Zeszłego roku w Marienbadzie / L’année dernière à Marienbad (1961)

Film

Czas trwania: 1 godz. 34 min.

Opis

Zeszłego roku w Marienbadzie to jeden z najważniejszych filmów nowofalowych, który wywarł ogromny wpływ na rozwój kina eksperymentalnego. Reżyser, Alain Resnais, i scenarzysta, Alain Robbe-Grillet, stworzyli dzieło pełne sprzeczności i niejasności, które pozostawia widza z poczuciem niepewności i niedopowiedzenia.

Akcja filmu rozgrywa się w zabytkowym barokowym hotelu w nieokreślonych bliżej latach. Wśród gości hotelowych znajdują się dwie główne postaci: mężczyzna (Giorgio Albertazzi) i kobieta (Delphine Seyrig). Mężczyzna przekonuje kobietę, że spotkali się już rok temu w innym hotelu i wyznali sobie miłość. Kobieta zaprzecza jednak temu, twierdząc, że nie pamięta żadnego romansu.

Mężczyzna nie ustaje w swoich staraniach, aby przekonać kobietę. Wspomina wspólne chwile, opowiada o ich miłości i o planach na wspólne życie. Kobieta stopniowo zaczyna wątpić w swoją wersję wydarzeń. Pojawiają się w niej wspomnienia, które mogą potwierdzać słowa mężczyzny.

W tym samym czasie, w hotelu przebywa także mąż kobiety (Sacha Pitoëff). Jest on świadomy, że jego żona jest pod wpływem mężczyzny. Próbuje odzyskać jej miłość, ale jego wysiłki wydają się daremne.

Film Resnaisa jest pełny symboliki i niejasnych aluzji. Nie wiadomo, czy historia miłości mężczyzny i kobiety jest prawdziwa, czy też jest to jedynie wytwór ich wyobraźni. W filmie pojawiają się liczne powtórzenia i nawiązania do przeszłości. Resnais tworzy w ten sposób labirynt wspomnień i wyobrażeń, w którym widz może się łatwo zgubić.

Filmowa przestrzeń

Film Resnaisa rozgrywa się w przestrzeni zamkniętej, jaką jest barokowy hotel. Jest to miejsce pełne przepychu i elegancji, ale także tajemniczości i zagrożenia. Hotelowe korytarze i pokoje są labiryntem, w którym łatwo się zgubić. Przestrzeń ta sprzyja erotycznym spotkaniom, ale także skrywa mroczne tajemnice.

Postacie

Główni bohaterowie filmu są postaciami tajemniczymi i niejednoznacznymi. Mężczyzna jest przystojny i czarujący, ale także tajemniczy i niebezpieczny. Kobieta jest piękna i zmysłowa, ale także niepewna siebie i zagubiona. Mąż kobiety jest bogaty i wpływowy, ale także zazdrosny i podejrzliwy.

Motywy

W filmie Resnaisa pojawiają się liczne motywy, które są istotne dla jego interpretacji. Są to m.in.:

  • Miłość – Miłość jest głównym motywem filmu. Jest ona przedstawiona jako uczucie silne i obezwładniające, ale także niebezpieczne i destrukcyjne.
  • Pamięć – Pamięć jest kolejnym istotnym motywem filmu. Kobieta nie pamięta romansu z mężczyzną, co może sugerować, że miłość ta była tylko iluzją.
  • Czas – Czas w filmie jest nielinearny. Występują w nim retrospekcje i powtórzenia, które utrudniają widzowi odtworzenie chronologii wydarzeń.

Interpretacje

Film Resnaisa można interpretować na wiele sposobów. Jedną z możliwości jest interpretacja realistyczna, która zakłada, że historia miłości mężczyzny i kobiety jest prawdziwa. W tej interpretacji film opowiada o kryzysie w małżeństwie i o poszukiwaniu szczęścia poza nim.

Inną możliwością jest interpretacja symboliczna, która zakłada, że historia miłości jest jedynie wytworem wyobraźni kobiety. W tej interpretacji film opowiada o wewnętrznym konflikcie kobiety, która nie jest pewna, czego chce.

Można też interpretować film jako metaforę ludzkiej egzystencji. W tej interpretacji film opowiada o tym, że pamięć jest niepewna i ulotna, a czas jest nieliniowy.

Ocena

Zeszłego roku w Marienbadzie to film, który wywarł ogromny wpływ na rozwój kina. Jest to dzieło nowatorskie i eksperymentalne, które stawia widza przed trudnymi pytaniami o miłość, pamięć i czas. Film jest pełen pięknych zdjęć i muzyki, ale także niepokoju i napięcia.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Alain Resnais
scenariusz Alain Resnais, Alain Robbe-Grillet
gatunek Surrealistyczny, Melodramat
produkcja Francja, Włochy
premiera 25 czerwca 1961 (Światowa)
boxoffice $144 492 w USA
studio Cocinor (przedstawia) / Argos Films (koprodukcja) / Cineriz (koprodukcja) /
tytuł oryg. L'année dernière à Marienbad
inne tytuły Last Year at Marienbad Miedzynarodowe Last Year at Marienbad USA Last Year in Marienbad Wielka Brytania

Zeszłego roku w Marienbadzie to francusko-włoski film fabularny z 1961 roku w reżyserii Alaina Resnais, według scenariusza Alaina Robbe-Grilleta. Obraz został uznany za jedno z najważniejszych dzieł francuskiej Nowej Fali i jeden z najważniejszych filmów psychologicznych w historii kina.

Akcja filmu rozgrywa się w zabytkowym barokowym hotelu w nieokreślonej epoce. Wśród gości hotelowych znajduje się mężczyzna i kobieta, których imion nie znamy. Mężczyzna przekonuje kobietę, że spotkali się już rok temu w innym, równie ekskluzywnym hotelu i wyznali sobie miłość. Kobieta zaprzecza jednak wszystkim jego słowom, kwestionuje nawet dowód w postaci zrobionej wtedy przez mężczyznę fotografii.

Film przedstawia skomplikowaną relację między dwojgiem bohaterów. Mężczyzna jest uporczywy w swoich staraniach, by przekonać kobietę do wspólnej ucieczki. Kobieta natomiast jest rozdarta między swoimi uczuciami do mężczyzny a obowiązkami wobec męża i rodziny.

Motyw pamięci

Jednym z kluczowych motywów filmu jest motyw pamięci. Kobieta zaprzecza, że kiedykolwiek spotkała mężczyznę, co sugeruje, że jej wspomnienia są niepewne lub fragmentaryczne. Mężczyzna natomiast nieustannie przypomina jej o ich wspólnych chwilach, próbując przywrócić jej pamięć.

Motyw pamięci jest również związany z tematem iluzji i rzeczywistości. Czy to, co kobieta pamięta, jest prawdziwe, czy tylko wytworem jej wyobraźni? Czy to, co dzieje się w filmie, to rzeczywiście rzeczywistość, czy też sen lub halucynacja?

Motyw labiryntu

Kolejnym ważnym motywem filmu jest motyw labiryntu. Hotel, w którym rozgrywa się akcja, jest zbudowany w taki sposób, że łatwo się w nim zgubić. Korytarze są długie i kręte, a pokoje są podobne do siebie. To sprawia, że bohaterowie, a także widzowie, czują się zagubieni i niepewni.

Motyw labiryntu może być interpretowany na wiele sposobów. Może symbolizować zagubienie w życiu, poszukiwanie własnej tożsamości lub niemożność ucieczki od przeszłości.

Motyw gry

Film jest pełen elementów gry. Bohaterowie często prowadzą ze sobą dialogi, które przypominają partie szachów. Każde z nich próbuje przechytrzyć drugiego, wygrywając argumentem lub gestem.

Motyw gry może być interpretowany jako symbol walki o władzę lub dominację. Może również symbolizować życie, które jest pełne niepewności i nieprzewidywalności.

Interpretacje

Film Zeszłego roku w Marienbadzie jest dziełem wieloznacznym, które może być interpretowane na wiele sposobów. Jedni widzą w nim opowieść o miłości, która przekracza granice czasu i przestrzeni. Inni widzą w nim metaforę życia, które jest pełne iluzji i niepewności. Jeszcze inni widzą w nim dzieło sztuki, które nie ma konkretnego znaczenia, a jedynie zmusza widzów do refleksji nad własnym życiem.

Niezależnie od interpretacji, Zeszłego roku w Marienbadzie jest filmem, który pozostaje w pamięci widzów na długo po obejrzeniu. To dzieło, które skłania do myślenia i budzi emocje.

Aktor Postać
X - Nieznajomy z włoskim akcentem
A - Brunetka
M - Mąż / Mężczyzna o szczupłej twarzy
Kobieta w hotelu
Mężczyzna w hotelu
Kobieta w hotelu
Kobieta w hotelu
Kobieta w hotelu
Mężczyzna w hotelu
Mężczyzna w hotelu
Mężczyzna w hotelu
Mężczyzna w hotelu
Mężczyzna w hotelu
Kobieta w hotelu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *