Fanatyk / The Believer (2001)
Film
Czas trwania: 1 godz. 38 min.
Opis
„Tropiciel / The Believer (2001)”
Reżyser: Henry Bean
Danny Balint (Ryan Gosling), zdolny i silną osobowością obdarzony student żydowskiej uczelni, podczas studiów nad Tora doznaje głębokiego wstrząsu. Jego refleksje nad wersetami Tory, szczególnie tymi opowiadającymi o ofiarowaniu syna Izaaka, prowadzą go do kontrowersyjnego wniosku o okrucieństwie Boga. Przekonany o pychze Stwórcy, Danny zaczyna kwestionować swoją tożsamość religijną i kulturową, co później przekształca go w antysemitę.
Balint, pierwotnie pochodzący z żydowskiej rodziny, przeszłość spędził w szkole rabinackiej, gdzie nieustannie toczył spory z nauczycielem. Jego życie kieruje się zupełnie innym torem, gdy postanawia przyjąć skrajne poglądy, które prowadzą go do świata skrajnych ideologii. Danny decyduje się ogolić na łyso, nosić koszulę ze swastyką, a także aktywnie zwalczać żydowskich studentów na ulicach.
W dramatyczny sposób dołącza do grupy skrajnych faszyzujących intelektualistów, Linę i Curtisa, gdzie wygłasza agresywne tyrady nawołujące do eksterminacji Żydów. Na tym szokującym zebraniu Danny zdobywa uznanie i zainteresowanie młodej Carli, co później przeradza się w niebezpieczny romans. Cała sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana, gdyż Danny, będąc głęboko zakorzeniony w judaizmie, przemierza drogę przeciwną do swojego dziedzictwa.
Film „Tropiciel” (The Believer) nie tylko rzuca światło na psychikę Dannego Balinta, ale również zainspirowany jest autentycznymi wydarzeniami z roku 1964. Danny, będąc jednostką silną i myślącą samodzielnie, staje wewnętrznie w opozycji do własnej społeczności, odważnie kwestionując jej tożsamość religijną i kulturową. To tragiczne odkrycie prowadzi go do antysemickich postaw i brutalnych działań wobec własnych rodaków.
Podkreślając ten wewnętrzny konflikt, „Tropiciel” ukazuje podróż Dannego w głąb siebie, w poszukiwaniu sensu judaizmu w swoim życiu. Historia Abrahama i próba ofiarowania syna stanowią punkt zwrotny, który napotyka na sprzeciw jego własnych przekonań. To wewnętrzne rozdarcie sprawia, że Balint zaczyna prześladować członków społeczności, nawołując do przemocy i jednocześnie odczuwając wstręt do samego siebie.
W rezultacie „Tropiciel” stawia pytania o naturę wiary, tożsamości i granic ludzkiego rozumienia. Przeplatając autentyczne wydarzenia z fikcją, reżyser Henry Bean rzuca widzom wyzwanie, prowokując do refleksji nad skomplikowanymi zagadnieniami związanymi z wiarą, ideologią i przynależnością społeczną. Film nie tylko porusza, ale również wstrząsa, pozostawiając widza z pytaniami, na które nie zawsze łatwo znaleźć odpowiedzi.