Ucieczka z kina „Wolność” (1990)

Film

Czas trwania: 1 godz. 27 min.

Opis

Ucieczka z kina „Wolność” to film fabularny z 1990 roku w reżyserii Wojciecha Marczewskiego, nakręcony na podstawie autorskiego scenariusza. Akcja filmu toczy się w niewymienionym z nazwy mieście, u schyłku istnienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

W kinie „Wolność” odbywa się projekcja filmu „Jutrzenka”. Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor Rabkiewicz (Janusz Gajos), mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, ongiś krytyk literacki, dziennikarz. Zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością.

Film jest metaforyczną opowieścią o zniewoleniu człowieka przez autorytarne mechanizmy władzy. Symbolizuje on walkę o wolność słowa, sztuki i myśli.

Ucieczka z kina „Wolność” to film wielowątkowy, o złożonej symbolicznej wymowie. Można go interpretować na wiele sposobów.

Jednym z kluczowych wątków filmu jest motyw buntu. Aktorzy, którzy na ekranie ożywają i zaczynają rozmawiać z publicznością, symbolizują ludzi, którzy nie chcą się zadowalać fikcyjnymi obrazami rzeczywistości. Pragną oni mówić prawdę, nawet jeśli oznacza to sprzeciw wobec władzy.

Kolejnym ważnym wątkiem filmu jest motyw cenzury. Cenzor Rabkiewicz, który przybywa do kina, aby ukrócić bunt aktorów, symbolizuje represyjne mechanizmy władzy. Jego działania są bezskuteczne, ponieważ prawda, która wypływa z ust aktorów, jest zbyt potężna, aby ją stłumić.

Film „Ucieczka z kina „Wolność”” jest także opowieścią o sztuce. Bohaterowie filmu, aktorzy i reżyser, to ludzie, którzy poświęcili swoje życie sztuce. Pragną oni tworzyć dzieła, które będą prawdziwe i autentyczne, nawet jeśli oznacza to ryzyko.

Film „Ucieczka z kina „Wolność”” to dzieło o istotnym znaczeniu społecznym i politycznym. Jest to film, który porusza ważne tematy, takie jak wolność, prawda i sztuka. Został on doceniony przez krytyków i widzów, a dziś jest uważany za jeden z najważniejszych polskich filmów lat 90. XX wieku.

Oto kilka dodatkowych skojarzeń i metafor, które można odnaleźć w filmie:

  • Kino „Wolność” to metafora Polski, która w tamtym czasie szykowała się do zmian.
  • Aktorzy to symbol ludzi, którzy pragną wolności i prawdy.
  • Publika to symbol społeczeństwa, które zaczyna domagać się zmian.
  • Cenzor to symbol represyjnych mechanizmów władzy.

Film „Ucieczka z kina „Wolność”” to dzieło, które wciąż jest aktualne. Jest to film, który skłania do refleksji nad ważnymi wartościami, takimi jak wolność, prawda i sztuka.

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Wojciech Marczewski
scenariusz Wojciech Marczewski
gatunek Dramat, Psychologiczny
produkcja Polska
premiera 15 października 1990 (Światowa i polska premiera kinowa)
na podstawie Wojciech Marczewski (dialogi)
studio Crone Film Produktion A/S / Studio Filmowe Tor / TV Polski
tytuł oryg. Ucieczka z kina "Wolność"
inne tytuły Escape from the 'Liberty' Cinema Miedzynarodowe Escape from the 'Liberty' Cinema Wielka Brytania Escape from the 'Liberty' Cinema USA

Ucieczka z kina "Wolność" (1990)

W roku 1990, u schyłku istnienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, w niewymienionym z nazwy mieście dochodzi do niezwykłego wydarzenia. Podczas projekcji filmu "Jutrzenka" aktorzy na ekranie ożywają i zaczynają rozmawiać między sobą oraz z publicznością. Władze, zaniepokojone tym, co się dzieje, wysyłają na miejsce cenzora Rabkiewicza (Janusz Gajos), aby ten wygasił bunt.

Rabkiewicz, mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, jest doświadczonym krytykiem literackim i dziennikarzem. Od lat pracuje w cenzurze, przez co stał się jej gorliwym obrońcą. Przybywając do kina, jest przekonany, że szybko opanuje sytuację. Jednak rzeczywistość okazuje się bardziej skomplikowana, niż przypuszczał.

Aktorzy, którzy ożywili na ekranie, nie chcą już grać swoich fałszywych, propagandowych ról. Rozmawiają o swoich problemach, marzeniach i pragnieniach. Ich słowa są pełne prawdy i autentyzmu, co budzi wśród publiczności żywe zainteresowanie.

Rabkiewicz, początkowo sceptyczny wobec tego, co dzieje się na ekranie, stopniowo zaczyna się zmieniać. Pod wpływem słów aktorów zaczyna wątpić w sens swojej pracy. Zaczyna dostrzegać, że cenzura krzywdzi ludzi, zniewalając ich wolność i kreatywność.

Wkrótce w kinie "Wolność" wybucha prawdziwa rewolucja. Widzowie zaczynają krzyczeć i protestować przeciwko władzy. Cenzor, widząc, że sytuacja wymyka się spod kontroli, postanawia uciec z kina.

Film "Ucieczka z kina "Wolność" jest metaforą zmian, które miały miejsce w Polsce pod koniec lat 80. XX wieku. Opowiada o walce o wolność słowa i twórczości, która toczyła się w tamtym czasie.

Film jest również osobistym manifestem Wojciecha Marczewskiego, który od lat krytykował cenzurę w Polsce. W "Ucieczce z kina "Wolność"" reżyser ukazuje, jak cenzura zniewala człowieka, uniemożliwiając mu samorealizację.

Film został nakręcony w konwencji tragifarsu. Marczewski miesza w nim elementy realizmu, absurdu i groteski, tworząc niepowtarzalny, oryginalny klimat.

Film został nagrodzony na kilku międzynarodowych festiwalach filmowych. W 1990 roku otrzymał Grand Prix na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Oto kilka dodatkowych skojarzeń i wątków, które można odnaleźć w filmie:

  • Motyw buntu: Film opowiada o buncie aktorów przeciwko władzy. Bunt ten można interpretować jako metaforę szerszego buntu społecznego, który miał miejsce w Polsce pod koniec lat 80. XX wieku.
  • Motyw wolności: Film jest hymnem na cześć wolności słowa i twórczości. Reżyser ukazuje, jak cenzura zniewala człowieka, uniemożliwiając mu samorealizację.
  • Motyw granicy między fikcją a rzeczywistością: W filmie zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością. Aktorzy na ekranie są tak autentyczni, że publiczność zaczyna wierzyć, że to prawdziwi ludzie.

Film "Ucieczka z kina "Wolność"" jest dziełem o aktualnym przesłaniu. Opowiada o walce o wolność słowa i twórczości, która toczy się nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.

Aktor Postać
Cenzor Rabkiewicz
Asystent cenzora
Małgorzata w filmie "Jutrzenka"
Sekretarz KW
Aktor Tadeusz grający profesora, ojca Małgorzaty w filmie "Jutrzenka"
Krytyk filmowy
Raskolnikow
Karwański, kierownik kina "Wolność", były oficer SB
Kinooperator Krzysio
Aktor amerykański, który wyszedł z filmu "Purpurowa róża z Kairu"
Towarzysz Janik
Sekretarka cenzora
Była żona cenzora
Krzysztof, partner byłej żony cenzora
Lekarz w filmie "Jutrzenka"
Nauczycielka, opiekunka dzieci na projekcji filmu
Dziennikarz na spotkaniu z cenzorem
Bileterka w kinie "Wolność"
Pielęgniarka w filmie "Jutrzenka"
Lekarz w szpitalu psychiatrycznym
Strażnik w filmie "Jutrzenka"
Marta Rabkiewicz, córka cenzora
Członek grupy oficjeli na sali kina "Wolność"
Edward, pracownik cenzury
Oficer milicji na sali kina "Wolność"
Jurczyk, pani z kuratorium
Asystent sekretarza KW
Członek grupy oficjeli na sali kina "Wolność"
Członek grupy oficjeli na sali kina "Wolność"
Docent Jerzy, mąż Małgorzaty w filmie "Jutrzenka"
Pielęgniarz w filmie "Jutrzenka"
Dziennikarz na spotkaniu z cenzorem
Członek grupy oficjeli na sali kina "Wolność"
Dziennikarka na spotkaniu z cenzorem
Członek grupy oficjeli na sali kina "Wolność"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *