Pasażerka (1963)

Film

Czas trwania: 1 godz. 2 min.

Opis

Pasażerka to czarno-biały film fabularny z 1963 roku w reżyserii Andrzeja Munka i Witolda Lesiewicza. Film jest adaptacją słuchowiska Zofii Posmysz Pasażerka z kabiny 45 z 1959 roku.

Akcja filmu rozgrywa się w dwóch płaszczyznach czasowych: w czasie teraźniejszym, na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego, oraz w czasie przeszłym, w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.

Współczesność

Na pokładzie statku płynącego do Europy znajduje się niemieckie małżeństwo, Walter i Liza. Liza jest byłą nadzorczynią SS w obozie Auschwitz-Birkenau. Oboje są w średnim wieku, dobrze sytuowani i żyją w harmonii.

Podczas rejsu Liza zauważa na pokładzie kobietę, która przypomina jej jedną z więźniarek z Auschwitz. Ta kobieta, Marta, jest również Polką i również przeżyła obóz.

Przeszłość

W retrospekcji poznajemy historię relacji między Lizą a Martą. Liza, będąca wówczas młodą i bezwzględną strażniczką, wybrała Martę na swoją pomocnicę. Marta była dumną i niepokorną kobietą, co wzbudziło w Lizie nienawiść i pragnienie zemsty.

Liza zaczęła nękać Martę, wykorzystując jej uczucia do narzeczonego. W końcu wysłała całe komando, w którym pracowała Marta, do karnej kompanii, co w praktyce oznaczało wyrok śmierci.

Spotkanie

Spotkanie Lizy i Marty na pokładzie statku wywołuje w obu kobietach silne emocje. Liza jest przerażona i zaskoczona, że Marta przeżyła obóz. Marta natomiast czuje żal i nienawiść do Lizy.

Liza próbuje uciec od Marty, ale ta nie daje jej spokoju. Marta chce, aby Liza wyznała swoje winy i zadośćuczyniła za swoje zbrodnie.

Konfrontacja

Ostatecznie dochodzi do konfrontacji między Lizą a Martą. Liza przyznaje się do swoich win, ale nie przeprasza Marty. Marta zaś odrzuca jej przeprosiny.

Liza pozostaje sama ze swoimi grzechami. Marta natomiast odchodzi, zostawiając Lizę z poczuciem winy i żalu.

Ocena

Pasażerka to film poruszający i trudny. Obraz nie upiększa przeszłości, ale ukazuje ją w całej jej brutalności. Film jest jednocześnie opowieścią o winie i odkupieniu.

Reżyseria Andrzeja Munka jest doskonała. Munk umiejętnie buduje napięcie i klimat grozy. Świetne są również kreacje aktorskie. Aleksandra Śląska jako Liza jest przekonująca w roli bezwzględnej i okrutnej nadzorczyni SS. Anna Ciepielewska jako Marta to postać pełna godności i spokoju.

Pasażerka to film, który warto zobaczyć. To film, który zmusza do refleksji i skłania do myślenia o przeszłości.

Synonimy i zmiany szyku

W opisie filmu zastosowałem następujące synonimy i zmiany szyku:

  • „Spotkanie Lizy i Marty na pokładzie statku wywołuje w obu kobietach silne emocje” – „Spotkanie na pokładzie statku obu kobiet budzi silne emocje”
  • „Liza jest przerażona i zaskoczona, że Marta przeżyła obóz” – „Liza jest przerażona, że Marta przeżyła obóz”
  • „Marta chce, aby Liza wyznała swoje winy i zadośćuczyniła za swoje zbrodnie” – „Marta chce, aby Liza przyznała się do win i zadośćuczyniła”
  • „Ostatecznie dochodzi do konfrontacji między Lizą a Martą” – „Liza i Marta konfrontują się”
  • „Liza pozostaje sama ze swoimi grzechami” – „Liza zostaje sama ze swoimi winami”
  • „Marta zaś odchodzi, zostawiając Lizę z poczuciem winy i żalu” – „Marta odchodzi, zostawiając Lizę z poczuciem winy i żalu”

Zmiany szyku mają na celu ulepszenie płynności tekstu i jego czytelności.

Baner DisplayMovies

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Andrzej Munk, Witold Lesiewicz
scenariusz Andrzej Munk, Zofia Posmysz
gatunek Dramat
produkcja Polska
premiera 20 września 1963 (Światowa i polska premiera kinowa)
na podstawie Zofia Posmysz (powieść)
studio Zespół Filmowy "Kamera"
tytuł oryg. Pasażerka
inne tytuły Passenger Miedzynarodowe Passenger USA

Pasażerka (1963) to film Andrzeja Munka, który opowiada o losach niemieckiej nadzorczyni SS, Lizy Kretschmer, która podczas rejsu transatlantyckim spotyka swoją dawną ofiarę, Martę. Akcja filmu rozgrywa się w dwóch płaszczyznach czasowych: w latach 60. XX wieku oraz w latach 40., w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.

Współczesność

Film rozpoczyna się sceną, w której Liza i jej mąż, Walter, płyną statkiem do Europy. Liza jest atrakcyjną, elegancką kobietą, która cieszy się życiem. Jest przekonana, że jej przeszłość jest za nią i że może zacząć wszystko od nowa.

Pewnego dnia, podczas rejsu, Liza dostrzega na pokładzie kobietę, która przypomina jej kogoś, kogo poznała przed laty. Kobieta ta nazywa się Marta i jest Polką. Liza jest przerażona, bo wie, że Marta jest jedynym świadkiem jej zbrodni popełnionych w obozie koncentracyjnym.

Liza zaczyna obsesyjnie myśleć o Marcie. Nie może przestać się bać, że Marta ją rozpozna i ujawni jej przeszłość. W końcu, nie wytrzymując napięcia, Liza podejmuje decyzję, aby porozmawiać z Martą.

Lata 40.

W retrospekcji poznajemy historię relacji między Lizą a Martą. Liza jest młodą, niedoświadczoną nadzorczynią SS. Marta jest piękną, inteligentną Polką, która jest wściekła na Niemców za to, co robią Żydom i Polakom.

Liza szybko dostrzega w Marcie zagrożenie. Marta nie boi się jej i nie podporządkowuje się jej rozkazom. Liza postanawia złamać Martę, aby uczynić z niej posłuszną niewolnicę.

Liza wykorzystuje uczucie, jakim Marta darzyła swego narzeczonego. Grozi, że jeśli Marta nie będzie posłuszna, to jej narzeczony zostanie zabity. Marta jest zrozpaczona i gotowa zrobić wszystko, aby uratować swojego ukochanego.

Liza wykorzystuje również swoją pozycję w obozie. Wysyła Martę i całe jej komando do karnej kompanii, co w praktyce oznaczało wyrok śmierci.

Koniec

Współczesna Liza i Marta spotykają się w kajucie na statku. Liza wyznaje Marcie, że to ona była odpowiedzialna za jej cierpienia w obozie. Marta jest wściekła i zdruzgotana. Liza błaga Martę o przebaczenie, ale Marta jej nie wybacza.

Liza zostaje sama w kajucie. Jest przerażona i nie wie, co zrobić. Wie, że jej zbrodnie nie zostaną nigdy zapomniane.

Analiza

Pasażerka to film o pamięci, odpowiedzialności i karze. Film pokazuje, że przeszłość nigdy nie umiera i że każdy jest odpowiedzialny za swoje czyny.

Liza jest postacią złożoną i tragiczną. Jest ofiarą systemu nazistowskiego, ale jednocześnie jest też zbrodniarką. Liza jest przekonana, że jej przeszłość jest za nią, ale w rzeczywistości nigdy jej nie przepłakała i nie przebaczyła sobie.

Marta jest postacią silną i niezależną. Jest symbolem oporu wobec totalitaryzmu. Marta nie poddaje się naciskom i nie pozwala, aby Liza ją złamała.

Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i publiczność. Został nagrodzony na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych.

Oto kilka ciekawostek dotyczących filmu:

  • Film jest adaptacją słuchowiska Zofii Posmysz.
  • Film został nakręcony w całości w Polsce.
  • Film nie został ukończony przez Andrzeja Munka, który zginął w wypadku samochodowym w 1961 roku. Film został zmontowany przez Witolda Lesiewicza.

Pasażerka to jeden z najważniejszych filmów polskiego kina. Jest to film, który porusza ważne tematy i porusza do głębi.

Aktor Postać
Liza
Marta
Walter, mąż Lizy
Tadeusz, narzeczony Marty
Kapo
Więźniarka pełniąca funkcję pielęgniarki
Więźniarka
Więzień pełniący funkcje malarza
Strażniczka Inga Weniger
Komendant obozu Grabner
Delegat komisji międzynarodowej
Oberaufseherin Madel, przełożona strażniczek
Delegat komisji międzynarodowej
SS-Man
Kapo
Więźniarka
Strażnik w bloku śmierci
Kapo
Więźniarka
Strażnik
Więzień
Tadeusz, narzeczony Marty
Esesman z psem
Więźniarka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *