Michaela Hanekego, oparty na powieści Elfriede Jelinek o tym samym tytule. Film opowiada historię Eriki Kohut, czterdziestoletniej nauczycielki gry na fortepianie w wiedeńskim konserwatorium. Erika jest rozdarta między swoimi ambicjami artystycznymi a głębokimi problemami emocjonalnymi. Jest zafascynowana muzyką, ale jej talent jest hamowany przez kompleksy i nienawiść do własnej seksualności.

Film rozpoczyna się od sceny, w której Erika występuje z koncertu. Jej gra jest doskonała, ale jej twarz wyraża ból i cierpienie. Po koncercie Erika wraca do domu, gdzie mieszka ze swoją nadopiekuńczą matką. Matka jest obsesyjnie oddana córce, ale jej miłość jest jednocześnie toksyczna i niszcząca.

Erika jest samotna i nieszczęśliwa. Jej życie seksualne jest ograniczone do wizyt w kinach porno i peep-show. Pewnego dnia poznaje Waltera Klemmera, młodego studenta konserwatorium. Walter jest przystojny i inteligentny, a Erika szybko się w nim zakochuje.

Walter jest zafascynowany Eriką, ale jego zainteresowanie jest również perwersyjne. Chce, aby Erika spełniła jego fantazje sadomasochistyczne. Erika początkowo odrzuca jego propozycje, ale z czasem zaczyna ulegać jego namowom.

Relacja między Eriką a Walterem jest destrukcyjna dla obu. Erika pogrąża się w autodestrukcji, a Walter staje się coraz bardziej sadystyczny. Film kończy się tragicznie, gdy Erika popełnia samobójstwo.

Pianistka to film o złożonej i tragicznej postaci. Erika jest wyrazem niespełnienia i bólu, który może płynąć z niemożności pogodzenia się z własną seksualnością. Film jest również opowieścią o relacjach międzyludzkich, które mogą być zarówno źródłem miłości, jak i cierpienia.

Analiza filmu

Fabuła

Fabuła filmu jest prosta i linearna. Opowiada o życiu Eriki Kohut, od jej pierwszego spotkania z Walterem Klemmerem do jej tragicznej śmierci. Film jest podzielony na dwie części. Pierwsza część przedstawia życie Eriki przed poznaniem Waltera, a druga część skupia się na ich relacji.

Bohaterowie

Erika Kohut jest główną bohaterką filmu. Jest to postać złożona i tragiczna. Erika jest wybitną pianistką, ale jej talent jest hamowany przez kompleksy i nienawiść do własnej seksualności. Jest samotna i nieszczęśliwa, a jej życie jest pełne bólu i cierpienia.

Walter Klemmer jest drugoplanową postacią filmu, ale to on odgrywa kluczową rolę w życiu Eriki. Walter jest młodym studentem konserwatorium. Jest przystojny i inteligentny, ale jego zainteresowanie Eriką jest również perwersyjne. Chce, aby Erika spełniła jego fantazje sadomasochistyczne.

Matka Eriki jest trzecią ważną postacią filmu. Jest to postać toksyczna i niszcząca. Matka jest obsesyjnie oddana córce, ale jej miłość jest jednocześnie przytłaczająca i ograniczająca.

Symbolika

W filmie występuje wiele symboli, które można interpretować na różne sposoby. Fortepian jest symbolem talentu i ambicji Eriki. Jest to również symbol jej niespełnienia i bólu.

Kino porno i peep-show są symbolami perwersji i destrukcji. Są to miejsca, w których Erika szuka ucieczki od swojej rzeczywistości.

Samobójstwo Eriki jest symbolem jej ostatecznej porażki. Jest to akt desperacji i rozpaczy.

Interpretacje

Pianistka można interpretować na wiele sposobów. Film można odczytywać jako historię o niespełnionym artyście, jako opowieść o relacjach międzyludzkich, a także jako analizę ludzkiej seksualności.

Film można również odczytywać jako metaforę sytuacji politycznej w Austrii w latach 80. XX wieku. Erika Kohut można interpretować jako symbol Austrii, która nie może pogodzić się ze swoją przeszłością nazistowską.

Ocena

Pianistka to film wybitny i poruszający. Jest to film, który nie pozostawia widza obojętnym. Film jest dobrze zrealizowany, a aktorstwo jest

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Michael Haneke
scenariusz Michael Haneke
gatunek Dramat
produkcja Austria, Francja, Niemcy
premiera 14 maja 2001 (Światowa)
boxoffice $9 801 375 na świecie$1 012 069 w USA$8 789 306 poza USA
na podstawie Elfriede Jelinek (powieść)
dystrybucja Best Film
studio arte France Cinéma / Bavaria Film International (udział) / Bayerischer Rundfunk (BR) (udział) /
tytuł oryg. La Pianiste
inne tytuły The Piano Teacher Miedzynarodowe The Piano Teacher USA The Piano Player
Ekranizacja powieści Elfriede Jelinek. Kobieta w średnim wieku pogrąża się stopniowo w autodestrukcji - odwiedza zakazane rejony Wiednia, kina porno, miejsca schadzek. Pewnego dnia student wyznaje jej swoje uczucia...
Ekranizacja powieści Elfriede Jelinek jest dramatem 3 osób, reszta jest tylko tłem dla wstrząsających wydarzeń, jakich jesteśmy świadkami. Tytułowa bohaterka to Erika, prawie 40-letnia nauczycielka gry na pianinie i bardzo ceniona wśród sobie pokrewnych artystka. Sukces zawodowy nie idzie jednak w parze ze szczęściem osobistym. Piękna kobieta nie ma bowiem męża i dzieci, mieszka ze swą matką, która nie dosyć, że wymaga jej ciągłego towarzystwa, to ma jeszcze manię chronienia córki przed mężczyznami. Pianistka ciągle jest na cenzurowanym i każde spóźnienie do domu wiąże się ze śledztwem, kłótnią. Jednak to tylko jedna strona życia bohaterki. Erika ma bowiem jeszcze drugie "ja". Choć nigdy nie miała mężczyzny, nie jest wolna od seksualności. Jest regularną klientką sex-shop'ów, podgląda również kopulujące pary. Ta mieszanka podglądactwa, masturbacji i fizycznego bólu, jaki chciałaby sobie zadawać, jest jej ucieczką od wpływu matki. Pewnego dnia na drodze obu bohaterek staje młody chłopak, zdolny pianista i sportowiec, który zakochuje się w dwukrotnej od niego starszej Erice. Zaczyna się prawdziwy dramat, kiedy czyste uczucie chłopca i jego dziecięca niemalże fascynacja skonfrontowane zostają ze zwierzęcymi, pozbawionymi emocji potrzebami pianistki.
Dla Eryki prawdziwym spełnieniem jest ból. Jej fantazje seksualne popychają ją do czynów, które pragnie ukryć przed otaczającym światem. Pewnego dnia poznaje młodego i bardzo przystojnego Waltera, który rozbudza w niej burzę nieokiełznanej namiętności. Film opowiada o dojrzałej kobiecie, która nigdy w życiu nie zaznała prawdziwej miłości. Całkowicie odarta z uczuć, wydaje się żyć w odrętwieniu. Zaborcza i despotyczna miłość matki, z którą mimo swojego wieku nadal mieszka, pogłębia ten stan z dnia na dzień. Eryka jest nauczycielką gry na fortepianie w wiedeńskim konserwatorium. Ucząc daje upust swojej nieskończenie lodowatej naturze. Romans z dużo młodszym od siebie studentem roznieca w jej ciele mroczne żądze.
Erike poznajmy jako czterdziestokilku letnią pianistkę wracającą do domu, gdzie czeka na nią matka. Przyglądamy sie śmiesznej scenie przeszukiwania torebki, krytykowania stroju przez matkę. Nastepnie oglądamy jej kolejne wcielenie - utalentowaną, poważną i szanowaną przez innych nauczycielke w jednej z najlepszych szkół. Wreszcie poznajemy ją ze strony zupełnie innej - kobiety o chorej, przesiąkniętej sadystycznymi wizjam miłości fizycznej nauczonej przez pornofrafię. Do jej życia wkrada się mężczyzna - młody, zdolny, a przede wszystkim zakochany w niej na tyle, by wyrzec się dotychczasowych poglądów. Film, który oburza, wstrząsa widzem; film, którego nie da się opowiedzieć...
Erika Kohout (Isabelle Huppert) to czterdziestoletnia nauczycielka gry na fortepianie w konserwatorium w Wiedniu. Jest bardzo poważana ze względu na swój niezwykły talent i silną dyscyplinę, ale poznano ją również jako ostrą i wymagającą nauczycielkę. Choć jest kobietą w średnim wieku, wciąż mieszka razem z matką (Annie Girardot), z którą jest silnie związana i po której odziedziczyła surową naturę. Nie ma męża, ani kochanka, ale swoje potrzeby emocjonalno-seksualne umie zaspokajać i to w niestandardowy sposób. Regularnie bywa w kinach porno i peepshowach, gdzie uwalnia się spod wpływu matki. Jej seksualizm jest mieszanką chorobliwego voyeuryzmu (podglądactwa) i praktyk masturbacyjnych o podłożu masochistycznym. Erotyczny świat Eryki i jej codzienne życie nauczycielki biegną różnymi drogami. Jednak pewnego dnia, jeden z jej studentów - Walter (Benoît Magimel) postanawia ją uwieść...
Blisko 40-letnia Erika (Isabelle Huppert) uczy gry na pianinie w konserwatorium wiedeńskim. Jest wychowywana przez samotną, nadopiekuńczą matkę. Jest to kobieta która nie potrafi nawiązać normalnej relacji z mężczyzną. Miłości uczy się, oglądając filmy pornograficzne, a satysfakcję seksualną osiąga, podglądając innych kochanków. Na jednym z koncertów Erika poznaje studenta politechniki, Waltera. Choć ten zakochuje się w Erice z młodzieńczym szaleństwem, jest zbyt niedojrzały, by ją zaakceptować taką, jaka jest naprawdę.
Aktor Postać
Erika Kohut
Walter Klemmer
Matka Eriki
Dr George Blonskij
Pani Schober
Anna Schober
Madame Gerda Blonskij
Profesor
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej
Profesor
Margot
Baryton
Mężczyzna w kinie dla zmotoryzowanych
Naprawnik
Nauczyciel śpiewu
Profesor
Profesorka
Profesorka
Profesorka
Kobieta w kinie dla zmotoryzowanych
Uczeń
Przyjaciel Klemmera
Pianista grający Haydna
Pianista
Dziewczyna w Sex Shopie
Sekretarka
Skrzypaczka
Uczeń
Przyjaciółka Waltera

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *