Rok diabła / Rok ďábla (2002)

Film

Czas trwania: 1 godz. 28 min.

Opis

„Rok diabła” to fascynująca podróż przez labirynt rzeczywistości i wyobraźni, wyreżyserowana przez Petr Zelenkę, znanego polskim widzom jako twórcę scenariusza do przebojowych „Samotnych”. W tej filmowej opowieści, która miesza fakty z fikcją, Zelenka przenosi nas w świat muzyków, którzy grają samych siebie, wplatając w to magiczną nutę pełną duchów i aniołów stróżów.

Jan Holman, przezwyciężający alkoholizm dokumentalista, wyrusza do Czech, aby zrealizować film o szpitalu odwykowym. Tam spotyka Jaromíra Nohavicę i jego anioła stróża, Karla Plíhala, który w ciekawej inscenizacji ukazuje swoje własne pogrzebne widowisko. To spotkanie zespołu „Czechomor” podczas ceremonii pogrzebowej porusza Plíhala na tyle, że proponuje on muzykom wspólne występy, co staje się zalążkiem niezwykłej historii, gdzie granica między rzeczywistością a fantazją staje się coraz bardziej mglista.

Film, choć zaczyna się jako dokument, szybko przemienia się w surrealistyczną podróż, w której trudno odróżnić prawdę od kłamstwa. Bohaterami stają się prawdziwi muzycy, tacy jak Jaromir Nohavica, Karel Plihal oraz zespół „Czechomor”, a także zagraniczni artyści, jak brytyjski muzyk rockowy Jaz Coleman. Wszyscy oni splatają się w tej opowieści z holenderskim dokumentalistą Janem Holmanem, odgrywanym przez czeskiego reżysera Jana Prenta.

Rozważane są liczne tematy, od walki z nałogiem alkoholowym po rolę mediów w życiu współczesnego człowieka, a także dylematy związane z wiarą i kontrastem między dobrem a złem, symbolizowanym przez anioła i diabła. Jednak główną rolę odgrywa tu muzyka, która stanowi doskonałe tło dla metafizycznych refleksji i wędrówek bohaterów.

Petr Zelenka, zręcznie łamiąc konwencje filmowej narracji, używa różnorodnych środków, aby wplątać widza w labirynt ironii, metafor i przenikających się epizodów. Efektem jest mistyfikująca opowieść, która unika jednoznacznej interpretacji, pozostawiając widza z pytaniami i refleksjami nad naturą rzeczywistości i wyobraźni. „Rok diabła” to nie tylko film, to podróż przez zakamarki ludzkiej egzystencji, gdzie granice między tym, co realne, a tym, co tylko zmysłowe, stają się niewyraźne.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Petr Zelenka
scenariusz Petr Zelenka
gatunek Komedia / Muzyczny / Dokumentalizowany
produkcja Czechy
premiera 7 marca 2002 (świat)
dystrybucja Vivarto
studio Cestmír Kopecký / Czech TV Brno / Falcon /
data produkcji 2002
tytuł oryg. Rok ďábla
inne tytuły Rok diabła Polska
Wyreżyserował go Petr Zelenka, autor scenariusza do popularnych również w Polsce "Samotnych". "Rok diabła" to fikcyjna biografia prawdziwych muzyków, którzy grają tu samych siebie. Jak podaje dystrybutor: "Zelenka łączy w filmie fakty i elementy fikcyjne w wypełnioną muzyką, magiczną przygodę, w której duchy i aniołowie stróżowie pomagają ludziom odnaleźć ich własną drogę życiową."
Jan Holman, wyleczony alkoholik, przyjeżdża do Czech aby nakręcić film dokumentalny o szpitalu odwykowym. Tam spotyka się z Jaromírem Nohavicą i jego aniołem stróżem - Karlem Plíhalem, który "na próbę" inscenizuje swój własny pogrzeb. Konduktowi żałobnemu towarzyszy muzyka grupy "Czechomor"; ich energia zauroczy Plíhala na tyle, że zaproponuje im wspólne występy. To początek niezwykłej opowieści, w której rzeczywistość przeplata się z cudami, magią i niezwykłością. [opis dystrybutora]
Rok diabła to film, który można określić jako fabularyzowany dokument, jednak wraz z rozwojem akcji i nawarstwianiem się absurdalnych wydarzeń, widz traci rozeznanie w tym, co jest prawdą, a co fikcją. Bohaterami filmu są postaci rzeczywiste: Jaromir Nohavica, Karel Plihal, zespól folkowy "Czechomor", angielski muzyk rockowy Jaz Coleman, oraz holenderski dokumentalista Jan Holman (grany w filmie przez czeskiego filmowca Jana Prenta). Poruszanych tematów również jest wiele: alkohol, media i ich rola w naszym życiu, dalej - wiara w Boga, kontrast anioła i diabła, problem zmiany tożsamości. Niewątpliwie jednak najważniejsza pozostaje muzyka - doskonałe tło dla metafizycznych dociekań i wędrówek bohaterów. Zelenka umiejętnie łamie reguły filmowej narracji wykorzystując szeroki repertuar środków - film jest pełen ironii, metafor, przenikających się epizodów i wszystkiego tego, co uniemożliwia jego jednoznaczną interpretację, a zbliża do doskonałej mistyfikacji. [opis dystrybutora]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *