Siódmy kontynent / Der Siebente Kontinent (1989)

Film

Czas trwania: 1 godz. 48 min.

Opis

Siódmy kontynent to austriacki dramat filmowy z 1989 roku w reżyserii Michaela Hanekego, będący jego pełnometrażowym debiutem fabularnym. Obraz oparty został na wydarzeniach autentycznych, powstał pod wpływem notatki prasowej przeczytanej przez reżysera. Film nagrodzono Brązowym Lampartem na MFF w Locarno.

Fabuła

Film przedstawia życie przeciętnej, dobrze sytuowanej rodziny, która z niewiadomych przyczyn popełnia samobójstwo. Oszczędny w środkach wyrazu film skupia się na codziennych, powtarzalnych czynnościach. W dwóch pierwszych częściach kobiecy głos odczytuje list do rodziców męża, m.in. o tym, że rodzina postanowiła wyjechać na siódmy kontynent.

Akcja filmu rozpoczyna się w 1987 roku. Anna, Georg i ich córka Evi mieszkają w luksusowym apartamencie w Wiedniu. Mają wszystko, czego można zapragnąć: pieniądze, dom, samochód, wygodne życie.

Anna jest nauczycielką, Georg pracuje w banku, a Evi chodzi do szkoły. Ich życie toczy się w powtarzającym się schemacie: codzienne obowiązki, zakupy, spotkania towarzyskie.

Nagle, w 1988 roku, Anna i Georg postanawiają wyjechać na siódmy kontynent. Nie zdradzają nikomu, dokąd się udają, ani dlaczego.

W trzecim roku akcji filmu, rodzina wraca do Wiednia. Anna i Georg są odmienieni, nie chcą już żyć tak jak wcześniej. Wyruszają więc na ostatnią podróż, która zakończy się tragicznie.

Motywy

Film Hanekego porusza wiele ważnych tematów, takich jak: nihilizm, kryzys wartości, absurdy współczesnego życia, a także samotność i alienacja człowieka w społeczeństwie konsumpcyjnym.

Bohaterowie filmu są pozbawieni celów i sensu życia. Ich codzienne czynności są jałowe i bezwartościowe. Nie potrafią znaleźć w życiu niczego, co mogłoby je wypełnić.

Wyjazd na siódmy kontynent jest dla nich próbą odnalezienia nowego celu i sensu życia. Nie jest to jednak próba udana. Zamiast tego, prowadzi do jeszcze większej alienacji i osamotnienia.

Film Hanekego jest obrazem krytycznym wobec współczesnego społeczeństwa. Reżyser pokazuje, jak łatwo człowiek może stracić sens życia w świecie konsumpcjonizmu i nihilizmu.

Styl

Film Hanekego jest utrzymany w minimalistycznym stylu. Reżyser unika zbędnych scen i dialogów. Zamiast tego, skupia się na codziennych, powtarzalnych czynnościach bohaterów.

To właśnie dzięki temu zabiegowi film zyskuje na sile wyrazu. Widz może poczuć się jakby sam obserwował życie bohaterów.

Obrazy są zimne i pozbawione kolorów. Muzyka jest monotonna i przygnębiająca. Wszystko to tworzy atmosferę klaustrofobii i niepokoju.

Interpretacje

Film Hanekego można interpretować na wiele sposobów. Niektórzy widzowie widzą w nim metaforę kryzysu wartości współczesnego społeczeństwa. Inni uważają, że jest to obraz alienacji i samotności człowieka w świecie konsumpcjonizmu.

Niezależnie od interpretacji, Siódmy kontynent jest filmem, który zapada w pamięć. To dzieło, które zmusza widza do refleksji nad sensem życia i miejscem człowieka w świecie.

Oto kilka dodatkowych skojarzeń i myśli, które mogą być pomocne w opisie filmu:

  • Film można porównać do dzieł Franza Kafki. Podobnie jak w jego utworach, świat przedstawiony w Siódmym kontynencie jest absurdalny i niezrozumiały.
  • Film można także interpretować jako metaforę śmierci. Wyjazd na siódmy kontynent może być metaforą odejścia z tego świata.
  • Film jest także opowieścią o samotności i alienacji. Bohaterowie są pozbawieni bliskich relacji i kontaktu z innymi ludźmi.

**Podsumowując, Siódmy kontynent to film, który porusza ważne tematy i zmusza widza do refleksji. Jest to dzieł

Baner VoD Strefa

Oglądaj online:

Baner Torrentos
reżyseria Michael Haneke
scenariusz Michael Haneke, Johanna Teicht
gatunek Dramat obyczajowy
produkcja Austria
premiera 19 maja 1989 (Światowa)
studio Wega Film
tytuł oryg. Der Siebente Kontinent
inne tytuły The Seventh Continent Miedzynarodowe

Siódmy kontynent to pełnometrażowy debiut reżyserski Michaela Hanekego, zrealizowany w 1989 roku. Film jest oparty na autentycznych wydarzeniach, które miały miejsce w Austrii pod koniec lat 80. XX wieku. Przedstawia on codzienność dobrze sytuowanej rodziny Schoberów, Anny (Birgit Doll), Georga (Dieter Berner) i ich córki Evi (Leni Tanzer).

Film rozpoczyna się od sceny, w której Anna, Georg i Evi siedzą w swoim mieszkaniu i oglądają telewizję. Po chwili Anna wstaje i idzie do kuchni, aby przygotować obiad. Georg czyta gazetę, a Evi bawi się swoimi zabawkami. Scena ta przedstawia typowy dzień przeciętnej rodziny.

W kolejnych scenach obserwujemy, jak Anna, Georg i Evi wykonują codzienne czynności. Chodzą do pracy, szkoły, robią zakupy, gotują obiad, sprzątają mieszkanie. Ich życie jest nudne i monotonne. Nie mają żadnych pasji, zainteresowań ani marzeń.

W trzecim roku obserwacji rodziny Schoberów dochodzi do nagłej zmiany. Anna, Georg i Evi postanawiają wyjechać. Nie mówią, dokąd, ani po co. Po prostu pakują swoje rzeczy i znikają.

Ostatnia scena filmu przedstawia puste mieszkanie Schoberów. Na podłodze leżą ich rzeczy osobiste, a w powietrzu unosi się zapach śmierci.

Siódmy kontynent to film pełen symboliki i niedopowiedzeń. Nie wiemy, dlaczego rodzina Schoberów zdecydowała się na samobójstwo. Możliwe, że była to reakcja na wszechobecny konsumpcjonizm i materializm. Być może była to także forma protestu przeciwko otaczającemu ich światu, który nie dawał im nic, poza nużącą monotonią.

Film Hanekego wywołał wiele kontrowersji. Niektórzy widzowie uznali go za zbyt brutalny i szokujący. Inni natomiast docenili jego oryginalność i siłę oddziaływania.

Film jest zrealizowany w minimalistycznej stylistyce. Haneke skupia się na codziennych czynnościach bohaterów, ukazując je w sposób obiektywny i beznamiętny. Dzięki temu film zyskuje na autentyczności i potęguje wrażenie niepokoju.

W filmie występują następujące elementy symboliczne:

  • Kolor biały, który dominuje w scenografii, symbolizuje pustkę i obojętność.
  • Obrazy pustych przestrzeni, takich jak puste mieszkanie, pusta uliczka, pusty ocean, symbolizują brak sensu i celu życia.
  • Motyw śmierci, który pojawia się w ostatniej scenie filmu, symbolizuje ostateczne zerwanie z dotychczasowym życiem.

Siódmy kontynent to film, który pozostawia widza z wieloma pytaniami. Jest to film niepokojący, ale także głęboki i poruszający.

Aktor Postać
Georg Schober
Anna Schober
Evi Schober
Oertl
Alexander
Pracownik banku
Klientka u optyka
Nauczycielka
Człowiek z serwisu naprawczego telekomunikacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *